Skip to main content

Οι βασικές προβλέψεις του νέου αθλητικού νόμου

Μεταξύ άλλων, διορίζονται στο Δημόσιο και οι αθλητές-αθλήτριες που κατέλαβαν από 4η έως 6η θέση σε Ολυμπιακούς Αγώνες, με αρχή το 2012

Το (τρίτο) αθλητικό νομοσχέδιο του αναπληρωτή υπουργού Αθλητισμού Γιάννη Βρούτση αποτελεί πια νόμο του κράτους, καθώς υπερψηφίστηκε με ευρύτερη πλειοψηφία από την Ολομέλεια της Βουλής.

Ας δούμε ποιες είναι οι βασικότερες προβλέψεις του νομοσχεδίου «Ρυθμίσεις για την ενίσχυση του ερασιτεχνικού και επαγγελματικού αθλητισμού». Στον νέο νόμο, λοιπόν, προβλέπονται, μεταξύ άλλων:

Άρθρο 3

  • Καταργείται το κώλυμα της συμμετοχής εμπόρων, καθώς επίσης και εκείνο των εν ενεργεία κριτών, χρονομετρών κλπ. στα ΔΣ αθλητικού σωματείου του μηχανοκίνητου αθλητισμού,

Άρθρο 4

  • Θεσπίζεται η δυνατότητα ηλεκτρονικής τήρησης των βιβλίων των αθλητικών σωματείων, που θα τηρούνται ψηφιακά στο «e-Kouros».

Άρθρο 5

  • Επιμηκύνεται στη διετία (αντί του ενός χρόνου που ισχύει σήμερα) η υποχρεωτική διαγραφή ερασιτεχνικού σωματείου από την Ομοσπονδία του, εφόσον δεν επικαιροποιεί την εγγραφή του στο «e-kouros».

Άρθρα 7 & 8

  • Συστήνεται 13μελής Διαρκής Επιτροπή Ασφάλειας και Ευημερίας στον Αθλητισμό (ΔΕΑΕΑ), με εκπροσώπους από τα Υπουργεία Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, Υγείας, Δικαιοσύνης, Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας και από την ΕΟΕ.
  • Θεσπίζεται και Υπεύθυνος Ασφαλείας και Ευημερίας των Αθλητών σε κάθε αθλητική Ομοσπονδία (με υποχρεωτική πρόσληψη Ψυχολόγων ή Κοινωνικών Λειτουργών, έπειτα από πιστοποίησή τους από την ΔΕΑΕΑ).

Άρθρο 9

  • Εξισώνονται οι διακεκριμένοι Αθλητές με Αναπηρία με τους διακεκριμένους αρτιμελείς αθλητές, ως προς το Προπονητικό τους δικαίωμα. Οι προπονητές αθλημάτων Ατόμων με Αναπηρία, της Εθνικής Σχολής Προπονητών, επιτρέπεται πλέον να ασκούν το επάγγελμα του προπονητή, είτε σε σωματεία αθλητών με αναπηρία, είτε σε σωματεία αρτιμελών αθλητών του αντίστοιχου αθλήματος.
  • Διευκολύνονται όλα τα σωματεία ΑμεΑ με υποχρέωση απασχόλησης προπονητή για τουλάχιστον ένα 3μηνο κατ’ έτος με 150 ευρώ μηνιαίως, αντί 6μήνου με 250 ευρώ μηνιαίως, που ίσχυε έως τώρα.
  • Αναγνωρίζονται επαγγελματικά δικαιώματα και για τους διπλωματούχους «UEFA C» Προπονητές ποδοσφαίρου.
  • Αποκαθίσταται το δικαίωμα άσκησης επαγγέλματος για όλους τους Προπονητές, μη αποφοίτους λυκείου, που είχαν διπλώματα έως και το 2021 και ασκούσαν το επάγγελμα.
  • Δίδεται διέξοδος για τα σωματεία που εδρεύουν σε νησιά με πληθυσμό κατώτερο των 3.100 κατοίκων και δεν υπήρχε στο νησί τους κατάλληλος προπονητής αθλημάτων που καλλιεργούν. Θα μπορούν να απασχολούν ως Προπονητή τον Καθηγητή Φυσικής Αγωγής, που υπηρετεί, ως μόνιμος ή αναπληρωτής, σε σχολική μονάδα που βρίσκεται στο νησί, κατόπιν άδειας άσκησης ιδιωτικού έργου που θα χορηγείται σε αυτόν από το οικείο υπηρεσιακό συμβούλιο.
  • Εξομοιώνονται, μεταβατικά για μία 3ετία, οι Εκπαιδευτές Σκοποβολής και Τοξοβολίας, με τους Προπονητές των αθλημάτων αυτών, ώστε μέσω της προσωρινής εξομοίωσης να προκύψει το απαραίτητο χρονικό διάστημα διοργάνωσης σχολών προπονητών, που στα αθλήματα αυτά υστερούν ποσοτικά.

