Skip to main content

Εγκρίθηκε ο ευρωπαϊκός «οδικός χάρτης» για τα drones

Η Ευρώπη χαράσσει μια νέα στρατηγική για την χρήση και λειτουργία των αυτόνομων ιπτάμενων οχημάτων.

Τα drones που αρχικά έμοιαζαν με ένα νέας γενιάς τηλεκατευθυνόμενο παιχνίδι αποδείχτηκε ότι ήταν κάτι πολύ περισσότερο με την τεχνολογία και τις δυνατότητες τους να αναβαθμίζονται με καθημερινό πλέον ρυθμό και τις εφαρμογές τους να μοιάζουν πραγματικά ανεξάντλητες. Άλλωστε την στιγμή που διαβάζετε αυτό το θέμα ένα drone πετά στον ουρανό του Άρη συμμετέχοντας στην εξερεύνηση του πλανήτη…

Για αυτόν τον λόγο εγκρίθηκε χθες από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή μια νέα «ευρωπαϊκή στρατηγική drones 2.0» , με στόχο την περαιτέρω ανάπτυξη της ευρωπαϊκής αγοράς drones. Η νέα στρατηγική καθορίζει τον τρόπο με τον οποίο η Ευρώπη μπορεί να προχωρήσει σε μεγάλης κλίμακας εμπορικές πτητικές λειτουργίες drones, προσφέροντας παράλληλα νέες ευκαιρίες στον τομέα αυτό.

Προτού προωθήσει αυτές τις καινοτόμες τεχνολογίες, η Επιτροπή θέλει να διασφαλίσει ότι τα drones έχουν τη στήριξη της κοινωνίας. Ως εκ τούτου, για να καθησυχαστούν οι ανησυχίες σχετικά με τον θόρυβο, την ασφάλεια και την ιδιωτικότητα, η νέα στρατηγική καλεί τις εθνικές, περιφερειακές και τοπικές αρχές να διασφαλίσουν ότι οι υπηρεσίες drones ευθυγραμμίζονται με τις ανάγκες των πολιτών.

Χάρη στο ολοκληρωμένο κανονιστικό πλαίσιο της ΕΕ, τα drones έχουν ήδη ολοκληρώσει εκατοντάδες χιλιάδες ώρες πτήσης στους ευρωπαϊκούς αιθέρες, για παράδειγμα για την επιτήρηση υποδομών, την παρακολούθηση πετρελαιοκηλίδων ή τη δειγματοληψία εδαφών. Σημειώνεται επίσης ικανοποιητική πρόοδος σε έργα που αφορούν τη χρήση drones για εναέριες ιατρικές παραδόσεις, όπως η μεταφορά ιατρικών δειγμάτων μεταξύ υπηρεσιών υγειονομικής περίθαλψης.

Η υλοποίηση του «U-space» (το «U» αναφέρεται στο «unmanned», δηλαδή «μη επανδρωμένος») τον Ιανουάριο του 2023, ενός μοναδικού στον κόσμο ευρωπαϊκού συστήματος για την ασφαλή διαχείριση της κυκλοφορίας των drones, θα προετοιμάσει το έδαφος για την περαιτέρω αύξηση των λειτουργιών των drones. Το U-space θα αυξήσει τις ικανότητες διαχείρισης του εναέριου χώρου, καθώς και θα εγγυηθεί την ασφαλή και επαρκή πρόσβαση στον εναέριο χώρο για μεγάλο αριθμό drones.

Η νέα στρατηγική προβλέπει ότι οι ακόλουθες υπηρεσίες drones θα αποτελούν μέρος του ευρωπαϊκού τρόπου ζωής έως το 2030:

– Υπηρεσίες έκτακτης ανάγκης, χαρτογράφησης, απεικόνισης, επιθεώρησης και επιτήρησης εντός των εφαρμοστέων νομικών πλαισίων από drones μη στρατιωτικού χαρακτήρα, καθώς και υπηρεσίες επείγουσας παράδοσης μικρών φορτίων, όπως βιολογικών δειγμάτων ή φαρμάκων.

