Skip to main content

Τα «drones» του Γκάτγουικ, που έκλεισαν το αεροδρόμιο για 33 ώρες – Μαζική παραίσθηση ή γεγονός;

Τι είδαν ή τι νόμισαν πως είδαν στον ουρανό οι κάτοικοι του Σάσεξ, το βράδυ της 19ης Δεκεμβρίου του 2018 - 18 μήνες έρευνας και 800.000 λίρες δεν έδωσαν απαντήσεις

Περιστατικά δημόσιας υστερίας και μαζικού πανικού έχουν  καταγραφεί καθ’ όλη τη διάρκεια της ιστορίας και σε όλο τον κόσμο. Ήταν αυτό που οδήγησε στο κλείσιμο του Γκάτγουικ, του δεύτερου μεγαλύτερου αεροδρομίου της Βρετανίας, για 33 ώρες, το 2018 ;

Περισσότερες από 1.000 πτήσεις ακυρώθηκαν και περισσότεροι από 140.000 επιβάτες επηρεάστηκαν.

Ήταν απειλητική πράξη ή κάποιος αποφάσισε να περιπαίξει στελέχη και εργαζόμενους του αερολιμένα;

Τι είδαν στον ουρανό του Σάσεξ, δεκάδες άνθρωποι; Αν είδαν καν… 

Τα γεγονότα που εκτυλίχθηκαν το βράδυ της 19ης Δεκεμβρίου, έχουν γεννήσει πολλά ερωτήματα. Χωρίς να έχουν απάντηση.

Τι έγινε εκείνο το βράδυ

Ήταν λίγο μετά τις 9, βράδυ Τετάρτης, όπως περιγράφει ο Guardian. όταν ένας υπάλληλος ασφαλείας  που μόλις είχε τελειώσει τη βάρδια του στο αεροδρόμιο Γκάτγουικ, και περίμενε το λεωφορείο, για να επιστρέψει στο σπίτι του, όταν είδε κάτι περίεργο. Τηλεφώνησε αμέσως στο κέντρο ελέγχου και ανέφερε τι είχε δει: δύο drones.

Το ένα αιωρείτο πάνω από ένα αυτοκίνητο μέσα στο συγκρότημα του αεροδρομίου και το άλλο πετούσε δίπλα στον περιμετρικό φράχτη. Το μήνυμα μεταβιβάστηκε στους ανώτερους.  Μέσα σε λίγα λεπτά, ο διάδρομος προσγείωσης και απογείωσης έκλεισε και όλες οι πτήσεις ανεστάλησαν.

Ο πρώτο συναγερμός

Κατά τη διάρκεια της επόμενης μισής ώρας, 20 οχήματα της αστυνομίας και της ασφάλειας του αεροδρομίου έκαναν βόλτες γύρω από το αεροδρόμιο, με τις σειρήνες να ηχούν και τους φάρους να αναβοσβήνουν, με σκοπό να τρομάξουν όποιον τα χειριζόταν. Δεν τα κατάφεραν.

Μέχρι τις 9.30 μ.μ. είχαν αναφερθεί στο κέντρο ελέγχου του αεροδρομίου άλλες έξι θεάσεις drones, οι πέντε από αυτές, από αστυνομικούς. Μέσα στο αεροδρόμιο, χιλιάδες επιβάτες περίμεναν να ξεκινήσουν για τις χριστουγεννιάτικες διακοπές τους.

Στον ουρανό, αεροπλάνα έκαναν κύκλους, περιμένοντας να προσγειωθούν. Ορισμένα βρίσκονταν στο τέλος μεγάλων ταξιδιών και σύντομα, περισσότερα από δώδεκα αεροσκάφη θα ξέμεναν από καύσιμα.

 Μέχρι τα μεσάνυχτα, 58 πτήσεις είχαν εκτραπεί ή ακυρωθεί.

Κάθε φορά που άνοιγαν τον διάδρομο, τα drones εμφανίζονταν και πάλι

Καθώς, δεν είχε εντοπιστεί κανένα μη επανδρωμένο αεροσκάφος μία ώρα μετά τις 9.30, το Γκάτγουικ προσπάθησε να ανοίξει ξανά τον διάδρομο προσγείωσης και απογείωσης.

Και ξαφνικά, τα μη επανδρωμένα αεροσκάφη… εμφανίστηκαν ξανά. «Είχαμε την αίσθηση ότι αυτό θα διαρκούσε όλη τη νύχτα», είπε μια πρώην υπάλληλος του αεροδρομίου στον Guardian.  Είχε δίκιο: μέχρι την επόμενη ημέρα, κάθε φορά που το προσωπικό ετοιμαζόταν να ανοίξει ξανά τον διάδρομο, αναφέρονταν περισσότερες εμφανίσεις.