Άρθρο 10

  • Επιτρέπεται η συμμετοχή αλλοδαπών αθλητών στις διοργανώσεις μηχανοκίνητου αθλητισμού, χωρίς εγγραφή τους σε αθλητικό σωματείο, αρκεί να εμπίπτουν στους διεθνείς κανονισμούς.
  • Θωρακίζονται οι διαδικασίες για την έκδοση της Κάρτας Υγείας Αθλητή και μετατρέπεται σε Ψηφιακή, μέσω του Ατομικού Ηλεκτρονικού Φακέλου Υγείας στο «e-Kouros».

Άρθρο 11

  • Επιβραβεύονται οικονομικά και αποκτούν δικαίωμα διορισμού στο Δημόσιο -ως «εξαιρετικά διακριθέντες»- και οι αθλητές/τριες που κατέλαβαν από 4η έως 6η θέση σε Ολυμπιακούς Αγώνες (πέραν των μεταλλιούχων, που ισχύει έως σήμερα), αρχής γενομένης από τους ΟΑ «Λονδίνο 2012».

Άρθρο 12

  • Παρακρατούνται, από τη χρηματοδότηση μέσω του Στοιχήματος ή της τακτικής ή έκτακτης επιχορήγησης, τα ποσά οφειλών Ομοσπονδιών ή σωματείων προς τα Εθνικά Αθλητικά Κέντρα.

Άρθρο 13

  • Ψηφιοποιείται ο Ειδικός Πίνακας Διακριθέντων Αθλητών (μοριοδοτήσεις, προνόμια), που τηρείται στο υπουργείο Αθλητισμού, μέσω του «e-Kouros».

Άρθρα 14 έως και 16

  • Δεν θα χορηγείται άδεια λειτουργίας αθλητικής εγκατάστασης χωρίς την ύπαρξη Αυτόματου Εξωτερικού Απινιδωτή.
  • Προστίθεται «ομάδα Κ», στην κατηγοριοποίηση αθλητικών εγκαταστάσεων και αφορά σε επιχειρήσεις εκμίσθωσης γηπέδων, υπαίθριες ή κλειστές εγκαταστάσεις χωρίς θεατές, που χρησιμοποιούνται από αθλούμενους.

Άρθρο 17

  • Εισάγεται και η «γνώμη» του σωματείου αθλητών στις διαδικασίες καθορισμού κλάδων άθλησης για αθλητές με αμοιβή (ΑΑΕ ή ΤΑΑ).

Άρθρο 18

  • Βελτιώνεται το ρυθμιστικό πλαίσιο για τον έλεγχο και την τήρηση του όρου της προσβασιμότητας στις αθλητικές εγκαταστάσεις για τα Άτομα με Αναπηρία.
  • Παρέχεται η δυνατότητα έκδοσης πιστοποιητικού, ως προς την αυτόνομη πρόσβαση, παραμονή και αποχώρηση ΑμεΑ και σε Ελεγκτή Δόμησης, εγγεγραμμένο στο Μητρώο Ελεγκτών Δόμησης, πέραν της αρμόδιας υπηρεσίας Πολεοδομίας.

Άρθρο 19

Ανατίθεται στο ΤΕΕ η υλοποίηση της δράσης για τη διενέργεια πρωτοβάθμιου και δευτεροβάθμιου προσεισμικού ελέγχου των αθλητικών εγκαταστάσεων, με την εποπτεία του ΟΑΣΠ.

