Από την έντυπη έκδοση
Της Λέττας Καλαμαρά
[email protected]
Τη σκόνη των πιλότων-οδηγών των αερο-ταξί της Uber ή της Lilium θα βλέπουν πλέον οι πιλότοι-οδηγοί της Formula 1, που μέχρι τώρα είχαν το απόλυτο προνόμιο της οδήγησης με ταχύτητες… απογείωσης.
Οι καιροί αλλάζουν και ο μέχρι τώρα απολογισμός των ανακοινώσεων δείχνει πως οι εταιρείες τεχνολογίας, νεοφυείς και μη, επενδύουν πολλά στην αερο-αυτοκίνηση, στοχεύοντας στο λανσάρισμα κατά την επόμενη τριετία αντίστοιχων προϊόντων και υπηρεσιών. Από το «Model T of the Air», το μονοθέσιο αεροκινούμενο όχημα του Henry Ford το 1925, μέχρι τον στόλο των αερο-ταξί της Uber το 2020 και τη Zee.Aero του Lary Page συνιδρυτή της Google, έχουν μεσολαβήσει χρόνια αναμονής, ωριμότητας και τελειοποίησης των εργαστηριακών επιτευγμάτων στην αερο-αυτοκίνηση.
Πριν από λίγες ημέρες ολοκλήρωσε τις δοκιμές της η γερμανική εταιρεία Lilium, παρουσιάζοντας το πρώτο ηλεκτρικό ιπτάμενο όχημα, με επίδοση ταχύτητας 300 km/h.
Το όραμα της εταιρείας συνοψίζεται στη φράση «απογειώσου και προσγειώσου οπουδήποτε, οποτεδήποτε» και υποστηρίζει πως το 2025 η on demand αερο-μεταφορά θα είναι πραγματικότητα.
Διαδρομές 55 λεπτών σε μόλις 5 λεπτά
Η εταιρεία υπόσχεται η διάρκεια της διαδρομής Μανχάταν-Αεροδρόμιο JFK με αεροταξί δικής της κατασκευής να φτάνει τα 5 λεπτά/ώρα από 55 λεπτά/ώρα που είναι σήμερα με επίγειο ταξί και κόστος 36 δολ. από 73 δολ., καθώς και κάλυψη απόστασης 70 km σε 15 λεπτά/ώρα, χωρίς επιβάρυνση του περιβάλλοντος με καύσιμα και θόρυβο, κλείνοντας το μάτι στην Uber που έχει ανακοινώσει την πρόθεσή της για την ανάπτυξη δικτύου αεροταξί VTOL (vertical take-off and landing), σε συνεργασία με τις Aurora Flight Sciences, Pipistrel Aircraft, Embraer, Mooney International και Bell Helicopter Textron. Προ-παραγγελίες για την παραγωγή των δικών της ιπτάμενων οχημάτων δέχεται η σλοβακική AeroMobil.
Η εταιρεία πρόσφατα πήρε επιπλέον χρηματοδότηση 3 εκατ. ευρώ από τον ιδιώτη επενδυτή Patrick Hessel, για την ανάπτυξη των προϊόντων της. Τα δικά της ιπτάμενα οχήματα υπόσχονται μέγιστη ταχύτητα τα 360 km/h, κάλυψη μεσαίων αποστάσεων έως 750 km σε ελάχιστο χρόνο και χρήση αλεξίπτωτου για επείγουσες προσγειώσεις. Ωστόσο, το κόστος απόκτησης των αυτοκινήτων της ανέρχεται στο 1 εκατ. δολ.
Κεφάλαια άνω των 30 εκατ. δολ. επένδυσε η κινεζική κοινοπραξία Kuang-Chi στην Gilo Industries Group για τη δημιουργία ιπτάμενων οχημάτων. Στις ΗΠΑ η Τerrafugia προχωρά και, όπως τονίζει η διοίκησή της, «αποστολή μας είναι να δημιουργήσουμε πρακτικά ιπτάμενα οχήματα». Σύμφωνα με τον CEO της Terrafugia, Carl Dietrich, «η πρόοδος έρχεται όταν ενισχύουμε τα άτομα να κάνουν περισσότερα και αν μπορούσαμε να δώσουμε σε κάθε άτομο την ελευθερία της προσωπικής πτήσης, θα ενισχύαμε τον καθένα όπως ποτέ άλλοτε. Ο στόχος μου είναι να καταστήσω την προσωπική πτήση μια πρακτική επιλογή μεταφοράς για όλους – να κάνουμε το όνειρο του ιπτάμενου οχήματος από επιστημονική φαντασία πραγματικότητα». Σε αυτή την κατεύθυνση κινείται το κρατίδιο του Ντουμπάι, που φιλοδοξεί να ξεκινήσει τις πτήσεις των αυτοκινήτων στον αέρα της περιοχής από φέτος το καλοκαίρι, με το EHANG 184.
