Τη στιγμή που η Ελλάδα βιώνει την εθνική τραγωδία του πολύνεκρου σιδηροδρομικού δυστυχήματος στα Τέμπη στο επίκεντρο βρίσκεται το τι συνέβη και το πώς θα μπορούσε να αποφευχθεί αυτό το δυστύχημα. Η σύγχρονη τεχνολογία προσφέρει μια σειρά από επιλογές και λύσεις που μπορούν να βοηθήσουν όχι μόνο στην αποφυγή συγκρούσεων τρένων αλλά κάθε είδους πιθανού κινδύνου στο σιδηροδρομικό δίκτυο.
H Intel αναπτύσσει και εξελίσσει ένα σύστημα αποφυγής συγκρούσεων τρένων (TCAS) που βασίζεται σε ένα συνδυασμό αισθητήρων, στην τεχνητή νοημοσύνης, σε προηγμένη επεξεργασία λογισμικού για γρήγορη ανάλυση δεδομένων που στέλνουν οι αισθητήρες που βρίσκονται στο σιδηροδρομικό δίκτυο και στα τρένα σε ένα κεντρικό υπολογιστή καθώς και σε άλλα. Με το σύστημα αυτό εντοπίζονται εμπόδια ή άλλα προβλήματα στη διαδρομή του τρένου και ενημερώνονται οι μηχανοδηγοί και υπεύθυνοι συντήρησης για να προχωρήσουν στις απαραίτητες ενέργειες έκθεσης του τρένου και των επιβατών σε κίνδυνο.
Το σύστημα δίνει όλες τις απαραίτητες πληροφορίες αποφυγής επικίνδυνων καταστάσεων για οτιδήποτε υπάρχει μπροστά, πίσω αλλά και στο πλάι του τρένου. Στο πλαίσιο του συστήματος έχουν αναπτυχθεί και εφαρμογές κινητού τηλεφώνου οι οποίες ενημερώνουν σιδηροδρομικούς εργάτες που εκτελούν εργασίες στις ράγες αν πλησιάζει κάποιο τρένο όπως επίσης εφαρμογές κινητού τηλεφώνου ενημέρωσης οδηγών και πεζών που κινούνται ή πρόκειται να κινηθούν σε σημεία που περνούν τρένα ότι πλησιάζει κάποιο τρένο ώστε να μην υπάρξει κάποιο ατύχημα.
Το Κέντρο Αεροδιαστημάτος της Γερμανίας (DLR) έχει αναπτύξει ένα σύστημα αποφυγής σύγκρουσης τρένων που βασίζεται σε τρεις τεχνολογίες: ένα σύστημα άμεσης επικοινωνίας τρένο προς τρένο, ένα ακριβές σύστημα εντοπισμού κίνησης του τρένου και ένα σύστημα ανάλυσης της κατάστασης και υποστήριξης λήψης αποφάσεων. Σε αντίθεση με τα «παραδοσιακά» τεχνικά συστήματα ασφάλειας αμαξοστοιχιών, η προσέγγιση δεν απαιτεί καμία τεχνολογία στην υποδομή, δηλαδή κατά μήκος της σιδηροδρομικής γραμμής, αλλά βασίζεται εξ ολοκλήρου σε αισθητήρες και τεχνολογία επικοινωνίας εντός των τρένων.
H ισραηλινή εταιρεία Rail Vision Ltd ανέπτυξε μια τεχνολογία ανίχνευσης εμποδίων με βάση την τεχνητή νοημοσύνη. Το Main Line System της Rail Vision συνδυάζει ευαίσθητους αισθητήρες απεικόνισης με τεχνολογίες τεχνητής νοημοσύνης για να ανιχνεύει και να ταξινομεί γρήγορα και με ακρίβεια εμπόδια πάνω και κοντά στις γραμμές, όπως ανθρώπους, ζώα, οχήματα κ.α. Στη συνέχεια, το σύστημα παράγει οπτικές και ηχητικές ειδοποιήσεις σε πραγματικό χρόνο για το κέντρο διοίκησης και ελέγχου του τρένου, συμβάλλοντας στην πρόληψη των συγκρούσεων, τη μείωση του χρόνου διακοπής και των καθυστερήσεων, την αύξηση της ασφάλειας και τη βελτίωση του κυκλοφοριακού φόρτου. Οι προηγμένες δυνατότητες επεξεργασίας εικόνας του Rail Vision επιτρέπουν επίσης την πλοήγηση βάσει εικόνας, την προληπτική συντήρηση και τη χαρτογράφηση με το εξελιγμένο σύστημα GIS.
Στις ΗΠΑ χρησιμοποιείται ένα ολοκληρωμένο σύστημα αποφυγής συγκρούσεων τρένων, το Positive Train Control (PTC), που αξιοποιεί τεχνολογίες εντοπισμού στίγματος (GPS), ασύρματης δικτύωσης και υπολογιστικά συστήματα για να εντοπίζει πιθανούς κινδύνους και να μεταδίδει με διαφόρους τρόπους (οπτικούς, ηχητικούς κ.α.) τις σχετικές πληροφορίες στο πλήρωμα ενός τρένου. Σε περίπτωση που έχει διαπιστωθεί κίνδυνος και το πλήρωμα του τρένου δεν ανταποκρίνεται στις ειδοποιήσεις ενεργοποιείται ο αυτόματος πιλότος του τρένου και το ακινητοποιεί.
Naftemporiki.gr