Skip to main content

C919: Το κινεζικό επιβατηγό αεροσκάφος- πρόκληση σε Boeing και Airbus

Κοντά στο να πάρει την έγκριση του Πεκίνου για να αρχίσει τις πτήσεις για εμπορικούς σκοπούς βρίσκεται το πρώτο επιβατηγό αεροπλάνο της Κίνας, C919, μετά από πάνω από μια δεκαετία ανάπτυξης.

Όπως σημειώνουν οι Financial Times, το αεροσκάφος, για την ανάπτυξη του οποίου χρειάστηκαν δεκάδες δισεκατομμύρια δολάρια σε κρατική υποστήριξη, αποτελεί έναν νέο παράγοντα που μπορεί να αλλάξει τα δεδομένα σε μια βιομηχανία όπου κυριαρχούν η ευρωπαϊκή Airbus και η αμερικανική Boeing, φέρνοντας στο «παιχνίδι» την κινεζική, υποστηριζόμενη από το κράτος, Comac.

Οι «ρίζες» της εταιρείας βρίσκονται στη στρατιωτική αεροπορική βιομηχανία και έχει ανακοινώσει περίπου 1.000 παραγγελίες και options για το αεροπλάνο, κυρίως από εγχώριους πελάτες. Η πρώτη παράδοση, στην China Eastern Airlines, αναμένεται ως το τέλος του έτους.

Το Πεκίνο, υπογραμμίζουν οι FT, δεν έχει κρύψει την επιθυμία του να «σπάσει» την κυριαρχία των δύο δυτικών κολοσσών, συνδράμοντας στην ανάπτυξη του αεροσκάφους με 72 δισ. δολάρια σε κρατική στήριξη, βάσει εκτιμήσεων του αμερικανικού Center for Strategic and International Studies.

Σύμφωνα με τον Ντέιβιντ Γιου, ειδικό σε θέματα χρηματοδότησης αερογραμμών στην China Aviation Valuation Advisors που διδάσκει επίσης στο New York University Shangai, είπε πως αν και δεν υπάρχει «ξεκάθαρη υποχρέωση» για τις κινεζικές αερογραμμές να αγοράσουν το αεροπλάνο, «είμαι βέβαιος πως υπάρχουν ισχυρές συστάσεις» από το κράτος.

Όπως γράφουν οι FT, το C919 δεν φαίνεται να είναι εφάμιλλο από άποψης αποδοτικότητας καυσίμων ή εμβέλειας των τελευταίων εκδόσεων του Airbus A320 ή του Boeing 737, ωστόσο οι δύο δυτικοί κολοσσοί προβληματίζονται ότι οι επόμενες εκδόσεις θα μπορούσαν να πλήξουν τις παραγγελίες από την Κίνα, η οποία εξελίσσεται στη μεγαλύτερη αεροπορική αγορά του κόσμο. Η Boeing προβλέπει πως οι αερογραμμές της χώρας θα προμηθευτούν συνολικά 8.600 αεροπλάνα μέσα στα επόμενα 20 χρόνια.

«Η Comac δεν είναι απειλή σε κανέναν εκτός της Κίνας» είπε ο Ρίτσαρντ Αμπουλάφια, αντιπρόεδρος της Teal Group. «Μα είναι η μεγαλύτερη αγορά εξαγωγών στον πλανήτη».