Οι πρώτοι Ευρωπαίοι θα περπατήσουν στη Σελήνη τα επόμενα χρόνια! Δεν είναι πλέον επιστημονική φαντασία, αλλά πραγματικότητα χάρη, στην αποστολή «Άρτεμις» της NASA.
Για πρώτη φορά, οι Ηνωμένες Πολιτείες ανέθεσαν στον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Διαστήματος (ESA) και στον αεροναυτικό γίγαντα Airbus την ευθύνη δημιουργίας ενός κρίσιμου συστήματος για την επιτυχία μιας μελλοντικής επανδρωμένης αποστολής στη Σελήνη.
Σε αντάλλαγμα, οι Ευρωπαίοι θα έχουν τρεις εγγυημένες θέσεις στις πτήσεις προς τον δορυφόρο της Γης, πιθανότατα από το 2027, αν και οι συζητήσεις δεν αποκλείεται να οδηγήσουν στην πραγματοποίηση της κοινής αποστολής, πολύ νωρίτερα.
Ο ρόλος των Ευρωπαίων είναι ουσιαστικός. Ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Διαστήματος θα κατασκευάσει «το ήμισυ του διαστημικού οχήματος που θα μεταφέρει τους αστροναύτες στη Σελήνη και, φυσικά, θα τους φέρει πίσω στη Γη με απόλυτη ασφάλεια», λέει ο Μάρκ Στέκλιγκ, επικεφαλής της υπηρεσίας διαστημικής εξερεύνησης της Airbus.
Η αποστολή Άρτεμις πρέπει επομένως να αποδείξει ότι η NASA και οι Ευρωπαίοι εξακολουθούν να είναι σε θέση να ανταγωνιστούν την Κίνα και τη SpaceX, οι οποίες προωθούν ήδη τα δικά τους προγράμματα. Οι Ευρωπαίοι θα αρχίσουν να προμηθεύουν τη NASA με τις ειδικές διαστημικούς κυλίνδρους για τα διαστημόπλοια Orion.
Πρόκειται για κυλινδρικές κάψουλες μήκους και διαμέτρου 4 μέτρων, που αποτελούνται από περίπου 22.000 εξαρτήματα τα οποία παρέχονται από 10 χώρες. Οι διαστημικές κάψουλες συναρμολογούνται στα κεντρικά γραφεία της Airbus στη Βρέμη, στη βόρεια Γερμανία. Μόλις ολοκληρωθεί, η κάθε κάψουλα θα μεταφέρεται στο Διαστημικό Κέντρο Κένεντι της Φλόριντα.
Ο ρόλος της ευρωπαϊκής μονάδας θα είναι κρίσιμος: θα παρέχει ηλεκτρική ενέργεια, χρησιμοποιώντας τέσσερις ηλιακούς συλλέκτες, νερό, οξυγόνο και τον θερμικό έλεγχο που είναι απαραίτητος για τη ζωή των αστροναυτών. Η μονάδα θα εκτελεί επίσης τροχιακούς ελιγμούς και θα μπορούσε ακόμη και να χρησιμοποιηθεί για τη μεταφορά εμπορευμάτων στον μελλοντικό σεληνιακό τροχιακό σταθμό Gateway.
«Είμαστε σε καλό δρόμο για να ανταποκριθούμε στην απαίτηση της NASA για παράδοση μιας διαστημικής κάψουλας ESM, τον χρόνο», λέει ο Στέκλινγκ. Η υπηρεσίας διαστημικής εξερεύνησης της Airbus είναι από τους κύριους ανάδοχους για αυτό το έργο, κόστους άνω των 2 δισεκατομμυρίων ευρώ.
Η πρώτη μη επανδρωμένη πτήση «Αρτεμις» της ΝASA γύρω από τη Σελήνη στέφθηκε με επιτυχία στα τέλη του 2022. Η επιστροφή του Orion στην ατμόσφαιρα με ταχύτητα περίπου 40.000 χιλιομέτρων την ώρα, έγινε χωρίς προβλήματα. Η αποστολή αυτή άνοιξε τον δρόμο για την «Αρτεμις 2» που θα μεταφέρει αστροναύτες σε τροχιά γύρω από τη Σελήνη το 2024.Το επόμενο έτος θα ξεκινήσει η αποστολή Αρτεμις 3 αναμένεται να οδηγήσει στην προσεδάφιση στη Σελήνη δύο αστροναυτών, της πρώτης γυναίκας και του πρώτου έγχρωμου άνδρα.
Ο μακροπρόθεσμος στόχος είναι η δημιουργία ενός σεληνιακού οικοσυστήματος με σκοπό την καλύτερη εξερεύνηση της Σελήνης και, μακροπρόθεσμα, την αποστολή επανδρωμένων αποστολών στον Άρη. «Υπάρχουν πολλοί καλοί λόγοι για να πάμε στο φεγγάρι», ακόμα κι αν ο άνθρωπος έχει ήδη περπατήσει στον μοναδικό φυσικό δορυφόρο της Γης πριν από αρκετές δεκαετίες», λέει ο Ντέιβιντ Πάρκερ ,διευθυντής εξερεύνησης της ESA.
«Η Σελήνη είναι ένα βιβλίο ιστορίας από το οποίο μπορούμε να μάθουμε, ιδίως χάρη στη μελέτη των μετεωριτών που βρέθηκαν εκεί, το πώς σχηματίστηκε η Γη και ποιο είναι το μέλλον της», εξηγεί ο Γερμανός αστροναύτης Αλεξάντερ Γκερστ, ο οποίος έχει ήδη βρεθεί δύο φορές στον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό (ISS).«Η Σελήνη είναι ήταν μια «αποθήκη» της ιστορίας του ηλιακού συστήματος από τη δημιουργία του, καθώς παρέμεινε σχετικά ανέγγιχτη αφού δεν υπάρχει ατμόσφαιρα, ούτε διάβρωση», λέει ο Φιλίπ Μπερτ, υπεύθυνος για το συντονισμό του προγράμματος στην ESA.
Η Σελήνη θα κρύβει επίσης εκμεταλλεύσιμους πόρους, ιδιαίτερα στον νότιο πόλο της που πιθανόν να περιέχει, πάγο ο οποίος μπορεί να χρησιμοποιηθεί επί τόπου για την παραγωγή καυσίμων.
naftemporiki.gr