Χώρισαν.. μέσω μηνυμάτων. Μετά από περισσότερα από 140 χρόνια κοινής πορείας, η Chevron και η Καλιφόρνια ακολουθούν χωριστούς δρόμους, σε ένα πολύκροτο «διαζύγιο», του οποίου προηγήθηκαν σνομπαρίσματα, προσβολές, κατηγορίες και το δέλεαρ ενός νέου συντρόφου.
Ο διευθύνων σύμβουλος Μάικ Γουέρθ, προσπαθούσε να επικοινωνήσει με τον Δημοκρατικό κυβερνήτη, Γκάβιν Νιούσομ, για περισσότερο από μια εβδομάδα το περασμένο καλοκαίρι. Του άφησε ακόμη και γραπτό μήνυμα, ελπίζοντας ότι εκείνος θα τον καλέσει. Ήθελε να μιλήσει στον Νιούσομ για τα σχέδια της εταιρείας να μεταφέρει την παγκόσμια έδρα της από το Σαν Ρέιμον της Καλιφόρνια στο Χιούστον, όπως περιγράφει σε αναλυτικό ρεπορτάζ η Wall Street Journal.
«Πρόκειται να κάνουμε μια ανακοίνωση. Θα ήθελα να σας πω πριν το διαβάσετε», έγραψε. «Δεν χρειάζεται να μιλήσουμε», ήταν η απάντηση που έλαβε.
Ο Γουέρθ ενημέρωσε τον Νιούσομ μέσω γραπτών μηνυμάτων ότι η εταιρεία επρόκειτο να δημοσιοποιήσει τη μετάβασή της σε μια «πιο φιλική κατάσταση για τα ορυκτά».
Ενθουσιασμός στο Τέξας
Ο Διευθύνων Σύμβουλος τηλεφώνησε στον κυβερνήτη του Τέξας Γκρεγκ Άμποτ για να του το πει προσωπικά. Εκστασιασμένος, ο Ρεπουμπλικανός κυβερνήτης, που είχε φλερτάρει την Chevron, ρώτησε αν η εταιρεία χρειαζόταν κάποια ειδική βοήθεια για τη μετεγκατάσταση.
Ο Γουέρθ αρνήθηκε. Η μετακόμιση στο Τέξας, προφανώς, ήταν αρκετή από μόνη της ως ανταμοιβή.
Στις 2 Αυγούστου, όταν η Chevron ανακοίνωσε τη μετακίνηση της έδρας της, ο Άμποτ περιέγραψε το Τέξας, τον Νο. 1 καταναλωτή βενζίνης στις ΗΠΑ, ως το «αληθινό σπίτι» της Chevron. Ο Νιούσομ «απάντησε» σε ένα διαδικτυακό βίντεο κατηγορώντας τις Big Oil για εκτίναξη των τιμών των καταναλωτών.
Οι σχέσεις μεταξύ του Γουέρθ, επικεφαλής της δεύτερης μεγαλύτερης πετρελαϊκής της χώρας, και του Νιούσομ, κυβερνήτη της πολυπληθέστερης πολιτείας της Αμερικής, είχαν επιδεινωθεί λόγω ρυθμιστικών και νομοθετικών προσπαθειών που αποσκοπούσαν στην καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής. Μεταξύ άλλων η πολιτεία είχε αποφασίσει να αντικαταστήσει τους κινητήρες εσωτερικής καύσης με ηλεκτρικά οχήματα.
Η «επιθετική» Καλιφόρνια
«Η τοποθέτηση γραφειοκρατών στην ευθύνη του κεντρικού σχεδιασμού βασικών τμημάτων της οικονομίας δεν λειτούργησε σε άλλες πολιτείες», δήλωσε ο Γουέρθε σε συνομιλία με τους επενδυτές την 1η Νοεμβρίου. «Αμφιβάλλω ότι θα είναι διαφορετικά στην Καλιφόρνια».