Το προσωπικό και η αστυνομία υπέθεσαν ότι ο χειριστής του μη επανδρωμένου αεροσκάφους είχε αποκτήσει πρόσβαση στο σύστημα των ραντάρ  ή ότι με κάποιο τρόπο παρακολουθούσε τις επικοινωνίες της αστυνομίας και του αεροδρομίου.

«Ιπτάμενα γιλέκα αυτοκτονίας»

Ορισμένοι φοβήθηκαν ότι τα drones χειρίζονταν τρομοκράτες. «Τα μη επανδρωμένα αεροπλάνα μπορούν να μετατραπούν σε ιπτάμενα γιλέκα αυτοκτονίας», δήλωσε ο Ντέιβιντ Νταν, ειδικός σε θέματα μη επανδρωμένων αεροσκαφών στο Πανεπιστήμιο του Μπέρμιγχαμ.

Τα προηγούμενα δύο χρόνια είχαν σημειωθεί πολλές τρομοκρατικές επιθέσεις σε όλη την Ευρώπη, συμπεριλαμβανομένης της βομβιστικής επίθεσης αυτοκτονίας στο Manchester Arena 18 μήνες νωρίτερα, από την οποία σκοτώθηκαν 22 άνθρωποι.

Επίσης υπήρχαν αναφορές ότι ο ISIS είχε χρησιμοποιήσει drones του εμπορίου για τη ρίψη χειροβομβίδων στο Ιράκ.

Σα να τους…έκαναν πλάκα

Μετά τις αποτυχημένες απόπειρες επαναλειτουργίας, η αστυνομία του Σάσεξ ειδοποίησε την αντιτρομοκρατική μονάδα. «Ήμασταν υπό πολιορκία», μου είπε ο πρώην υπάλληλος.

Τα μη επανδρωμένα αεροσκάφη έμοιαζαν να τους περιπαίζουν

Μέχρι τις 9.30 περίπου το επόμενο πρωί, η αστυνομία του Σάσεξ είχε επιστρατεύσει αστυνομικούς από πέντε ακόμη αστυνομικά τμήματα για να βοηθήσουν στην έρευνα. Ένα ελικόπτερο και πολλά μη επανδρωμένα αεροσκάφη της αστυνομίας σηκώθηκαν ώστε να εντοπίσουν τα παράνομα drones – αλλά χωρίς αποτέλεσμα.

Στις 10.20 π.μ., η αστυνομία δήλωσε στους δημοσιογράφους ότι αν και επρόκειτο για «εσκεμμένη ενέργεια με στόχο την αναστάτωση του αεροδρομίου», δεν υπήρχε «καμία απολύτως ένδειξη ότι πρόκειται για τρομοκρατική ενέργεια». Υπήρξαν εικασίες ότι θα μπορούσε να οφείλεται σε περιβαλλοντική διαμαρτυρία ή ακόμη και σε «εσωτερική ενέργεια» – σαμποτάζ από δυσαρεστημένο πρώην υπάλληλο.

«Σχεδιάστηκαν να προκαλέσουν την μεγιστη δυνατή αναστάτωση ενόψει των Χριστουγέννων»

Αργότερα την ίδια ημέρα, ο διευθύνων σύμβουλος του Γκάτγουικ Στιούαρτ Γουίνγκεϊτ δήλωσε ότι οι πτήσεις με μη επανδρωμένα αεροσκάφη ήταν «εξαιρετικά στοχευμένες» και είχαν «σχεδιαστεί για να κλείσουν το αεροδρόμιο και να προκαλέσουν τη μέγιστη δυνατή αναστάτωση ενόψει των Χριστουγέννων».

Στις 6 το απόγευμα, στρατιωτικά φορτηγά έφτασαν στο Γκάτγουικ με ένα αντι-drone σύστημα σχεδιασμένο για επιχειρήσεις στο πεδίο της μάχης, και το εγκατέστησαν στην οροφή του νότιου τερματικού σταθμού.

Στις 9.30 μ.μ., ο επικεφαλής λειτουργίας του αεροδρομίου, Κρις Γούντροουφ, ανακοίνωσε ότι το αεροδρόμιο θα παραμείνει κλειστό κατά τη διάρκεια της νύχτας λόγω νέων καταγγελιών εμφάνισης μη επανδρωμένων αεροσκαφών.

Καταγραφή… μηδέν

Το στρατιωτικό σύστημα τέθηκε σε λειτουργία γύρω στις 10 το βράδυ. Δεν κατέγραψε το παραμικρό.

