Skip to main content

4 μικρές λέξεις που διπλασίασαν τις πωλήσεις μια εταιρείας

Ύστερα από αρκετές δεκαετίες επιτυχίας το χάπι, που θεωρείται η «μαγική συνταγή για το hangover», χάνει την απήχησή του. 4 λέξεις τα αλλάζουν όλα

Ύστερα από 13 έτη η Ποτοαπαγόρευση στις ΗΠΑ έχει λήξει, τα πάρτι με πολύ αλκοόλ επιστρέφουν και ένα χάπι με τρία ενεργά συστατικά παρουσιάζεται ως η…«μαγική συνταγή για το hangover».

Πρόκειται για το αναβράζον αναλγητικό Alka Seltzer, το οποίο παρουσιάστηκε σαν σήμερα, 21 Φεβρουαρίου 1931. Περιέχει ασπιρίνη (ακετυλοσαλικυλικό οξύ), διττανθρακικό νάτριο και άνυδρο κιτρικό οξύ. Η ασπιρίνη είναι αναλγητικό και αντιφλεγμονώδες, το διττανθρακικό νάτριο είναι αντιόξινο και το κιτρικό οξύ αντιδρά με το διττανθρακικό νάτριο και το νερό για να σχηματίσει αναβρασμό.

Αναπτύχθηκε από τον επικεφαλής χημικό Maurice Treneer με στόχο την ανακούφιση από μικρούς πόνους, αλλά και δυσπεψία, καούρες και συμπτώματα κρυολογήματος και γρίπης. Ήταν όμως οι πρώτες φήμες που το ήθελαν να βοηθάει στην αντιμετώπιση του hangover – δηλαδή των συμπτωμάτων πονοκεφάλου, ζάλης, κόπωσης μετά από κατανάλωση μεγάλης ποσότητας αλκοόλ – εκείνες που οδήγησαν σε απογείωση των πωλήσεών του το 1933, όπως διαβάζουμε στο This Day In Business History του Raymond L. Francis.

Η συνταγή ανακαλύφθηκε τυχαία από τον πρόεδρο της εταιρείας Miles, Χαμπ Μπέρντσλεϊ, κατά τη διάρκεια της επιδημίας γρίπης το 1928. Επισκέφτηκε μία τοπική εφημερίδα, την The Truth, και παρατήρησε ότι κανένας από το προσωπικό δεν ασθενούσε. Ο διευθυντής της εφημερίδας εξήγησε στον Μπέρντσλεϊ ότι με το που εμφάνιζε κάποιος υπάλληλος το παραμικρό σύμπτωμα, του έδινε ένα μείγμα ασπιρίνης και μαγειρικής σόδας.

Ο πρόεδρος της Miles μετέφερε την πληροφορία αυτή στον χημικό του, Μόρις Τρένιρ, ο οποίος και ανέπτυξε την αναβράζουσα ταμπλέτα.

Και ξαφνικά…γέρασε

Ύστερα από αρκετές δεκαετίες επιτυχίας, τη δεκαετία του 1960 το Alka Seltzer έχει χάσει πια την απήχησή του. Οι πιστοί του χρήστες γερνούσαν και το Alka Seltzer είχε γίνει σύμβολο ατημέλητων ανθρώπων που έτρωγαν και έπιναν υπερβολικά. Ήταν σχεδόν ντροπιαστικό να σε δουν να χρησιμοποιείς Alka Seltzer. Σε ομάδες εστίασης, οι άνθρωποι συχνά έλεγαν ότι το έπαιρναν «στα κρυφά».

Όμως, ο κόσμος εξακολουθούσε να αντιμετωπίζει καούρες και δυσπεψία – προβλήματα που το Alka Seltzer μπορούσε να λύσει. Έτσι, η Μέρι Γουέλς Λόρενς αποφάσισε να δημιουργήσει διασκεδαστικές διαφημίσεις για τα δισκία, αντί για τις κοινότοπες που έτρεχε για χρόνια.

Η γιατρός…που τα άλλαξε όλα

Αρχικά, το διαφημιστικό της γραφείο δημιούργησε μια διαφήμιση που έδειχνε κάθε είδους στομάχια – μεγάλα, λεπτά, νεανικά και ηλικιωμένα – όλα κινηματογραφημένα στο ύψος της κοιλιάς. Η διαφήμιση σημείωσε τεράστια επιτυχία – και το συνοδευτικό της τζινγκλ θα γινόταν σύντομα επιτυχία το 1967. Τότε, η Μέρι Γουέλς Λόρενς πέτυχε το μεγάλο της χτύπημα.

Συνάντησε μια γιατρό ονόματι Ντόροθι Κάρτερ στην Miles Laboratories, την εταιρεία που παρήγαγε τo Alka Seltzer. Η Κάρτερ της είπε ότι για να ξεπεράσει η ασπιρίνη το φράγμα του πόνου, συχνά απαιτούνταν δύο δισκία. Δεδομένου ότι η ασπιρίνη ήταν ένα από τα συστατικά που καθιστούσαν τo Alka Seltzer αποτελεσματική, η Μέρι ρώτησε αν δύο δισκία Alka Seltzer θα λειτουργούσαν καλύτερα από ένα.

Η απάντηση ήταν ναι.

Και το σλόγκαν

Με αυτό το δεδομένο, η Μέρι Γουέλς Λόρενς δημιούργησε ένα από τα πιο διάσημα σλόγκαν όλων των εποχών: “Plop, plop, fizz, fizz.”

Από εκείνο το σημείο και μετά, κάθε διαφήμιση έδειχνε δύο δισκία Alka Seltzer να διαλύονται σε ένα ποτήρι νερό – κάνοντας λαμπρή χρήση των λέξεων “plop, plop, fizz, fizz.”

Οι οδηγίες στη συσκευασία άλλαξαν, προτρέποντας τη λήψη “δύο” δισκίων – και δημιουργήθηκαν μικρά, αλουμινένια φακελάκια που περιείχαν δύο δισκία. Αυτά τα φακελάκια πωλούνταν πλέον σε νέα μέρη – όπως περίπτερα, μπαρ και εστιατόρια γρήγορου φαγητού. Με αυτή τη μικρή αλλαγή, η Miles Laboratories διπλασίασε τις πωλήσεις της.