Η Καλιφόρνια ενήργησε πιο επιθετικά από οποιαδήποτε άλλη πολιτεία για να αποτρέψει τους καταναλωτές από τα ορυκτά καύσιμα, συμπεριλαμβανομένης της απαγόρευσης της πώλησης βενζινοκίνητων αυτοκινήτων μέχρι το 2035, καθώς και κανόνων που οι εταιρείες πετρελαίου κατηγορούν για τις υψηλότερες τιμές φυσικού αερίου της πολιτείας. Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα αντιπροσωπεύουν πλέον περισσότερο από το ένα τέταρτο των πωλήσεων νέων αυτοκινήτων στην Καλιφόρνια.
«Η Chevron έχει μέλλον στην καθαρή ενέργεια στην Καλιφόρνια. Μπορούν να ενωθούν μαζί μας στη σταθερή, μακροπρόθεσμη μετάβασή μας σε μια κατάσταση που τροφοδοτείται από καθαρή ενέργεια», δήλωσε ο Ντάνιελ Βιλάσινιορ, εκπρόσωπος του γραφείου του κυβερνήτη στη WSJ. Ο Νιούσομ θυμήθηκε τις ανταλλαγές γραπτών μηνυμάτων του με τον Γουέρθ το περασμένο καλοκαίρι ως εγκάρδια, ανέφερε το γραφείο του.
Η τραγωδία στο Paradise και η αγωγή
Η διαφωνία σχετικά με τις πολιτικές εξελίχθηκε σε προσωπική αντιπαράθεση τον Σεπτέμβριο του 2023, όταν ο Νιούσομ φαινόταν να κατηγορεί τον Wirth ότι συνέβαλε σε μια από τις χειρότερες καταστροφές της Καλιφόρνια. Επικαλούμενος μια πυρκαγιά του 2018 που άφησε νεκρούς 85 ανθρώπους στο Paradise της Καλιφόρνια, ο Νιούσομ είπε ότι ο Γουέρθ είχε επενδύσει πολύ περισσότερα στις πληρωμές των μετόχων παρά στην ανάπτυξη ενέργειας χαμηλών εκπομπών άνθρακα. Αυτό διέψευσε τις υποσχέσεις της Chevron για μείωση των εκπομπών άνθρακα, τόνισε ο κυβερνήτης. Οι συνέπειες του υποτιθέμενου δόλου της εταιρείας, είπε, ήταν «ανυπολόγιστες όσον αφορά τα δολάρια, τις χαμένες ζωές, τις κηδείες, στο Paradise».
Ο Νιούσομ έκανε τις αιχμηρές παρατηρήσεις του κατά τη διάρκεια της ανακοίνωσης αγωγής κατά της Chevron και άλλων μεγάλων εταιρειών πετρελαίου, ισχυριζόμενης εξαπάτησης για την κλιματική αλλαγή. Το γραφεί του κυβερνήτη σχολίασε πως δεν κατηγορεί τη Chevron ή τα στελέχη της «για οτιδήποτε περισσότερο από την αποτυχία να αντιμετωπίσουν την πραγματικότητα της κλιματικής κρίσης».
Η Chevron δεν απάντησε στις βολές του Νιούσομ.
Πριν από τις εκλογές της 5ης Νοεμβρίου, οι σχέσεις του με τη βιομηχανία πετρελαίου δεν κόστιζαν πολιτικά. Μετά τη νίκη του Τραμπ, ορισμένοι Δημοκρατικοί νομοθέτες αναγνώρισαν ότι το υψηλότερο ενεργειακό κόστος του κράτους έχει γίνει βάρος. Όταν ξέσπασαν οι πυρκαγιές στην περιοχή του Λος Άντζελες τον περασμένο μήνα, ο Νιούσομ έκανε σύντομες αναφορές συνδέοντας εταιρείες πετρελαίου με την καταστροφή και τους 29 νεκρούς. Ο κυβερνήτης της Καλιφόρνια ευχαρίστησε τον κυβερνήτη Άμποτ στο Χ για τους πυροσβέστες και τον εξοπλισμό που έστειλ: «Κόκκινο, μπλε, Ρεπουμπλικανός, Δημοκράτης — σε τέτοιες στιγμές είμαστε μαζί».
