Skip to main content

Πώς το Facebook Marketplace κρατάει τους νέους στην πλατφόρμα

Ξεκινώντας το 2016, το Facebook Marketplace έχει εξελιχθεί σε μια από τις μεγαλύτερες ιστορίες επιτυχίας της Meta

Η επιρροή του Facebook παραμένει ισχυρή παγκοσμίως, αλλά οι νεότεροι χρήστες συνδέονται λιγότερο. Μόνο το 32% των εφήβων στις ΗΠΑ χρησιμοποιούν σήμερα το Facebook, από 71% το 2014, σύμφωνα με μελέτη της Pew Research του 2024. Ωστόσο, η πλατφόρμα μεταπώλησης Marketplace του Facebook είναι ένας λόγος που οι νέοι βρίσκονται στην πλατφόρμα.

«Χρησιμοποιώ το Facebook μόνο για το Marketplace», δήλωσε η Mirka Arevalo, φοιτήτρια στο Πανεπιστήμιο Buffalo. «Μπαίνω εκεί γνωρίζοντας τι θέλω, όχι απλά περιηγούμαι τυχαία».

Ξεκινώντας το 2016, το Facebook Marketplace έχει εξελιχθεί σε μια από τις μεγαλύτερες ιστορίες επιτυχίας της Meta. Με 1,1 δισεκατομμύρια χρήστες σε 70 χώρες, ανταγωνίζεται το eBay και το Craigslist, σύμφωνα με το BusinessDasher. «Το Marketplace είναι η υπαίθρια αγορά του διαδικτύου», δήλωσε ο Charles Lindsay, αναπληρωτής καθηγητής μάρκετινγκ στο Πανεπιστήμιο του Μπάφαλο. «Υπάρχει ένας τεράστιος όγκος επιχειρήσεων μεταξύ καταναλωτών». Σε αντίθεση με το eBay ή το Etsy, το Marketplace δεν χρεώνει τέλη καταχώρισης και οι τοπικές παραλαβές βοηθούν στην αποφυγή των εξόδων αποστολής, σύμφωνα με το Κέντρο βοήθειας του Facebook.

«Οι πωλητές λατρεύουν το γεγονός ότι το Marketplace δεν έχει τέλη», δήλωσε η Jasmine Enberg, αντιπρόεδρος και επικεφαλής αναλυτής στο eMarketer. «Η εισαγωγή τελών θα μπορούσε να ωθήσει τους χρήστες αλλού».

Το βασικό πλεονέκτημα του Marketplace

Το Marketplace αξιοποιεί επίσης την αναπτυσσόμενη αγορά μεταπώλησης, η οποία προβλέπεται να φτάσει τα 350 δισεκατομμύρια δολάρια μέχρι το 2027, σύμφωνα με την ThredUp.

«Οι νεότεροι αγοραστές έλκονται από την προσιτή τιμή και τη βιωσιμότητα», δήλωσε ο Yoo-Kyoung Seock, καθηγητής στο Κολέγιο Οικογενειακών και Καταναλωτικών Επιστημών του Πανεπιστημίου της Georgia. «Η αγορά προσφέρει και τα δύο».

Ένα βασικό πλεονέκτημα είναι η εμπιστοσύνη- τα προφίλ των χρηστών στο Facebook κάνουν τις συναλλαγές να αισθάνονται ασφαλέστερες από ό,τι σε ανώνυμες πλατφόρμες όπως η Craigslist, σύμφωνα με τον Seock. Τον Ιανουάριο του 2025, το eBay συνεργάστηκε με το Facebook Marketplace, επιτρέποντας σε επιλεγμένες καταχωρίσεις του eBay να εμφανίζονται στο Marketplace στις ΗΠΑ, τη Γερμανία και τη Γαλλία. Οι αναλυτές εκτιμούν ότι αυτό θα οδηγήσει σε πρόσθετες πωλήσεις ύψους 1,6 δισεκατομμυρίων δολαρίων για το eBay μέχρι το τέλος του 2025, σύμφωνα με την Wells Fargo.  «Αυτή η συνεργασία ενισχύει τον αριθμό των αγοραστών και των πωλητών», δήλωσε ο Enberg. «Θα μπορούσε επίσης να λύσει ορισμένα από τα προβλήματα εμπιστοσύνης του Marketplace».

Ενώ το Facebook δεν χρεώνει τέλη καταχώρισης, παίρνει ένα ποσοστό 10% από τις πωλήσεις που πραγματοποιούνται μέσω της υπηρεσίας αποστολής του, σύμφωνα με το Κέντρο βοήθειας του Facebook. Το Marketplace δεν είναι μια σημαντική άμεση πηγή εσόδων, αλλά κρατάει τους χρήστες απασχολημένους. «Είναι ένα από τα λιγότερο κερδοφόρα μέρη του Facebook», δήλωσε ο Enberg. «Αλλά φέρνει δέσμευση, την οποία εκτιμούν οι διαφημιστές».

Η Meta βασίζεται στις διαφημίσεις για πάνω από το 97% των εσόδων της ύψους 164,5 δισεκατομμυρίων δολαρίων το 2024. «Το Marketplace βοηθά τη Meta να αποδείξει ότι οι νεότεροι χρήστες εξακολουθούν να συνδέονται», δήλωσε ο Enberg. «Ακόμη και αν αγοράζουν και πωλούν αντί να κάνουν scrolling». Διατηρώντας τη συμμετοχή των χρηστών, το Marketplace διαδραματίζει βασικό ρόλο στη μακροπρόθεσμη στρατηγική του Facebook, διασφαλίζοντας ότι η πλατφόρμα παραμένει σχετική σε ένα μεταβαλλόμενο ψηφιακό τοπίο.

Πηγή: CNBC