Σύμφωνα με τον επικεφαλής του υπουργείου Μεταφορών (Roads and Transport Authority-RTA) Al Tayer, «το ηλεκτρικό AAV (Atonomous Aerial Vehicle) για μεταφορά ανθρώπων έχει σχεδιαστεί να πετάει για μέγιστη διάρκεια 30 λεπτών με μέγιστη ταχύτητα πλεύσης 160 χλμ./ώρα, ενώ η ταχύτητα επίγειας οδήγησης στο Ντουμπάι έχει οριστεί στα 100 χλμ./ώρα. Η ταχύτητα ανόδου / καθόδου είναι περίπου 6m/s και η ταχύτητα προσγείωσης είναι 4m/s. Το μέγιστο ύψος πλεύσης είναι τα 3.000 πόδια και ο χρόνος φόρτισης της μπαταρίας είναι μία έως δύο ώρες. Η ολλανδική PAL-V δημιούργησε δύο διθέσια, τρίτροχα μοντέλα, το Liberty Sport και το Liberty Pioneer, ικανά να αναπτύσσουν στον αέρα ταχύτητες 180 χλμ. την ώρα, πιάνοντας τα 100 χλμ. σε εννέα δευτερόλεπτα. To κόστος τους είναι τα 400.000 δολ. και 600.000 δολ. κι οι πρώτες παραδόσεις των προϊόντων της αναμένονται στο τέλος του 2018.
Οι δοκιμές του CityAirbus
Στην προσπάθεια των αερο-αυτοκινήτων έχει μπει και η Airbus, η κατεξοχήν κατάλληλη για να ασχοληθεί το θέμα και είναι έτοιμη να ξεκινήσει δοκιμές του CityAirbus (ελικο-αυτοκίνητο) στο τέλος του 2017. Σύμφωνα με τον Tom Enders, CEO της Airbus Group «πριν από 100 χρόνια οι αστικές συγκοινωνίες πήγαν κάτω από το έδαφος, τώρα έχουμε την τεχνολογία για να πάμε στον αέρα. Πειραματιζόμαστε και παίρνουμε αυτή την υπόθεση πολύ σοβαρά. Αν την αγνοήσουμε, θα βγούμε έξω από μία σημαντική επιχειρηματική εξέλιξη».
Προσπάθειες για δημιουργία κανόνων
Ανοίγοντας το θέμα των ιπτάμενων οχημάτων η τεχνολογία κλείνει με αυτό τον τρόπο τους λογαριασμούς με το μακρινό παρελθόν μας και τον προαιώνιο πόθο για ελευθερία, μοναδικότητα, δύναμη και ταχύτητα. Το concept όμως που συνδυάζει την επίγεια οδήγηση και την πλοήγηση στον αέρα σε ένα όχημα, για να ολοκληρωθεί πρέπει να είναι απόλυτα ασφαλές, πλήρως συντονισμένο με νομικές και τεχνολογικές αυστηρές προδιαγραφές, τόσο από την πλευρά των θεσμικών φορέων (ΙΑΤΑ) όσο και των εταιρειών. Το σχέδιο είναι τα ιπτάμενα οχήματα να απογειώνονται από κάποιο αεροδρόμιο ή άλλο μέρος με αεροδιάδρομο ή να μπορούν να απογειώνονται και προσγειώνονται κάθετα όπως ορισμένα μαχητικά αεροσκάφη, ενώ θα πρέπει αυτός που οδηγεί, εάν χρειάζεται, να διαθέτει τόσο άδεια οδηγού όσο και πιλότου.
Η Ομοσπονδιακή Διοίκηση Αεροπορίας των ΗΠΑ, βλέποντας τόση προθυμία από τις εταιρείες τεχνολογίας, ήδη προσπαθεί να μελετήσει μελλοντικούς κανόνες πτήσης και ασφάλειας. Τα ζητήματα είναι πολλά, αλλά λύνονται. Ραντεβού στους αιθέρες, για να πεταχτούμε μέχρι το γραφείο.