Η χορηγία του κορυφαίου πρωταθλήματος μπάσκετ στον κόσμο είναι υπόθεση λίγων. Εκτός από την αποκλειστικότητα του ρόλου των εταίρων του ΝΒΑ, το οικονομικό ζήτημα βρίσκεται στο επίκεντρο: συνολικά, ο οργανισμός μπάσκετ των ΗΠΑ έλαβε φέτος περίπου 2 δισεκατομμύρια δολάρια από τους χορηγούς του πρωταθλήματος.
Για την ακρίβεια, 1,9 δισ. δολάρια έχει εισπράξει η λίγκα του Άνταμ Σίλβερ, που μαζί με τα 2,6 δισ. που προέρχονται από τα media-deals (τηλεοπτικά συμβόλαια), ανεβάζουν τα συγκεντρωτικά έσοδα του ΝΒΑ στα 4,5 δισ.
Έσοδα που εισρέουν απευθείας στο ταμείο του πρωταθλήματος και αντιπροσωπεύουν το 41% του συνολικού τζίρου του ΝΒΑ, που ολοκληρώνεται από την έκδοση εισιτηρίων, τα μέσα ενημέρωσης, τους τοπικούς χορηγούς των ομάδων και άλλα έσοδα από το γήπεδο (κερκίδες, πάρκινγκ, φαγητό και ποτό).
Επομένως, η μηχανή του ΝΒΑ παράγει συνολικά κοντά στα 11 δισεκατομμύρια δολάρια και είναι η δεύτερη διοργάνωση στον κόσμο, πίσω από το NFL που οδηγεί αυτή την κατάταξη με τζίρο 19 δισεκατομμύρια.
Οι κορυφαίοι συνεργάτες
Οι χορηγίες που έχει υπογράψει η λίγκα αφορούν εμπορικούς συνεργάτες σε διάφορες κατηγορίες προϊόντων, από την προμήθεια τεχνικού υλικού (Nike για τις εμφανίσεις, Wilson για τις μπάλες) μέχρι βιντεοπαιχνίδια (2K), από ποτά (Pepsico) έως υπολογιστές (Microsoft) και φτάνουν στην πρόσφατη συμφωνία με έναν παγκόσμιο αεροπορικό εταίρο (Emirates).
Αυτή είναι η λίστα με τους κύριους χορηγούς του κορυφαίου πρωταθλήματος:
- Nike: επίσημος συνεργάτης για τις εμφανίσεις των ομάδων
- Wilson: συνεργάτης για τις μπάλες του παιχνιδιού
- Tissot: χορηγός του επίσημου χρονομέτρου
- State Farm: χορηγός στον ασφαλιστικό κλάδο
- PepsiCo: χορηγός στον τομέα των ποτών και των σνακ, με μάρκες όπως η Gatorade
- Microsoft: τεχνολογικός συνεργάτης για ψηφιακές εμπειρίες, όπως το Microsoft Teams
- AT&T και American Express: χορηγοί στους τηλεπικοινωνιακούς και χρηματοοικονομικούς τομείς
- Rakuten: παγκόσμιος χορηγός με συγκεκριμένη συμφωνία με τους Γκόλντεν Στέιτ Γουόριορς
- 2K: συνεργάτης για το βιντεοπαιχνίδι NBA
- Emirates: χορηγός των διαιτητών και του Κυπέλλου NBA
Η πολυετής ανανέωση με τη Nike
Μαζί από το 2017, η ανανέωση μέχρι το 2037 επισημοποιήθηκε πρόσφατα: είναι η συμφωνία μεταξύ της Nike και του NBA ως τεχνικών συνεργατών, μια συνεργασία που διαρκεί επτά χρόνια και θα διαρκέσει συνολικά (τουλάχιστον) άλλα είκοσι.
Προηγουμένως, η συμφωνία με την Adidas είχε αποφέρει στο πρωτάθλημα 400 εκατομμύρια δολάρια σε δέκα χρόνια. Η σύμβαση με την εταιρεία του Όρεγκον, ωστόσο, έχει αξία ενός δισεκατομμυρίου δολαρίων για οκτώ χρόνια, ποσό που αντιπροσώπευε την οκταετία έως το 2025.
Με τη νέα συμφωνία οι φήμες κάνουν λόγο για περίπου 90 εκατομμύρια δολάρια ετησίως, διαμορφώνοντας έτσι συνολικά 1,1 δισεκατομμύρια δολάρια μέχρι το 2037.
Η αμερικανική εταιρεία, μετά από μια περίπλοκη περίοδο όσον αφορά τις πωλήσεις και τα οικονομικά αποτελέσματα, στοχεύει να επαναλανσάρει τον εαυτό της με την εδραίωση της στρατηγικής συνεργασίας με το πρωτάθλημα των ΗΠΑ.
Η Emirates χορηγός σε διαιτητές και Κύπελλο
Η Emirates προσγειώθηκε επίσης πρόσφατα στο ΝΒΑ, μέσω μιας συμφωνίας που την βλέπει παρούσα σε δύο διαφορετικούς τομείς: στις φανέλες των διαιτητών και στο όνομα του Κυπέλλου NBA 2024, διοργάνωση που έφτασε στο τελικό στάδιό της.
Η αεροπορική εταιρεία, που ανήκει στην κυβέρνηση του Ντουμπάι, υπέγραψε πολυετή συμφωνία τον περασμένο Φεβρουάριο, μπαίνοντας με δύναμη και στο μπάσκετ.
Μετά τις επενδύσεις στο ποδόσφαιρο (Μίλαν, Άρσεναλ, Ρεάλ Μαδρίτης) και στο τένις (Τελικοί ATP, US Open, Australian Open), η Emirates έχει θέσει το ΝΒΑ στο επίκεντρο της στρατηγικής μάρκετινγκ της. Και με δεδομένο τον τζίρο, πώς μπορείς να την κατηγορήσεις;
naftemporiki.gr