Skip to main content

BFR: Νέες λεπτομέρειες για τον μεγάλο πύραυλο της SpaceX

Από τις ανακοινώσεις της SpaceX του Έλον Μασκ για την πρώτη «τουριστική» πτήση γύρω από τη Σελήνη μπορεί το ενδιαφέρον να μονοπώλησε το όνομα του ταξιδιώτη (o Ιάπωνας δισεκατομμυριούχος Γιουσάκου Μαεζάβα), ωστόσο η εταιρεία αποκάλυψε και άλλες σημαντικές λεπτομέρειες για τα σχέδιά της- μεταξύ αυτών και νέες πληροφορίες για τον μεγάλο της πύραυλο/ διαστημόπλοιο, τον BFR (Big Falcon Rocket).

Όπως αναφέρει το TheVerge, ο Έλον Μασκ υποστήριξε πως, όταν ο πύραυλος ολοκληρωθεί, θα είναι σε θέση να μεταφέρει φορτίο 100 τόνων μέχρι τον Άρη, εφόσον ανεφοδιαστεί σε τροχιά από κάποιου είδους διαστημικό δεξαμενόπλοιο. Οι διαστάσεις του θα είναι εντυπωσιακές, καθώς το ύψος του θα ανέρχεται στα 118 μέτρα, ενώ θα έχει 31 κύριους κινητήρες Raptor. Γενικότερα, το BFR φαίνεται να αποτελεί συνδυασμό ενός γιγαντιαίου πυραύλου και ενός μεγάλου μεταγωγικού διαστημοπλοίου (BFS- Big Falcon Spaceship, που θα αποτελεί σχεδόν το μισό μέρος του σκάφους, μήκους 55 μέτρων), το οποίο θα μπορεί να μεταφέρει 100 επιβάτες. Και τα δύο αυτά τμήματα θα είναι σε θέση να προσεδαφίζονται ελεγχόμενα, χρησιμοποιώντας τους κινητήρες τους, ακριβώς όπως κάνει αυτή τη στιγμή η SpaceX με τους επαναχρησιμοποιούμενους πυραύλους Falcon 9 της. Ο Μασκ υποστηρίζει ότι το σκάφος αυτό θα μπορεί να χρησιμοποιηθεί για ταξίδια σε όλο το ηλιακό σύστημα, αρκεί να υπάρχουν κατάλληλοι σταθμοί ανεφοδιασμού- «το BFR προορίζεται ως ένα διαπλανητικό σύστημα μεταφοράς, ικανό να πάει από τη Γη οπουδήποτε στο ηλιακό σύστημα).

Η εταιρεία αυτή τη στιγμή αναπτύσσει το BFR σε εγκαταστάσεις στο Λος Άντζελες, κοντά στα κεντρικά της, και έχει αποκαλύψει λεπτομέρειες σχετικά με κάποιες δορκιμές που έχουν γίνει. Όπως είπε ο ιδρυτής της SpaceX, θα γίνουν πρώτα δοκιμαστικές μη επανδρωμένες εκτοξεύσεις, που θα περιλαμβάνουν δοκιμές προσεδάφισης, και ο Μασκ ελπίζει ότι η πρώτη πτήση προς τον Άρη θα γίνει το 2022, με επανδρωμένη πτήση ως το 2024 (στόχοι που θεωρούνται φιλόδοξοι, δεδομένων των καθυστερήσεων στον πύραυλο Falcon Heavy).

Όσον αφορά στο κόστος του, εκτιμάται πως η ανάπτυξη του BFR θα κοστίσει περίπου 5 δισ. δολάρια, και η SpaceX, σύμφωνα με τα λεγόμενα του Μασκ, χρησιμοποιεί μόλις το 5% των συνολικών πόρων της στο πρόγραμμα. Ωστόσο, ο ίδιος πιστεύει πως η εταιρεία θα είναι σε θέση να χρηματοδοτήσει το BFR από τα έσοδα για αποστολές αστροναυτών και φορτίων από και προς τον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό, καθώς και τις εκτοξεύσεις δορυφόρων για το αμερικανικό Πεντάγωνο και άλλους πελάτες- ενώ εικάζεται πως στο πρόγραμμα θα συμβάλει και το πρόγραμμα δορυφορικού Ίντερνετ Starlink.

Μεταξύ άλλων, όπως αναφέρει το TechCrunch, κατά την παρουσίαση αίσθηση παρουσίασαν τα «πτερύγια» του σκάφους, κάποια από τα οποία θα λειτουργούν ως «πόδια»- ενώ τα άλλα θα χρησιμοποιούνται για να κατευθύνουν το σκάφος κατά την κάθοδό του. Ακόμη, θα είναι σε θέση να αναπτύσσει ηλιακούς συλλέκτες κοντά στους κινητήρες του, ενώ, όπως υπογράμμισε ο Μασκ, το εσωτερικό του σκάφους θα μπορεί να διαμορφώνεται ανάλογα με τη φύση της εκάστοτε αποστολής.