Skip to main content

«Πώς τα κατάφερα; Δούλευα 20 ώρες την ημέρα»: Ο 42χρονος που ανέπτυξε ένα app σε μία αυτοκρατορία δισεκατομμυρίων

Ποιος είναι ο Άντονι Ταν, το πρόσωπο πίσω από την άκρως δημοφιλή Grab

«Ακολουθήστε τα όνειρά σας». Είναι μία συμβουλή που ακούμε πολλοί, αλλά τολμούν λίγοι. Συχνά παρεμβάλλεται… η ζωή, ανακύπτουν στον δρόμο μας εμπόδια απρόβλεπτα. Ωστόσο, υπάρχουν άνθρωποι που επιμένουν στον στόχο τους και κάνουν πετάλι στον δρόμο προς την επιτυχία με θάρρος και αφοσίωση. Μία τέτοια προσωπικότητα είναι και ο Άντονι Ταν, Διευθύνων Σύμβουλος και συνιδρυτής της Grab.

Ο Άντονι ήξερε ότι θέλει να γίνει επιχειρηματίας από την ηλικία των 6 ετών. Σε αντίθεση με άλλους, δεν άφησε το όνειρό του να θολωθεί από τη φασαρία της ζωής. Αντίθετα, το πάθος του να ξεκινήσει κάτι δικό του έγινε ακόμα πιο δυνατό με τον καιρό. Ήταν μόλις 11 ετών όταν άρχισε να δείχνει…στόφα επιχειρηματία. Το πρώτο του εγχείρημα ήταν να ανταλλάξει έναν μεγάλο αριθμό κόμικς που του αγόρασαν οι γονείς του από ένα Comics Convention στη Σιγκαπούρη.

«Όπως κάθε μικρό παιδί, ήμουν εθισμένος στα κόμικς, αγαπούσα τους X-Men. Είδα άλλα παιδιά να θέλουν αυτό που είχα. Είπα, λοιπόν, «Γεια! Ας ανταλλάξουμε.» Λίγο αφότου ξεκινήσαμε τις ανταλλαγές, συνειδητοποίησα ότι οι άλλοι δεν είχαν και πολλά τεύχη. Οπότε, δέχτηκα μετρητά και έβγαλα κάποια αξιοπρεπή χρήματα. Τα έβαλα στην άκρη για να …τα επενδύσω», είχε εξηγήσει στο Apac Enterpreneur.

Η πορεία του Ταν είναι εντυπωσιακή, αν και δεν ήταν το παιδί που χρειάστηκε να παλέψει για να έχει τα βασικά ή να του δοθούν ευκαιρίες. Ξέρει και ο ίδιος ότι μεγαλώνοντας σε μία πλούσια οικογένεια της Μαλαισίας, είχε ευκαιρίες, που δεν παρουσιάζονται σε όλους. Θα μπορούσε όμως να έχει επιλέξει απλώς να ενταχθεί στην οικογενειακή επιχείρηση, την Tan Chang Motors, για να αναλάβει τελικά τα ηνία της. Και δεν το έκανε. Ήθελε να χαράξει το δικό του μονοπάτι. Δεν ήθελε να πατήσει πάνω σε αυτό που μπορούσε να του κληρονομήσει ο πατέρας του. Ήθελε να μιμηθεί τον παππού του. Εκείνος ξεκίνησε από το μηδέν και έγινε ο μεγιστάνας της αυτοκινητοβιομηχανίας στη Μαλαισία.

Για τον 42χρονο σήμερα επιχειρηματία ο στόχος ήταν να χτίσει κάτι με αντίκτυπο, να κάνει τη διαφορά.

Η ερώτηση που έφερε τη  μεγάλη ιδέα

Μια μέρα ένας συμφοιτητής του στο Χάρβαρντ, που είχε επισκεφτεί τη Μαλαισία, του είπε: «Τι στο καλό συμβαίνει με το σύστημα ταξί στη χώρα σας;». Ο προπάππους σου, συνέχισε «ήταν οδηγός ταξί και ο παππούς σου ξεκίνησε την ιαπωνική αυτοκινητοβιομηχανία στη Μαλαισία, οπότε πρέπει να κάνεις κάτι γι’ αυτό». Έτσι αποφάσισε να δημιουργήσει μια υπηρεσία κρατήσεων ταξί βασισμένη σε εφαρμογές, το Grabtaxi. Ήθελε να κατασκευάσει μια εφαρμογή που θα βοηθά τους ανθρώπους να κάνουν κράτηση για ταξί και να μην ταλαιπωρούνται με τις μετακινήσεις τους, ενώ ταυτόχρονα θα βοηθήσει τους οδηγούς να αυξήσουν το εισόδημά του.