Οι πολιτικές επιδιώξεις του κυβερνήτη της Καλιφόρνια
Όπως επισημαίνει η WSJ, επικαλούμενη καλά πληροφορημένες πηγές, ο Νιούσομ φαίνεται να σταθμίζει έναν ηγετικό ρόλο στο Δημοκρατικό Κόμμα. Είχε επικοινωνία με διάφορα στελέχη των Δημοκρατικών την επομένη κιόλας των προεδρικών εκλογών και είχε βγει μπροστά ως μία φωνή κατά του Τραμπ.
Οι καταστροφικές πυρκαγιές ωστόσο τον ανάγκασαν να στρέψει την προσοχή του στην πρόκληση της ανοικοδόμησης και τα μέτρα στήριξης των πληγέντων. Συναντήθηκε μάλιστα στο Οβάλ Γραφείο με τον Τραμπ για το ζήτημα.
Ίσως τώρα θα αναγκαστεί να συζητήσει και με τα στελέχη της Chevron. Και τούτο γιατί η εταιρεία, κατά πληροφορίες, εξετάζει μετά τη μεταφορά της έδρας της, να διακόψει και την παραγωγή της στην πολιτεία. Αυτό θα ανέβαζε περαιτέρω τις τιμές του φυσικού αερίου για τους περισσότερους από 27 εκατομμύρια οδηγούς της Καλιφόρνια. Τα διυλιστήρια Chevron αποτελούν το ένα τρίτο της ικανότητας παραγωγής βενζίνης του κράτους.
Οποιαδήποτε απόφαση για κλείσιμο διυλιστηρίων θα εξαρτηθεί από το εάν η Καλιφόρνια θα επιβάλει περισσότερους κανονισμούς, μεταξύ άλλων παραγόντων, δήλωσε ο Άντι Γουόλζ, ο οποίος διευθύνει τις επιχειρήσεις διύλισης, αγωγών και χημικών της εταιρείας. Οι αυστηρές προδιαγραφές ποιότητας καυσίμου της Καλιφόρνια, που ξεκίνησαν για τον περιορισμό των επιβλαβών εκπομπών, καθιστούν πιο δαπανηρή την παραγωγή βενζίνης σε σύγκριση με άλλες πολιτείες, εξήγησαν στη WSJ αναλυτές του κλάδου.
Το κόστος του διαζυγίου
Όπως και άλλοι μεγάλοι χωρισμοί έτσι και αυτός ανάμεσα στην Καλιφόρνια και τη Chevron θα είναι δαπανηρός και για τις δύο πλευρές. Εάν η Chevron αποφασίσει να πουλήσει τις αιωνόβιες εγκαταστάσεις παραγωγής καυσίμων της, θα είναι δύσκολο να βρει αγοραστή για τα ακίνητα, τα οποία καλύπτουν σχεδόν 4.000 στρέμματα στη Βόρεια και Νότια Καλιφόρνια.
Η ζήτηση για βενζίνη στην Καλιφόρνια πέρυσι ήταν περίπου 10% χαμηλότερη από ό,τι το 2019, κυρίως λόγω της αύξησης του αριθμού των ηλεκτρικών οχημάτων στο δρόμο και των περισσότερων ανθρώπων που εργάζονται από το σπίτι, σύμφωνα με την κρατική επιτροπή ενέργειας.
Αναλυτές της ενεργειακής βιομηχανίας είπαν ότι οι κανονισμοί, εκτός από τη μείωση της ζήτησης, έχουν περιορίσει την εξερεύνηση πετρελαίου στην Καλιφόρνια. Περισσότερο από το 75% του πετρελαίου του κράτους το 2023 εισήχθη από την Αλάσκα και το εξωτερικό, συμπεριλαμβανομένου του Ιράκ, της Σαουδικής Αραβίας, της Βραζιλίας και του Ισημερινού.
Η Καλιφόρνια έχει σταθερά υψηλότερες τιμές φυσικού αερίου από κάθε πολιτεία εκτός από τη Χαβάη.