To όνομά του: Sir Alexander Arnold Constantine Issigonis ή πιο απλά Σερ Άλεκ, όπως τον γνώριζαν οι Βρετανοί που του χάρισαν και το προσωνύμιο ο «Έλληνας Θεός».
Πρόκειται για τον άνθρωπο που σχεδίασε το Mini και το Morris Minor – τα πλέον αγαπητά αυτοκίνητα των Βρετανών στις δεκαετίες 1960 και 1970 και από τα πλέον εμβληματικά όλων των εποχών.
Ο Αλέξανδρος (Αλεκ) γεννήθηκε σαν σήμερα, 18 Νοεμβρίου 1906 στο λιμάνι της Σμύρνης. Ο παππούς του, Δημοσθένης, είχε μεταναστεύσει στη Σμύρνη από το ελληνικό νησί της Πάρου τη δεκαετία του 1830 και ήταν, όπως και ο πατέρας του, Κωνσταντίνος, επιτυχημένος μηχανικός ναυπηγικής. Η μητέρα του, Χίλντα Προκόπ, καταγόταν από το Βασίλειο της Βυρτεμβέργης. Μέσω των συγγενικών σχέσεων της μητέρας του, ο Ισιγόνης ήταν πρώτος ξάδερφος με τον διευθυντή της BMW και Volkswagen, Μπερντ Πίσετσριντερ.
Από τη Σμύρνη στο Λονδίνο
Τον Σεπτέμβριο του 1922 και ενώ οι πρόσφυγες από τη Σμύρνη έφταναν κατά χιλιάδες στην Αθήνα, ως Βρετανοί υπήκοοι (ο πατέρας του είχε πολιτογραφηθεί ενώ σπούδαζε μηχανικός στο Λονδίνο το 1897) ο Ισιγόνης και οι γονείς του μεταφέρθηκαν στη Μάλτα από το Βασιλικό Ναυτικό. Ο πατέρας του πέθανε λίγους μήνες αργότερα και ο Άλεκ με τη μητέρα του μεταγκαταστάθηκαν στο Ηνωμένο Βασίλειο το 1923. Εκεί σπούδασε μηχανικός στο Battersea Polytechnic. Έχοντας αποτύχει στις εξετάσεις των μαθηματικών τρεις φορές, αποφάσισε να μπει στο Εξωτερικό Πρόγραμμα του Πανεπιστημίου του Λονδίνου για να ολοκληρώσει την πανεπιστημιακή του εκπαίδευση.
Το 1936 εντάχθηκε στη Morris Motors. Εκεί σχεδίασε το Morris Minor, το οποίο παρέμεινε στην παραγωγή από το 1948 έως το 1971. Ένα αξιόπιστο αυτοκίνητο με εξαιρετικές ιδιότητες. Ήταν το πρώτο εξ ολοκλήρου βρετανικό αυτοκίνητο που ξεπέρασε το όριο του ενός εκατομμυρίου σε πωλήσεις. Τα σωζόμενα μοντέλα εξακολουθούν να είναι στις κορυφαίες επιλογές των συλλεκτών.
Το θρυλικό Mini
Αφού εργάστηκε για λίγο αλλού στις αρχές της δεκαετίας του 1950, ο Ισιγόνης επέστρεψε στην εταιρεία που είχε πια μετονομαστεί British Motor Corp., όπου το 1959, ως απάντηση στην ενεργειακή κρίση του Σουέζ (1956) και την εντυπωσιακή δημοτικότητα του γερμανικού Volkswagen Beetle, παρουσίασε το Mini. Το οικονομικά προσιτό Mini χρησιμοποιούσε έναν εγκάρσιο κινητήρα για να τροφοδοτήσει τους μπροστινούς τροχούς του – ένα ριζοσπαστικό σχεδιασμό εκείνη την εποχή. Έτσι μπορούσε να υποδεχθεί άνετα τέσσερις επιβάτες παρά το μικρό του μέγεθος. Καινοτόμα επίσης το κιβώτιο ταχυτήτων, οι τροχοί 10 ιντσών και η εκπληκτική απόδοση. Η πρακτικότητα και η τιμή του το κατέστησαν αμέσως δημοφιλές και ο σχεδιασμός του πρότυπο για όλα τα τα μικρά προσθιοκίνητα αυτοκίνητα, που σχεδιάστηκαν έκτοτε.
Το Mini αναδείχθηκε στο βρετανικό αυτοκίνητο με τις περισσότερες πωλήσεις στην ιστορία με παραγωγή 5,3 εκατομμυρίων οχημάτων. Ο Ισιγόνης βραβεύτηκε με το Dewar Trophy από το Royal Automobile Club (RAC).
Η κόντρα του «ιππότη» με τον Στόουκς
Το 1961 ο Ισιγόνης προήχθη σε Τεχνικό Διευθυντή της BMC. Το 1967 έγινε μέλος της Βασιλικής Εταιρείας και δύο χρόνια αργότερα χρίστηκε ιππότης. Ωστόσο εκείνη τη χρονιά, με τη δημιουργία της British Leyland, ο νέος πρόεδρος Λόρδος Στόουκς τον παραγκώνισε, ορίζοντας Τεχνικό Διευθυντή τον Χάρι Γουέμπστερ και δίνοντάς του τη θέση του «Διευθυντή Ανάπτυξης», χωρίς όμως ουσιαστικές αρμοδιότητες. Κάπου τότε και ερχόμενος σε σύγκρουση με διάφορες «επιτροπές» που είχε ορίσει ο Στόουκς, είπε την περιβόητη φράση: «Η καμήλα είναι ένα άλογο που εφηύρε μία Επιτροπή».
Ο Ισιγόνης αποσύρθηκε επίσημα από την αυτοκινητοβιομηχανία το 1971. Έφυγε από τη ζωή το 1988. Το όνομά του δεν πέθανε ποτέ.