Μια διαφορετική πτυχή της τεχνολογίας τεχνητής νοημοσύνης και της σχέσης που αναπτύσσει με τον άνθρωπο παρουσιάζει μια νέα μελέτη.
Οι άνθρωποι νιώθουν συναισθήματα ακόμα και όταν βλέπουν έργα τέχνης που δημιούργησαν υπολογιστές, αν και όχι τόσο πολλά όσο τα δημιουργημένα από ανθρώπους έργα, όπως διαπιστώνει έρευνα του Πανεπιστημίου της Βιέννης που δημοσιεύθηκε στην επιθεώρηση «Computer in Human Behavior».
Οι υπολογιστές και η τεχνητή νοημοσύνη αποκτούν ολοένα και μεγαλύτερη σημασία στον κόσμο της τέχνης. Οι καλλιτέχνες χρησιμοποιούν συνήθως αλγόριθμους για να δημιουργήσουν έργα και τα έργα τέχνης που δημιουργούνται με τεχνητή νοημοσύνη αποφέρουν εκατομμύρια σε δημοπρασίες.
Όπως διαπιστώθηκε κατά την έρευνα, που έγινε σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Χάμπολντ του Βερολίνου, οι άνθρωποι νιώθουν συναισθήματα και αντιλαμβάνονται προθέσεις ακόμα και όταν βλέπουν έργα τέχνης που δημιουργήθηκαν από υπολογιστές.
Οι ερευνητές παρουσίασαν στους συμμετέχοντες αφηρημένα ασπρόμαυρα έργα τέχνης, εξηγώντας ότι τα έργα είτε δημιουργήθηκαν τυχαία από έναν υπολογιστή είτε από έναν καλλιτέχνη.
«Για τις εικόνες που δημιουργήθηκαν από υπολογιστή αποφύγαμε να χρησιμοποιήσουμε τεχνητή νοημοσύνη ή αλγόριθμο self-learning (αλγόριθμος που μαθαίνει μόνος του), ο οποίος εκπαιδεύεται σε εικόνες που δημιουργούνται από ανθρώπους. Αντίθετα, επιλέξαμε να χρησιμοποιήσουμε έναν πολύ απλό αλγόριθμο. Ο στόχος αυτής της προσέγγισης ήταν να παράγουμε εικόνες που ήταν εντελώς ανεξάρτητες από τις ανθρώπινες επιρροές, επιδιώκοντας τη μεγαλύτερη δυνατή ελευθερία από τις ανθρώπινες προκαταλήψεις», εξηγεί η επικεφαλής της έρευνας, Θερέζα Ντίμερ από το Πανεπιστήμιο της Βιέννης.
Πριν από την παρουσίαση κάθε έργου τέχνης, οι συμμετέχοντες ενημερώνονταν αν αυτό δημιουργήθηκε από υπολογιστή ή από άνθρωπο, αλλά η πληροφορία αυτή ήταν αληθινή στις μισές περιπτώσεις. Στη συνέχεια τούς ζητήθηκε να αξιολογήσουν τα έργα τέχνης με βάση διάφορες παραμέτρους και να δηλώσουν τα συναισθήματα που βίωσαν κατά την θέαση των έργων τέχνης, τα συναισθήματα που πίστευαν ότι τα έργα είχαν σκοπό να προκαλέσουν στους θεατές και τα συναισθήματα, εάν υπήρχαν, που θεωρούσαν ότι οι καλλιτέχνες ένιωθαν κατά τη δημιουργία των έργων.
Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι οι συμμετέχοντες βίωναν σχεδόν πάντα κάποιο συναίσθημα και αντιλαμβάνονταν κάποιο επίπεδο πρόθεσης. Ωστόσο, ανέφεραν ισχυρότερα συναισθήματα και αξιολόγησαν θετικότερα τα έργα τέχνης που πράγματα δημιουργήθηκαν από άνθρωπο, ακόμα και όταν έλαβαν τη λανθασμένη πληροφορία ότι η τέχνη είχε δημιουργηθεί από υπολογιστή. Έτσι, τα αποτελέσματα δείχνουν ότι παραμένει μια λεπτή, αλλά σημαντική διαφορά στον συναισθηματικό αντίκτυπο μεταξύ της ανθρώπινης και της τεχνητής τέχνης.
Naftemporiki.gr με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