Skip to main content

Πετυχημένη η πρώτη πτήση ιπτάμενου ταξί που κινείται με υδρογόνο (βίντεο)

πηγή φωτό. (Joby Aviation)
Στιγμιότυπο από την πτήση του ιπτάμενου ταξί που κινείται με υδρογόνο

Θεωρείται πιο αποδοτική και φιλική στο περιβάλλον τεχνολογία για αεροσκάφη

Τα τελευταία χρόνια πολλές εταιρείες, κυρίως νεοφυείς, κατασκευάζουν ηλεκτροκίνητα ιπτάμενα αεροσκάφη κάθετης προσγείωσης/απογείωσης, τα αποκαλούμενα eVTOL που κύρια χρήση τους θα είναι η μεταφορά επιβατών λειτουργώντας ως ιπτάμενα ταξί. Μια από αυτές είναι η αμερικανική Joby Aviation η οποία έκανε γνωστό ότι πραγματοποίησε πετυχημένη δοκιμή ενός eVTOL που κινείται με υδρογόνο.

Τα τελευταία χρόνια το υδρογόνο προωθείται ως πιο αποδοτικό και φιλικό στο περιβάλλον καύσιμο για συμβατικά αεροσκάφη και όπως φαίνεται έχει αρχίσει να χρησιμοποιείται και στα eVTOL. Σύμφωνα με την Joby Aviation το σκάφος της που κινείται με υγρό υδρογόνο ολοκλήρωσε μια πτήση καλύπτοντας μια απόσταση περίπου 900 χλμ.

Ο μηχανισμός

Το σκάφος διαθέτει κυψέλη καυσίμου υγρού υδρογόνου και σύστημα πρόωσης υδρογόνου-ηλεκτρισμού. Το μόνο υποπροϊόν ήταν οι υδρατμοί. Η Joby Aviation λέει ότι αυτή η δοκιμαστική πτήση δείχνει προς ένα μέλλον περιφερειακής αεροπορίας χωρίς εκπομπές ρύπων σε μια βιομηχανία που εξακολουθεί να βασίζεται σε μεγάλο βαθμό στα ορυκτά καύσιμα.

Πρόκειται για την πρώτη πτήση με υγρό υδρογόνο σε σκάφος eVTOL. Η Joby κράτησε το ίδιο κέλυφος και τα περισσότερα από εξαρτήματα και εξοπλισμό του ηλεκτρικού αεροταξί της με μπαταρία, αλλά μείωσε το φορτίο της μπαταρίας και εγκατέστησε μια δεξαμενή καυσίμου που μπορεί να αποθηκεύσει έως και 40 κιλά υγρού υδρογόνου. Αυτό αντλείται σε ένα σύστημα κυψελών καυσίμου για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας, νερού και θερμότητας. Η ηλεκτρική ενέργεια που παράγεται από την κυψέλη καυσίμου τροφοδοτεί τους έξι ηλεκτρικούς κινητήρες του αεροταξί, ενώ οι μπαταρίες παρέχουν επιπλέον ισχύ κατά την απογείωση και την προσγείωση.

Η Joby πρόκειται να ξεκινήσει τις εμπορικές δραστηριότητες των αεροταξί της το 2025. Παρόλο που το eVTOL δεν χρειάζεται διάδρομο προσγείωσης, περιορίζεται σε εμβέλεια περίπου 160 χλμ. πριν χρειαστεί φόρτιση, καθιστώντας το μια καλή επιλογή για σύντομες διαδρομές όπως από το σπίτι σας μέχρι το αεροδρόμιο. Εάν το μοντέλο που κινείται με υδρογόνο βγει ποτέ στην παραγωγή, θα μπορούσε να οδηγήσει σε αερομεταφορές εντός των πόλεων χωρίς εκπομπές ρύπων που θα είναι ταχύτερες από τα ταξίδια οδικώς ή παραδοσιακά αεροπλάνα θα έχει πολύ μεγαλύτερη αυτονομία ενώ επιπλέον ο ανεφοδιασμός ενός αεροταξί με υδρογόνο είναι κατά πολύ ταχύτερος από την επαναφόρτιση ενός ηλεκτροκίνητου eVTOL.

Ένα σημαντικό εμπόδιο για την υλοποίηση αυτού του οράματος είναι η απόκτηση επαρκούς αειφόρου πηγής υγρού υδρογόνου αλλά παράγοντες της αεροπορικής βιομηχανίας θεωρούν ότι θα υπάρξει επαρκής υποστήριξη από τις κυβερνήσεις για την προμήθεια και διανομή υδρογόνου για τις αερομεταφορές. Οι ΗΠΑ διέθεσαν 7 δισεκατομμύρια δολάρια για τη δημιουργία πράσινων κόμβων υδρογόνου σε ολόκληρη τη χώρα βάσει του Δικομματικού Νόμου για τις Υποδομές.

Naftemporiki.gr