Τις πρώτες πρωινές ώρες της Παρασκευής 21 Δεκεμβρίου, ο διάδρομος επαναλειτούργησε για 10η φορά. Στις 5.58 π.μ., ένα αεροπλάνο από το αεροδρόμιο East Midlands προσγειώθηκε στο Γκάτγουικ. Το περιστατικό με τα μη επανδρωμένα αεροσκάφη είχε τελειώσει.

170 «θεάσεις» με τις 115 να κρίνονται αξιόπιστες!

Συνολικά, αναφέρθηκαν 170 θεάσεις μη επανδρωμένων αεροσκαφών, 115 από τις οποίες κρίθηκαν αργότερα «αξιόπιστες» από την αστυνομία. Αλλά κανείς δεν είχε  καταφέρει να τραβήξει φωτογραφία ή βίντεο.

18 μήνες έρευνας και 800.000 λίρες για ένα άλυτο ζήτημα

Παρά την αστυνομική επιχείρηση που διήρκεσε 18 μήνες, κόστισε 800.000 λίρες και στην οποία συμμετείχαν πέντε διαφορετικές αρχές, το θέμα παραμένει άλυτο.

Οι θεωρίες συνωμοσίας αφθονούν στο διαδίκτυο: οι χρήστες ισχυρίζονται ότι το περιστατικό ήταν μια στημένη επιχείρηση από εταιρείες που πωλούν συστήματα αντι-drones για να προωθήσουν τα προϊόντα τους, ή μια προσπάθεια συγκάλυψης κυβερνοεπίθεσης στο αεροδρόμιο.

Προσπάθεια να πέσει η μετοχή;

Ή ότι ήταν σκηνοθετημένο για να πέσει η τιμή της μετοχής ενόψει της πώλησης μετοχών του του αεροδρομίου (μια εβδομάδα μετά το περιστατικό με τα drone, η πλειοψηφία των μετοχών πωλήθηκε σε έναν γαλλικό όμιλο αεροδρομίων).

Παρά την έλλειψη αποδεικτικών στοιχείων η αστυνομία του Σάσεξ και το Γκάτγουικ υποστηρίζουν ότι επρόκειτο για μια εξελιγμένη, κακόβουλη και καλά σχεδιασμένη επίθεση.

Στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, εν τω μεταξύ, το θέμα έχει γίνει ανέκδοτο, με πολλούς να αμφισβητούν την ίδια την ύπαρξή του.

Τα «βαθουλώματα στα παρμπριζ» – Μια ιστορία «δημόσιας υστερίας»

Τον Απρίλιο του 1954, ένα παράξενο φαινόμενο σάρωσε την πόλη Μπέλινγκχαμ, το Σιάτλ και άλλες κοινότητες στην πολιτεία της Ουάσινγκτον. Οι κάτοικοι άρχισαν να παρατηρούν στα αυτοκίνητά τους μικρά «βαθουλώματα στα παρμπρίζ»

Λίγες εβδομάδες πριν, οι ΗΠΑ είχαν πυροδοτήσει μια τεράστια βόμβα υδρογόνου στον Ειρηνικό Ωκεανό και πολλοί έριξαν την ευθύνη σε αυτές τις πυρηνικές δοκιμές. Άλλοι πίστευαν ότι ένας κοντινός πύργος επικοινωνιών του Πολεμικού Ναυτικού παραμόρφωνε τα τζάμια.

Ακολούθησε πανικός. Μέχρι τις 15 Απριλίου είχαν «επηρεαστεί» σχεδόν 3.000 παρμπρίζ και ο δήμαρχος ζήτησε βοήθεια από τον πρόεδρο Αϊζενχάουερ.

Σήμερα, η επιδημία της διάβρωσης των παρμπρίζ του Σιάτλ αναφέρεται συχνά ως παράδειγμα μαζικού πανικού.  Δύο ημέρες μετά την έκκληση προς τον πρόεδρο, η αστυνομία του Σιάτλ εξέδωσε ανακοίνωση στην οποία ανέφερε ότι η «επιδημία» ήταν κατά «95% αποτέλεσμα δημόσιας υστερίας».

Οι εντοπισμοί προβλημάτων στα παρμπριζ σταμάτησαν ξαφνικά.

Είναι πιθανό να συνέβη κάτι παρόμοιο στο Γκάτγουικ; «Σε κατάσταση άγχους, συχνά εστιάζουμε την προσοχή μας σε αθώα ερεθίσματα», δήλωσε ο Γκάρι Σμολ, καθηγητής ψυχιατρικής στο UCLA και ειδικός στη μαζική υστερία. «Υπάρχει πολύ άγχος για την τρομοκρατία. Υπάρχει πολύ άγχος για τα μη επανδρωμένα αεροσκάφη».

naftemporiki.gr