To James Webb εντόπισε για πρώτη φορά καφέ νάνους μακριά από το γαλαξία μας

πηγή φωτό. (Robert Lea)

Το διαστημικό τηλεσκόπιο απέδειξε ξανά τις εκπληκτικές του δυνατότητες.

Οι καφέ νάνοι είναι μια ιδιαίτερη κατηγορία κοσμικών σωμάτων αφού δεν είναι ούτε πλανήτες ούτε άστρα. Χαρακτηρίζονται ως «αποτυχημένα άστρα» επειδή όλα τα στοιχεία που έχουν οι επιστήμονες στη διάθεση τους δείχνει ότι ξεκίνησαν να σχηματίζονται ως άστρα αλλά κάποια στιγμή η διαδικασία αυτή διακόπηκε με αποτέλεσμα να αποτελεί στην ουσία ένα κοσμικό κατάλοιπο το οποίο συνεχίζει να διατηρούν ένα μίνιμουμ επίπεδο λειτουργίας.

Οι καφέ νάνοι είναι ουράνια σώματα μεγαλύτερα από το Δία, αλλά με μικρότερη μάζα από την απαιτούμενη ώστε να μετατραπούν σε άστρα. Παρόλο που ο πληθυσμός τους στο γαλαξία μας πιστεύεται ότι είναι πολύ μεγάλος, μέχρι σήμερα έχουν εντοπισθεί μονάχα μερικές εκατοντάδες τέτοια σώματα καθώς η ακτινοβολία τους είναι πολύ αμυδρή και το μέγεθός τους σχετικά μικρό.

Έχουν σχετικά υψηλές θερμοκρασίες όταν γεννιούνται (δεκάδες χιλιάδες έως και εκατομμύρια βαθμούς Κελσίου) . Καθώς σταδιακά κρυώνουν η θερμοκρασία τους υποχωρεί πέριξ των χιλίων βαθμών Κελσίου.

Διεθνής ερευνητική ομάδα ανακοίνωσε ότι ανακάλυψε με τη βοήθεια του διαστημικού τηλεσκοπίου James Webb ένα μεγάλο πληθυσμό κοσμικών σωμάτων που πιθανότατα είναι καφέ νάνοι στο Μικρό Νέφος του Μαγγελάνου, έναν από τους γειτονικούς μας γαλαξίες. Αν η ανακάλυψη επιβεβαιωθεί θα έχουμε να κάνουμε με τον πρώτο εντοπισμό καφέ νάνων μακριά από το γαλαξία μας γεγονός που ανοίγει νέους δρόμους στην αστρονομία.

Η ομάδα βρήκε τους νέους υποψήφιους καφέ νάνους σε ένα αστρικό σμήνος που ονομάζεται NGC 602 κοντά στις παρυφές του Μικρού Νέφους του Μαγγελάνου σε απόσταση περίπου 200 χιλιάδες έτη φωτός μακριά από τη Γη.

Οι ερευνητές αναφέρουν ότι παλαιότερες παρατηρήσεις του Hubble είχαν δείξει ότι το σμήνος αυτό περιέχει πολύ νεαρά αστέρια χαμηλής μάζας, αλλά το James Webb πραγματοποίησε πιο λεπτομερείς παρατηρήσεις. Με βάση τα δεδομένα που κατέγραψε το James Webb το σμήνος υπάρχει σε ένα περιβάλλον συγκρίσιμο με το πρώιμο Σύμπαν, πράγμα που σημαίνει ότι η μελέτη των καφέ νάνων θα μπορούσε να δώσει περισσότερες ενδείξεις για το πώς σχηματίστηκαν τα άστρα και οι πλανήτες πριν από πολλά δισεκατομμύρια χρόνια.