Εξοπλισμένα με συστήματα που προορίζονται να κάνουν την ζωή των οδηγών φορτηγών αυτοκινήτων ευκολότερη, με στόχο την αύξηση της ασφάλειας και την ασφαλή κίνηση των αυτοκινήτων ακόμη και σε άσχημες οδηγικές συνθήκες, είναι πλέον τα καινούργια επαγγελματικά οχήματα.
Σήμερα τα σύγχρονα αυτοκίνητα διαθέτουν πληθώρα συστημάτων, αισθητήρων, καμερών και ραντάρ που ελέγχουν τόσο τον οδηγό και τις κινήσεις του μέσα στο αυτοκίνητο, όσο και τις καταστάσεις που διαδραματίζονται εκτός αυτοκινήτου, προβλέποντας και επεμβαίνοντας σε ακραίες καταστάσεις προκειμένου να τις αποφύγουν.
Με αυτές τις νέες δυνατότητες ασφάλειας και υποστήριξης οδηγού, οι κατασκευαστές βαρέων οχημάτων στοχεύουν να συμβάλουν στην προληπτική οδική ασφάλεια και να ανακουφίσουν τους οδηγούς στην καθημερινή τους εργασία. Κάθε δευτερόλεπτο τα συστήματα συλλέγουν μια σειρά από δεδομένα τα οποία αξιολογούνται και αρκετά από αυτά εκπέμπονται για να προειδοποιήσουν για επικείμενους κινδύνους, όπως ένα απότομο φρενάρισμα, ένα σταματημένο αυτοκίνητο ή η έλλειψη πρόσφυσης στο οδόστρωμα, προτρέποντας τον οδηγό του αυτοκινήτου να είναι πιο προσεκτικός.
Η επεξεργασία αυτών των δεδομένων αποτελεί μια από τις πλέον κατάλληλες πήγες πληροφοριών για την ταχύτερη ανάπτυξη των εφαρμογών που στηρίζονται στην τεχνητή νοημοσύνη και προορίζονται για τα μελλοντικά οχήματα.
Αυτή η συνδεσιμότητα των οχημάτων επιτρέπει την ανταλλαγή πληροφοριών μεταξύ οχημάτων που βρίσκονται σε κοντινή απόσταση μεταξύ τους, της όλης υποδομής της περιοχής και των δεδομένων εκείνης της στιγμής, ανεβάζοντας ακόμη περισσότερο τα επίπεδα ενεργητικής ασφάλειας. Και φυσικά πάνω σε αυτά τα δεδομένα θα στηριχτεί η αυτόνομη οδήγηση, η οποία σύμφωνα με τους αναλυτές θα ελαχιστοποιήσει τα τροχαία ατυχήματα.
Μέσα από την τεχνητή νοημοσύνη και την εξέλιξή της θα εξασφαλισθεί η ασφαλής κίνηση των αυτοκινήτων κάτω από δύσκολες συνθήκες, είτε σε περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης. Ήδη σήμερα τα σύγχρονα αυτοκίνητα έχουν συστήματα αυτόνομης οδήγησης επιπέδου 2 και τα επόμενα 3-4 χρόνια θα βγαίνουν από τις γραμμές παραγωγής των εργοστασίων αυτοκίνητα που θα έχουν συστήματα αυτόνομης οδήγησης επιπέδου 3.
Σήμερα τα προηγμένα συστήματα υποβοήθησης του οδηγού (ADAS) μπορούν ήδη να αναλάβουν σημαντικές λειτουργίες ασφαλείας (όπως το τιμόνι και το φρενάρισμα) από τον οδηγό υπό ορισμένες συνθήκες. Όλα λοιπόν δείχνουν ότι η τεχνητή νοημοσύνη θα προσφέρει μεγαλύτερα επίπεδα ασφάλειας στον δρόμο.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα των αλμάτων της τεχνολογίας στον χώρο της αυτοκίνησης είναι ότι ήδη σε επτά χώρες, οι αστυνομίες έχουν εξοπλιστεί με συσκευές DSRC για τον έλεγχο των καταγραφών των ταχογράφων, που οφείλουν υποχρεωτικά να έχουν όλα τα επαγγελματικά οχήματα, εξ αποστάσεως.
