Δύο αμερικανικές εταιρείες έχουν αναπτύξει ένα σύστημα παρακολούθησης πτήσεων επιβατηγών αεροσκαφών, το οποίο, όπως υποστηρίζουν, μπορεί να αποτρέψει την εξαφάνιση αεροπλάνων, όπως έγινε στην περίπτωση της πτήσης ΜΗ370 των Malaysia Airlines.
To συγκεκριμένο σύστημα, αντί να στέλνει σήματα σε σταθμούς εδάφους – κάτι το οποίο σημαίνει πως τα ίχνη των αεροπλάνων χάνονται όταν βρίσκονται πάνω από ωκεανούς ή πετούν σε απομακρυσμένες περιοχές – τα στέλνει σε δορυφόρους.
«Δεν έχει σημασία αν πετούν πάνω από τον ωκεανό, την έρημο ή τον Βόρειο Πόλο, θα γνωρίζουμε πού βρίσκεται το αεροπλάνο» είπε σχετικά ο Ντάνιελ Μπέικερ, διευθύνων σύμβουλος της FlightAware, εταιρεία internet flight tracking η οποία συνεργάζεται με την Aireon LLC, που έχει αναπτύξει την εν λόγω δορυφορική τεχνολογία.
Το σύστημα της Aireon περιλαμβάνει δέκτες ADS-B (automatic dependent surveillance- broadcast) σε δορυφόρους χαμηλής τροχιάς και αναμένεται να είναι έτοιμο για χρήση κατά το 2018. Η αρχική ιδέα ήταν το σύστημα να βοηθά τους ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας να κατευθύνουν καλύτερα και πιο αποτελεσματικά τα αεροπλάνα.
Το νέο σύστημα παρακολούθησης, υπό την ονομασία GlobalBeacon, θα καθιστά τα δεδομένα τοποθεσίας από τους δέκτες στο διάστημα διαθέσιμα στις αεροπορικές εταιρείες, έτσι ώστε να μπορούν να εντοπίζουν τα αεροπλάνα τους σχεδόν σε πραγματικό χρόνο, μέσω ενός web-based εργαλείου.
Μετά την εξαφάνιση της πτήσης ΜΗ370 τον Μάρτιο του 2014, τόσο αρμόδιες αρχές όσο και αεροπορικές εταιρείες έχουν δεχτεί επικρίσεις για αργά «αντανακλαστικά» όσον αφορά σε συστάσεις εκ Γαλλίας, οι οποίες με τη σειρά τους είχαν προκύψει μετά τη συντριβή αεροπλάνου της Air France το 2009.
Η ICAO (International Civil Aviation Organization) σχεδιάζει να έχει θεσπίσει ένα στάνταρ 15 λεπτών για παρακολούθηση κανονικών πτήσεων, ή ακόμα και συχνότερα, ως τον Νοέμβριο του 2018.
Η FlightAware υποστηρίζει πως θα αποκαλύψει τον πρώτο πελάτη της την επόμενη εβδομάδα, έτσι ώστε να συμπέσει με συνάντηση της ICAO στο Μόντρεαλ.