Όταν παρουσίασε αυτή την ιδέα σε έναν από τους καθηγητές του, το μόνο που άκουσε ήταν λόγια αποθάρρυνση. Είναι ωραία στα χαρτιά, αλλά εξαιρετικά δύσκολο να εφαρμοστεί, του είπε. Επέλεξε να μην τον ακούσει. Και άρχισε την προσπάθεια.

Η μεγάλη πρόκληση

Η εκπαίδευση των οδηγών ταξί στη χρήση της τεχνολογίας ήταν μια από τις μεγαλύτερες προκλήσεις που είχε να αντιμετωπίσει ο Άντονι στην αρχή του εγχειρήματός του με το Grabtaxi. Άλλοι δυσκολεύονταν και άλλοι ήταν απλά απρόθυμοι. Πολλοί από αυτούς δεν είχαν smartphone, δεν δεν είχαν ιδέα για το Διαδίκτυο ή το GPS. Έτσι, έπρεπε να τους χρηματοδοτήσει. Να τους αγοράσει το τηλέφωνο και να τους μάθει πώς να το χρησιμοποιούν.

Ο Άντονι ξεκίνησε το Grab με μια ομάδα απίστευτα φιλόδοξων φίλων σε έναν μικροσκοπικό νοικιασμένο αποθηκευτικό χώρο στην Κουάλα Λουμπούρ της Μαλαισίας, το 2012. Σύντομα άρχισε να αντιλαμβάνεται πως ζητήματα όπως η εισοδηματική ανισότητα, οι ξεπερασμένες υποδομές, η ανισότητα πρόσβασης ήταν προβλήματα που επηρέαζαν άμεσα την υλοποίηση της ιδέας του. Η Νοτιοανατολική Ασία είναι γεμάτη ευκαιρίες, αλλά και περιορισμούς.

Σε συνέντευξή του στο CNBC, ο δημοσιογράφος τον ρωτάει πώς κατάφερε να ξεπεράσει τα εμπόδια και να αναπτύξει τη Grab σε έναν κολοσσό με έσοδα άνω των 2 δισ. δολαρίων ετησίως. Πολλές από τις ώρες εργασίας τις αφιέρωνε σε συναντησεις με ταξιτζήδες για να ακούσει τα προβλήματά τους, να καταλάβει γιατί χρειάζονται περισσότερα έσοδα και να τους μάθει να χρησιμοποιούν κάτι που τους φαινόταν «ξένο».

Το deal με την Uber και αυτό που κάνει τη διαφορά

Το 2018, μετά από μια μακρά και φορολογική μάχη, η Uber συμφώνησε να πουλήσει την επιχείρησή της στη Νοτιοανατολική Ασία στη Grab με αντάλλαγμα το μερίδιο 27,5% της εταιρείας. Ως μέρος της συμφωνίας, ο διευθύνων σύμβουλος της Uber, Dara Khosrowshahi, προσχώρησε στο διοικητικό συμβούλιο της Grab. Αυτή η συμφωνία καθιέρωσε την κυριαρχία του Grab στην περιοχή. Αυτό που ξεκίνησε ως όνειρο για την επίλυση του προβλήματος ασφάλειας στο σύστημα ταξί της Μαλαισίας έχει γίνει πλέον η κυρίαρχη σούπερ εφαρμογή της Νοτιοανατολικής Ασίας. Έχει μεταμορφώσει τον τρόπο με τον οποίο οι άνθρωποι στην περιοχή ακολουθούν την καθημερινή τους ζωή και ενδυνάμωσε τους ανθρώπους «στο κάτω μέρος της πυραμίδας» δίνοντάς τους πρόσβαση σε πράγματα όπως προγράμματα μικροχρηματοδότησης, έτσι ώστε να έχουν την οικονομική δυνατότητα να αγοράσουν ένα smartphone.

«Αυτό είναι που μας διαφοροποιεί, σωστά; Κατανοoύμε ποιο είναι το πρόβλημά τους και τους προσφέρουμε λύση», λέει στο CNBC. «Το παν είναι να τους βοηθάμε πραγματικά, να τους εξυπηρετούμε ως ένα οικοσύστημα, να κάνουμε αυτό που κανείς άλλος δεν θα ενδιαφερθεί να κάνει».