Τελευταία, η αστυνομία αυτοκινητόδρομων της Γαλλίας παρέλαβε τις συσκευές DSRC και πλέον είναι η έβδομη χώρα που είναι σε θέση να πραγματοποιεί ελέγχους των φορτηγών και των λεωφορείων, ενώ αυτά κινούνται. Οι άλλες χώρες είναι η Γερμανία, η Πολωνία, η Δανία, η Ολλανδία, το Βέλγιο και η Αγγλία.
Υπενθυμίζεται ότι, η συσκευή DSRC (Dedicated Short Range Communication) βρίσκεται σε περιπολικό της Τροχαίας Αυτοκινητόδρομων και μέσω μιας εφαρμογής επικοινωνεί με το λογισμικό των ψηφιακών ταχογράφων παίρνοντας τις καταγραφές τους, όπως ταχύτητα, χρόνοι οδήγησης, στοιχεία κάρτας οδηγού κ.α.
Τις καταγραφές αυτές που λαμβάνει η συσκευή DSRC τις μεταφέρει σε ένα έξυπνο κινητό στα χέρια του αστυνομικού, ο οποίος γνωρίζει τι σημαίνουν τα κωδικοποιημένα σήματα που εμφανίζονται στην οθόνη του κινητού και σε αυτό τον διευκολύνουν τα διαφορετικά χρώματα με τα οποία εμφανίζονται αυτά τα σήματα, όπως π.χ. κόκκινο χρώμα σημαίνει ότι ο ταχογράφος του οχήματος δεν καταγράφει ή δεν έχει κάνει καταγραφές κατά το προηγούμενο χρονικό διάστημα κ.λπ. Σε περίπτωση που ο αστυνομικός διαπιστώνει παραβάσεις, επικοινωνεί με το πλησιέστερο σταθερό σημείο ελέγχου (Truck Control), προκειμένου να σταματήσουν προς έλεγχο το συγκεκριμένο φορτηγό ή λεωφορείο.
Σύμφωνα με μελέτες, τα φορτηγά άνω των 3,5 t. είναι υπεύθυνα για ένα υψηλό ποσοστό θανάτων στο οδικό δίκτυο. Ειδικότερα, αν και είναι μόλις το 1,5% των κυκλοφορούντων οχημάτων στους δρόμους της ΕΕ, εμπλέκονται σε περίπου στο 15% των θανάτων σε τροχαία δυστυχήματα. Ειδικά για την αγορά της Μ. Βρετανίας, τα φορτηγά άνω των 3,5t. είναι το 1,3% των κυκλοφορούντων οχημάτων ωστόσο ευθύνονται για το 5,8% των διανυθέντων οχηματοχιλιομέτρων και για το 14,3% των θανάτων σε τροχαία.
Επομένως, τα φορτηγά αν και δεν εμπλέκονται σε τροχαία περιστατικά με μεγαλύτερη συχνότητα από άλλους τύπους οχημάτων, όταν αυτά συμβαίνουν, το ενδεχόμενο θανάσιμου τραυματισμού είναι σημαντικά υψηλότερο. Μάλιστα σε αυτές τις περιπτώσεις, έχει καταγραφεί πως το 11% των θανάτων αφορούν στους ίδιους τους επιβαίνοντες στο φορτηγό (π.χ. οδηγός) σε αντίθεση με το 60% που παρατηρείται για τους επιβάτες ενός Ι.Χ. επιβατικού σε αντίστοιχες περιστάσεις.
Αντίστοιχα, σε περίπτωση θανάτου ενός επιβάτη του φορτηγού σε κάποιο τροχαίο, το 52% των περιπτώσεων αφορά σε περιστατικό όπου εμπλέκεται ένα μόλις όχημα (π.χ. έξοδος από το δρόμο), το 38% αφορά σε σύγκρουση με άλλο φορτηγό και το μόλις το 7% σε σύγκρουση με άλλο επιβατικό Ι.Χ. ή αντίστοιχου μεγέθους όχημα.
Έτσι σε μια προσπάθεια να επεκτείνει τις υπηρεσίες που προσφέρει, και στον τομέα των βαρέων επαγγελματικών οχημάτων, ο ανεξάρτητος οργανισμός ασφάλειας Euro NCAP, σκοπεύει να ανακοινώσει σύντομα μια νέα μέθοδο αξιολόγησης, και για όλους τους τύπους φορτηγών οχημάτων άνω των 3,5t.
Δείτε το αφιέρωμα Digital Transformation