Η περισσότερο ενδιαφέρουσα αντιπαλότητα στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης αυτήν την περίοδο, είναι αυτή ανάμεσα στο Threads και το Twitter – και κατ’ επέκταση ανάμεσα στους ιδιοκτήτες των δύο πλατφορμών, Μαρκ Ζάκερμπεργκ και Έλον Μασκ αντιστοίχως.
Παρά το «φρένο» στην επέκτασή του τα τελευταία 24ωρα, το Threads είχε μια θριαμβευτική εκκίνηση με περίπου 110 εκατ. εγγραφές μέσα σε χρονικό διάστημα 120 ωρών. Η επιτυχία αυτή, σύμφωνα με δημοσίευμα του πρακτορείου Bloomberg, οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στον συνιδρυτή του Twitter Τζακ Ντόρσεϊ, ο οποίος ξεκίνησε μια αλυσίδα γεγονότων που οδήγησαν στην αποδυνάμωση του Twitter, προσφέροντας έτσι μια μεγάλη ευκαιρία στον Μαρκ Ζάκερμπεργκ.
Twitter co-founder Jack Dorsey accidentally created the conditions for Instagram’s Threads to succeed https://t.co/CovwqBTOY1
— Bloomberg Technology (@technology) July 14, 2023
Πηγαίνοντας πίσω στο 2005, ο Ζάκερμπεργκ είχε ρωτήσει έναν φοιτητή του Πανεπιστημίου του Στάνφορντ, τον Κέβιν Σίστρομ, αν θα ενδιαφερόταν να δουλέψει για το Facebook. Ο Σίστρομ είπε όχι —θέλοντας τότε να εστιάσει στις σπουδές του— και κατέληξε να κάνει πρακτική στην ομάδα που θα δημιουργούσε το Twitter, κάνοντας παράλληλα παρέα με τον Τζακ Ντόρσεϊ.
Όταν το Twitter άρχισε να επεκτείνεται, ο Ζάκερμπεργκ επιχείρησε να το αγοράσει, καταθέτοντας το 2008 πρόταση 500 εκατ. δολ. Η απάντηση που εισέπραξε, ωστόσο, ήταν αρνητική.
Στην πορεία, ο Κέβιν Σίστρομ έφτιαξε –μαζί με άλλους συναδέλφους του- μια δική του εφαρμογή, το Instagram. Ο Ντόρσεϊ, τότε, διαφήμισε το Instagram, προωθώντας το στους φίλους και ακόλουθούς του στο Twitter.
Πίστευε, δε, τόσο στο Instagram που συμφώνησε να γίνει ένας από τους πρώτους επενδυτές του, έπειτα από πρόσκληση του Σίστρομ. Ο Ντόρσεϊ, μάλιστα, έδειξε ενδιαφέρον για εξαγορά του Instagram από το Twitter, ωστόσο ο Σίστρομ έβαλε «φρένο» σε αυτά τα σχέδια.
Threads vs Twitter: Οι διπλοί πράκτορες, ο φόβος του «θορύβου» και η μάχη για τους influencers
Το 2012, όταν ο Σίστρομ απέρριψε την τρίτη πρόταση του Twitter, ο Ζάκερμπεργκ προσέφερε 1 δισ. δολ., ποσό που θεωρήθηκε αδιανόητο εκείνη την εποχή για μία εφαρμογή για κινητά. Συντετριμμένος για αυτήν την εξέλιξη, ο Ντόρσεϊ αποσύρθηε από το Instagram, ενώ οι σχέσεις του με τον Σίστρομ διαταράχθηκαν.
Στα χρόνια που ακολούθησαν, το Instagram έγινε ακόμη πιο δημοφιλές, «μαγνητίζοντας» διασημότητες. Παράλληλα, ο Ζάκερμπεργκ υιοθέτησε στο Facebook λειτουργίες που μοιάζουν με αυτές του Twitter, με την πλατφόρμα να γιγαντώνεται.
Ο Ντόρσεϊ, στο μεταξύ, έγινε διευθύνων σύμβουλος του Twitter το 2015, παραμένοντας πάντως προβληματισμένος για την κατάσταση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης και τη γιγάντωση του Facebook. Ο Ντόρσεϊ έθεσε τις βάσεις για ένα νέο είδος πλαισίου κοινωνικής δικτύωσης, μέσω του πρότζεκτ Bluesky, που βασίζεται σε ένα ανοιχτό, αποκεντρωμένο σύστημα, στο οποίο θα μπορούσε να συνδεθεί οποιοσδήποτε προγραμματιστής.
Ο Ντόρσεϊ μοιράστηκε τους προβληματισμούς του με τον φίλο του, Έλον Μασκ, βλέποντας τον ως τη μοναδική λύση. Ωστόσο, και πάλι τα γεγονότα θα τον απογοήτευαν: ναι μεν ο Μασκ ανέλαβε την πρόκληση, ωστόσο στην πορεία μείωσε το προσωπικό του Twitter, εισήγαγε σύνθετους κανόνες και οδήγησε στην έξοδο αρκετούς μακροχρόνιους χρήστες της πλατφόρμας.
Το Twitter, το οποίο ήρθε αντιμέτωπο και με τεχνικά ζητήματα υπό την ηγεσία του Μασκ, έγινε πλέον πιο ευάλωτο από ποτέ. Τότε επήλθε το χτύπημα του Ζάκερμπεργκ, ο οποίος εκμεταλλεύθηκε τις αναταράξεις στο Twitter, το ισχυρό δίκτυο του Instagram και την αυξημένη δημοτικότητα για αποκεντρωμένες υπηρεσίες. Πρόκειται για τρεις παραμέτρους στις οποίες ο Ντόρσεϊ είχε αφήσει, λιγότερο ή περισσότερο, το αποτύπωμά του.