Άρθρα 20 έως και 25

  • Επεκτείνεται η αρμοδιότητα της ΔΕΑΒ, σε σοβαρές περιπτώσεις τέλεσης επεισοδίων και στον αμέσως περιβάλλοντα χώρο αθλητικής εγκατάστασης.
  • Σε κάθε περίπτωση επόμενης κύρωσης της ΔΕΑΒ, έπειτα από υφιστάμενη υποτροπή, η νέα ποινή των αγωνιστικών κεκλεισμένων των θυρών διατηρείται στο επίπεδο της υφιστάμενης υποτροπής.
  • Αναγνωρίζεται το δικαίωμα των ΠΑΕ και ΚΑΕ να λαμβάνουν τα στοιχεία ταυτότητας τυχόν οπαδού τους παραβάτη, από την ταυτοποίησή του μέσω του υλικού καταγραφής των καμερών στα γήπεδα, που λειτουργούν με ευθύνη της ΕΛΑΣ, προκειμένου να προβαίνουν σε ενέργειες απαγόρευσης χορήγησης εισιτηρίων.
  • Επιπλέον, η ΔΕΑΒ επιβάλει, στα παραπάνω υπαίτια φυσικά πρόσωπα, πρόστιμο 3.000€-50.000€ και απαγόρευση εισόδου τους σε αθλητικές εγκαταστάσεις από ένα έως και πέντε χρόνια.
  • Υποχρεώνεται ο Εισαγγελέας Πρωτοδικών να ανακοινώνει, στην Εθνική Πλατφόρμα Αθλητικής Ακεραιότητας (ΕΠΑΘΛΑ) και στην οικεία αθλητική Ομοσπονδία, κάθε ποινική δίωξη που ασκείται περί δωροδοκίας και δωροληψίας για αλλοίωση αποτελέσματος αγώνα.
  • Καταργείται η δυνατότητα απαγόρευσης μεμονωμένης μετακίνησης.
  • Αναβαθμίζεται και εκσυγχρονίζεται, για πρώτη φορά, το πλαίσιο επιλογής και ορισμού των Παρατηρητών της Διαρκούς Επιτροπής Αντιμετώπισης της Βίας (ΔΕΑΒ). Θα ορίζονται με ποιοτικά μετρήσιμα κριτήρια, με ταυτόχρονη δημιουργία ηλεκτρονικού μητρώου.

Άρθρο 26

  • Ορίζεται αρμόδιος για τον αθλητισμό Αντεισαγγελέας Εφετών σε Αθήνα, Πειραιά και Θεσσαλονίκη, πέραν της υφιστάμενων Εισαγγελέων Πλημμελειοδικών.

Άρθρο 27

  • Προγραμματίζονται οι έλεγχοι ντόπινγκ από τον Εθνικό Οργανισμό Καταπολέμησης Ντόπινγκ (ΕΟΚΑΝ), σύμφωνα με τις προβλέψεις του Παγκόσμιου Κώδικα Αντιντόπινγκ και των Διεθνών Προτύπων.

Άρθρο 28

  • Ειδοποιείται άμεσα η ΕΠΑΘΛΑ από τους παρόχους αθλητικού στοιχήματος σε περιπτώσεις που επιβάλλονται φραγμοί στον στοιχηματισμό ή αποσύρονται αγώνες ή ενεργοποιούνται λογαριασμοί που χαρακτηρίζονται ύποπτοι.

Άρθρο 29

  • Αποπληρώνονται οι οφειλόμενες αποζημιώσεις των μελών του Ανώτατου Συμβουλίου Επίλυσης Αθλητικών Διαφορών (ΑΣΕΑΔ) για τα έτη 2020-2023.

Άρθρο 30

  • Παρέχεται η δυνατότητα συμψηφισμού, των απαραίτητων δαπανών ΑΑΕ σε αθλητικές εγκαταστάσεις (εργασίες επισκευής και αποκατάστασης φθορών, αναβάθμιση συστημάτων ασφαλείας κλπ), με τυχόν οφειλόμενα μισθώματά τους.

Άρθρο 32

  • Ρυθμίζονται οι απαραίτητες εργασίες για την ανακαίνιση των δύο Ολυμπιακών Κλειστών Γυμναστηρίων στην Παιανία (για τον κλειστό στίβο, την ξιφασκία κλπ) και χωροθετείται αθλητικά, πολιτιστικά και ψυχαγωγικά ο περιβάλλων χώρος τους.

Άρθρο 33

  • Παρατείνεται -και για το 2025- το ακατάσχετο της χρηματοδότησης αθλητικών ομάδων από τη φορολογία των κερδών των παικτών τυχερών παιγνίων.