– Υπηρεσίες καινοτόμου εναέριας κινητικότητας, όπως τα αεροταξί, τα οποία θα παρέχουν υπηρεσίες τακτικής μεταφοράς επιβατών, αρχικά με χειριστή επί του αεροσκάφους, αλλά με απώτερο στόχο την πλήρη αυτοματοποίηση των πτητικών λειτουργιών.

Για την πλήρη αξιοποίηση των δυνατοτήτων της αγοράς drones της ΕΕ, απαιτείται ο προσδιορισμός τεχνολογικών στοιχείων καίριας σημασίας, όπως η τεχνητή νοημοσύνη, η ρομποτική, οι ημιαγωγοί, οι διαστημικές υπηρεσίες της ΕΕ και οι κινητές τηλεπικοινωνίες. Ο προσδιορισμός αυτών των στοιχείων θα βοηθήσει την ΕΕ να οικοδομήσει έναν καινοτόμο και ανταγωνιστικό τομέα drones, μειώνοντας τις στρατηγικές εξαρτήσεις.

Στο πλαίσιο της νέας στρατηγικής, προσδιορίζονται επίσης τομείς για συνέργειες μεταξύ μη στρατιωτικών και αμυντικών drones, καθώς και για αύξηση της ικανότητας αναχαίτισης drones και της ανθεκτικότητας του συστήματος.

Η Επιτροπή θα δρομολογήσει νέες επιχειρησιακές, τεχνικές και οικονομικές εμβληματικές δράσεις για την δημιουργία του κατάλληλου κανονιστικού και εμπορικού περιβάλλοντος για τον εναέριο χώρο των drones και την αγορά drones του αύριο:

– Θέσπιση κοινών κανόνων για την αξιοπλοΐα και νέων απαιτήσεων εκπαίδευσης για τους χειριστές αεροσκαφών εξ αποστάσεως και τους χειριστές αεροσκαφών eVTOL (επανδρωμένων ηλεκτρικών αεροσκαφών κάθετης απογείωσης και προσγείωσης).

– Χρηματοδότηση της δημιουργίας διαδικτυακής πλατφόρμας για τη στήριξη τοπικών ενδιαφερόμενων φορέων και βιομηχανιών για την υλοποίηση της βιώσιμης «καινοτόμου εναέριας κινητικότητας».

– Ανάπτυξη στρατηγικού χάρτη πορείας για την τεχνολογία των drones, προκειμένου να προσδιοριστούν τομείς προτεραιότητας για την έρευνα και την καινοτομία, να μειωθούν οι υφιστάμενες στρατηγικές εξαρτήσεις και να αποφευχθεί η εμφάνιση νέων.

– Καθορισμός κριτηρίων για μια εθελοντική σήμανση εγκεκριμένων από άποψη κυβερνοασφάλειας drones.

Οι εργασίες αυτές θα προετοιμάσουν το έδαφος για εμπορικές πτητικές λειτουργίες μεγάλης κλίμακας και θα διασφαλίσουν ότι η Ευρώπη επωφελείται από συνέργειες μεταξύ της χρήσης των drones και των συναφών τεχνολογιών, συμπεριλαμβανομένων των λύσεων για την αναχαίτιση drones, για μη στρατιωτικούς σκοπούς, για σκοπούς ασφάλειας και για στρατιωτικούς σκοπούς.

Η Επιτροπή άρχισε να οικοδομεί τα θεμέλια μιας ολοκληρωμένης ευρωπαϊκής πολιτικής για drones από το 2014. Από το 2003, η ΕΕ έχει επενδύσει σχεδόν 980 εκατ. ευρώ για την ανάπτυξη ή τη χρήση drones για καινοτόμες εφαρμογές. Στο πλαίσιο των προγραμμάτων έρευνας και καινοτομίας, έχει χρηματοδοτήσει 320 έργα που αφορούν drones. Με τη θέσπιση του κατάλληλου πλαισίου, η αγορά υπηρεσιών drones στην Ευρώπη εκτιμάται ότι θα μπορούσε να φτάσει σε αξία τα 14,5 δισ. ευρώ με ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης 12,3% και να δημιουργήσει 145.000 θέσεις εργασίας έως το 2030.

Naftemporiki.gr με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