Η εταιρεία Boom Supersonic πραγματοποίησε με επιτυχία δοκιμαστική πτήση του σκάφους της XB-1 το οποίο έσπασε το φράγμα του ήχου. Πρόκειται για ένα πολιτικό σκάφος και είναι η πρώτη φορά που επιτυγχάνεται υπερηχητική πτήση τέτοιου σκάφους στις ΗΠΑ μετά το τέλος των πτήσεων του Κονκόρντ πριν από 22 χρόνια.
Ο πιλότος δοκιμών της Boom Supersonic Τριστάν «Τζεπέτο» Μπράντεμπουργκ απογειώθηκε με το XB-1 jet της εταιρείας από αεροπορική βάση στην έρημο Μοχάβε στην Καλιφόρνια. Περίπου 11.5 λεπτά μετά την πτήση – η 12η συνολικά για το XB-1 – σε ύψος περίπου 10.668 μέτρων το σκάφος ξεπέρασε την ταχύτητα του ήχου σηματοδοτώντας την πρώτη φορά που ένα πολιτικό αεροσκάφος έγινε υπερηχητικό πάνω από τις ΗΠΑ
«Αυτό είναι ένα τόσο τεράστιο βήμα, η κατασκευή του πρώτου πολιτικού υπερηχητικού τζετ εδώ στις ΗΠΑ. Αυτό το τζετ έχει πραγματικά πολλά από τις δυνατότητες τεχνολογίες που θα μας επιτρέψουν να προχωρήσουμε και να κατασκευάσουμε ένα επιβατηγό υπερηχητικό αεροσκάφος» δήλωσε ο σύμβουλος του Boom και πρώην Αρχιμηχανικός Γκρεγκ Κράουλαντ κατά τη διάρκεια της ζωντανής ροής της δοκιμαστικής πτήσης στην πλατφόρμα X (πρώην Twitter).
Το XB-1 έγινε υπερηχητικό δύο επιπλέον φορές κατά τη διάρκεια της πτήσης, περίπου 17 και 22 λεπτά μετά την απογείωση, για να επιτρέψει στους πιλότους να δοκιμάσουν την απόδοση χειρισμού του τζετ κατά τη διάρκεια της υπερηχητικής πτήσης. Η έκταση του εναέριου χώρου που δόθηκε για τη σημερινή πτήση περιόρισε το χρονικό διάστημα που το τζετ μπορούσε να πετάξει πάνω από 1 Mach.
«Είμαι απλά ενθουσιασμένος για το πόσο καλά πήγε αυτό» είπε ο Κράουλαντ κατά τη διάρκεια της σημερινής ζωντανής ροής. Η πτήση μαγνητοσκοπήθηκε και παρακολουθήθηκε από δύο διαφορετικά αεροπλάνα καταδίωξης, ένα μαχητικό αεροσκάφος Dassault Mirage F1 και ένα Northrop T-38 Talon, το ίδιο αεροσκάφος που χρησιμοποιεί η NASA για την εκπαίδευση των αστροναυτών της. Το XB-1 προσγειώθηκε περίπου 30 λεπτά μετά την απογείωση με τον ειδικό εξοπλισμό προσγείωσης, σχεδιασμένο ειδικά για το αεροσκάφος.
Η δοκιμαστική πτήση μεταδόθηκε ζωντανά χρησιμοποιώντας ευρυζωνικό διαδίκτυο από τον δορυφορικό σμήνος Starlink της SpaceX, της διαστημικής εταιρείας του Ελον Μασκ στον οποίο ανήκει και το X. Μια μονάδα Starlink Mini εγκαταστάθηκε στο αεροπλάνο T-38 που χρησιμοποιήθηκε στη δοκιμαστική πτήση επιτρέποντας μια χωρίς προηγούμενο μετάδοση ενός ορόσημο της αεροπορίας.
Όταν το 2003 το Κονκόρντ πραγματοποίησε την τελευταία του πτήση οι περισσότεροι πίστευαν ότι η εποχή των υπερηχητικών εμπορικών πτήσεων τελείωσε οριστικά. Το υψηλό κόστος, ο υπερβολικός θόρυβος, το μεγάλο μέγεθος των αεροσκαφών έμοιαζαν με αξεπέραστα εμπόδια για να μπορεί ο τομέας αυτός να υπάρξει.
Πέρασαν αρκετά χρόνια χωρίς να υπάρχει καμία εξέλιξη και στα μέσα της προηγούμενης δεκαετίας άρχισαν να κάνουν δειλά την εμφάνιση τους οι πρώτες προσπάθειες δημιουργίας μιας νέας γενιάς υπερηχητικών αεροσκαφών. Το φυτίλι είχε ανάψει και γρήγορα άρχισαν να ξεπετάγονταν η μια μετά την άλλη νεοφυείς εταιρείες που κατασκευάζουν τα νέας γενιάς υπερηχητικά αεροσκάφη. Από κοντά φυσικά και παραδοσιακές δυνάμεις της αεροναυπηγικής βιομηχανίας αλλά και επιστημονικοί φορείς και ιδρύματα που παρουσιάζουν συνεχώς διαφόρων ειδών υπερηχητικά αεροσκάφη άλλα εκ των οποίων βρίσκονται σε φάση δοκιμών, άλλα σε φάση σχεδιασμού και κατασκευής και άλλα που αποτελούν ακόμη μακέτες και ιδέες προς υλοποίηση.
Naftemporiki.gr