Αν ανησυχείτε ότι η τεχνητή νοημοσύνη θα μεταμορφώσει τον τρόπο (ακόμη και το αντικείμενο) της δουλειάς σας, θα μπλεχτεί στην καθημερινότητά σας, θα σας δημιουργήσει νέες συνήθειες/ανάγκες ή θα χρησιμοποιηθεί σε πολέμους… έχετε αργήσει. Όλα αυτά έχουν ήδη συμβεί. Η επανάσταση της τεχνητής νοημοσύνης δεν έρχεται. Είναι εδώ.
Αυτό που αλλάζει τώρα είναι πως μας είναι πιο ορατή, πιο προσιτή. Παίζουμε με το ChatGPT και τους διάφορους ανταγωνιστές του, δοκιμάζουμε τα όρια της ευφυίας και τους περιορισμούς του, τεστάρουμε την «ηθική» του, το αξιοποιούμε για να γράψουμε κώδικα, άρθρα, συνεντεύξεις (που οδηγούν σε απολύσεις και μηνύσεις), του αναθέτουμε τις εργασίες του σχολείου, τις συστατικές επιστολές, τη “βαρετή” επικοινωνία email. Και μετά μας πιάνει φόβος. Και εάν μάθει να κάνει ακόμη περισσότερα; Τι σημαίνει αυτό για τη δουλειά μου; Γιατί να μην το προτιμήσει ένας εργοδότης;
Υπάρχουν ακόμη πάρα πολλές δεξιότητες, soft skills αλλά και ουσιαστικές γνώσεις – εμπειρία, στα οποία οι μηχανές δεν μπορούν να υποκαταστήσουν με ικανοποιητικά αποτελέσματα τους εργαζομένους – τουλάχιστον όχι εκείνους που φροντίζουν να εξελίσσονται, να ακολουθούν τις νέες τάσεις και την τεχνολογία. Αλλά πολλά από αυτά που φοβόμαστε ότι θα έρθουν, συμβαίνουν ήδη εδώ και χρόνια – χωρίς να τα αισθανόμαστε ως απειλή.
Η αρθρογράφος της Wall Street Journal, Joanna Stern, σε έναν εξαιρετικό «οδηγό τεχνητής νοημοσύνης» εξηγεί πως στο παρελθόν έπρεπε να έχεις τους πόρους της Google για να δημιουργήσεις κάτι χρήσιμο με την τεχνητή νοημοσύνη. Τώρα οποιοσδήποτε έχει σύνδεση στο διαδίκτυο μπορεί να το κάνει.
Δεκαετίες χρήσης της AI έχουν αλλάξει τη ζωή μας
Η τεχνητή νοημοσύνη είναι εδώ και πολύ καιρό ένα ουσιαστικό εργαλείο για την προστασία των οικονομικών μας, τη λειτουργία των κεφαλαιαγορών μας, την ασφάλιση των περιουσιακών μας στοιχείων, τη στόχευση και την αποτελεσματικότητα των διαφημίσεων, τη βελτίωση της εμπειρίας του πελάτη, την ενίσχυση των αποτελεσμάτων αναζήτησής μας, την ανάπτυξη σύγχρονων οπλικών συστημάτων, την απόκρουση επιθέσεων. Σε ορισμένες περιπτώσεις μιλάμε για χρήση δεκαετιών. Οι περισσότεροι δεν γνωρίζουν αυτή τη «μυστική», όπως τη χαρακτηρίζει η Stern, ιστορία της τεχνητής νοημοσύνης, πολύ απλά γιατί βλέπαμε το τελικό προϊόν χωρίς την ετικέτα «AI» επάνω.
Για το μεγαλύτερο μέρος της ιστορίας της, η τεχνητή νοημοσύνη ήταν η αποκλειστική αρμοδιότητα των μαθηματικών και των επιστημόνων υπολογιστών, τελικά. Ούτε καν αυτοί όμως δεν μιλούσαν για ΑΙ. Μηχανικοί, μαθηματικοί, προγραμματιστές μιλούσαν για γενικευμένα γραμμικά μοντέλα και «δέντρα αποφάσεων». Και όταν οι αλγόριθμοι εξελίχθηκαν, πολλαπλασιάστηκαν και κατηγοριοποιήθηκαν είχαμε τη «μηχανική μάθηση» (machine learning) και μετά τα τεχνητά νευρωνικά δίκτυα (εμπνευσμένα από τον εγκέφαλό μας). Τεχνικές και συστήματα σχεδιάστηκαν για να αναγνωρίζουν μοτίβα και να προβλέπουν αποτελέσματα, μας πρόσφεραν την «προγνωστική ανάλυση». Αυτό το τελευταίο είναι κάτι που χρησιμοποιούν οι ασφαλιστικές εταιρείες ή ακόμη και το λιανεμπόριο ίσως και για πάνω από δύο δεκαετίες.
Οι ελληνικές startups και τι αρχίζει να αλλάζει
Ακόμη και στην Ελλάδα έχουμε αρκετές – άκρως αξιόλογες startups- τις οποίες θα παρουσιάσει μέσα στο επόμενο διάστημα η Ναυτεμπορική σε συνεργασία με τον ΣΕΒ, που έχουν επενδύσει στην τεχνητή νοημοσύνη, προσφέροντας λύσεις που σώζουν ζωές, όπως η Agroknow, ή προϊόντα, που βοηθούν τις επιχειρήσεις να καταλάβουν καλύτερα τις ανάγκες των πελατών τους και να ανταποκριθούν σε αυτές με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, να διασφαλίσουν ότι θα τους μείνουν «πιστοί». Pobuca, Helvia Techonologies, e-satisfaction είναι ορισμένες μόνο από αυτές.
Αυτό που πια αρχίζει να αλλάζει είναι το γεγονός ότι οι υπολογιστές -και όχι οι άνθρωποι- κατασκευάζουν τώρα τα μοντέλα που χρησιμοποιούν οι μηχανές για να ολοκληρώσουν μια εργασία. Αλλά ακόμη και η generative AI κάνει λάθη – πολλά και κάποιες φορές άκρως διασκεδαστικά (το έχουμε αντιληφθεί όσοι δοκιμάζουμε τα chatbots).
Από το 2010 περίπου όμως τα νέα συστήματα τεχνητής νοημοσύνης έχουν επίσης επιτύχει πράγματα που κανένα AI δεν είχε κάνει ποτέ πριν. Και, χωρίς οι περισσότεροι από εμάς να το γνωρίζουμε πλήρως, έχουν μεταμορφώσει ολόκληρες βιομηχανίες, από το λιανικό εμπόριο και τα logistics μέχρι τα μέσα ενημέρωσης και τις τράπεζες.
«Είναι εδώ στη ζωή μας, κάθε φορά που η ομιλία μας αποκωδικοποιείται από τους έξυπνους βοηθούς μας, που βρίσκουμε αυτό που ψάχνουμε στο Google, που παραγγέλνουμε κάτι και φτάνει την ίδια μέρα, που λαμβάνουμε μία προσφορά στο διαδίκτυο από έναν ασφαλιστικό μεσίτη ή που ένας πύραυλος κρουζ βρίσκει το στόχο του» γράφει η Stern. Και τώρα που θα ανεβάσετε αυτό το άρθρο στα social media, η ΑΙ θα είναι πάλι εκεί να κάνει τη δουλειά της.