Skip to main content

Ολυμπιακοί Αγώνες 2024: Το αθλητικό γεγονός με τις περισσότερες viral στιγμές

REUTERS/Angelika Warmuth

Ο κομβικός ρόλος των social media

Οι Ολυμπιακοί Αγώνες του Παρισιού 2024 μπορεί να μείνουν στην ιστορία ως το αθλητικό γεγονός με τις περισσότερες viral στιγμές.

Παραδοσιακά, η Διεθνής Ολυμπιακή Επιτροπή (ΔΟΕ) έχει επικεντρωθεί στα ραδιοτηλεοπτικά μέσα, όπως η τηλεόραση ελεύθερης λήψης, ως κύριο μέσο, με τους κατόχους δικαιωμάτων να πληρώνουν πολλά χρήματα.

Στην Αυστραλία, το Channel 9 φέρεται να πλήρωσε 305 εκατομμύρια δολάρια Αυστραλίας για να εξασφαλίσει τα δικαιώματα μετάδοσης των επόμενων πέντε αγώνων, μέχρι το 2032 στο Μπρίσμπεϊν.

Σε προηγούμενους αγώνες, η ΔΟΕ έχει επίσης υιοθετήσει αυστηρή προσέγγιση όσον αφορά την κοινή χρήση και την επαναχρησιμοποίηση περιεχομένου σε διάφορες πλατφόρμες. Ωστόσο, αυτό έχει αρχίσει να αλλάζει, με την επιτροπή να παρουσιάζει μια νέα πολιτική για τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για τους αθλητές, τους προπονητές και το λοιπό προσωπικό. Αυτή η νέα στρατηγική επιτρέπει στους αθλητές να δημοσιεύουν για τους χορηγούς τους, γεγονός που τους βοηθά να χτίσουν το εμπορικό τους σήμα και να κερδίσουν χρήματα.

Όλα τα σημάδια δείχνουν ότι η ΔΟΕ κλίνει και ενθαρρύνει τις viral στιγμές στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης – δίνοντας στους θεατές μια γεύση από την πιο ήπια πλευρά των Ολυμπιακών Αγώνων, συμπεριλαμβανομένης της παρασκηνιακής δράσης και της ζωής των αθλητών.

Είδαμε για πρώτη φορά αυτή τη στροφή στους θερινούς αγώνες του Τόκιο 2020 (που πραγματοποιήθηκαν το 2021), με τους αθλητές να δημιουργούν και να μοιράζονται περιεχόμενο για τους οπαδούς τους στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Μια τέτοια αθλήτρια ήταν η δημοφιλής TikToker Ilona Maher, μέλος της επτάδας ράγκμπι των ΗΠΑ, η οποία έχει συγκεντρώσει περίπου 2,3 εκατομμύρια followers στο TikTok και 3,6 εκατομμύρια στο Instagram.

Στα σωστά χέρια, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης έχουν τεράστια εμβέλεια – ακόμη και αν δεν είστε ένας παγκοσμίου φήμης αθλητής όπως η Simone Biles (12,5 εκατομμύρια followers στο Instagram) ή ο Usain Bolt (14,1 εκατομμύρια followers στο Instagram). Το Παρίσι 2024 το απέδειξε για άλλη μια φορά.

Η χορεύτρια του breakdance και ο muffin man

Ο Νορβηγός Ολυμπιονίκης, Henrik Christiansen, έγινε viral για την εκτενώς τεκμηριωμένη εμμονή του με τα μάφινς σοκολάτας που σερβίρονταν στην τραπεζαρία του Ολυμπιακού χωριού.

@henrikchristians1

I don’t think you guys realize how good this stuff is #fyp #zipline #olympics #paris2024 #olympictiktok #olympicvillage #muffins @Mr.Nicho

♬ original sound – I think you should leave shop

Άλλοι αθλητές έχουν κάνει τη δική τους παραλλαγή του muffin man meme, όπως βιντεοσκοπώντας τους εαυτούς τους να προσπαθούν ή να φεύγουν κρυφά με τα περιβόητα muffins.

Οι τηλεθεατές στο σπίτι συμμετείχαν επίσης στη δράση δημιουργώντας ή/και καταναλώνοντας τα δικά τους muffins.

Τον muffin man επισκίασε γρήγορα η αυστραλιανή breakdancer Rachael Gunn (γνωστή και ως «Raygun»), η εμφάνιση της οποίας προκάλεσε αυτό που μπορεί να περιγραφεί μόνο ως καταιγίδα meme στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Η απόδοση του break της Raygun προκάλεσε γρήγορα συγκρίσεις με σκηνές από τους Simpsons και το Kath and Kim.

Η ίδια η Raygun φαίνεται να συμμετέχει στο αστείο, γυρίζοντας ένα βίντεο με τους Inspired Unemployed υπό τους ήχους του Drop It Like It’s Hot του Snoop Dogg.

Γιατί έχουν σημασία τα memes

Αρχικά, οι Ολυμπιακοί και οι Παραολυμπιακοί Αγώνες αντιμετωπίζουν ένα μικρό πρόβλημα με την εικόνα τους. Είναι ακριβοί, ανατρεπτικοί και οι πόλεις είναι όλο και λιγότερο πιθανό να υποβάλουν προσφορά για αυτούς.

Οι αυστηροί κανόνες της ΔΟΕ σχετικά με τα δικαιώματα μετάδοσης περιορίζουν επίσης την εμβέλεια του υλικού από τους πραγματικούς αγώνες, γεγονός που ενέχει τον κίνδυνο να αποσυνδέσει τους νέους -ιδιαίτερα τη γενιά Z- οι οποίοι δεν παρακολουθούν την παραδοσιακή τηλεόραση και καταναλώνουν μεγάλο μέρος των μέσων ενημέρωσης μέσω των πλατφορμών κοινωνικής δικτύωσης.

@rogenwenceslao

They moonwalked– let’s be honest, this performance was out of this world. 😱 #michaeljackson #paris2024 #parisolympics2024 #olympics2024 #olympics #fyp #fypシ #fypage

♬ original sound – Rogen Wenceslao – Rogen Wenceslao

Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης επιτρέπουν να λάμψει η ανθρώπινη πλευρά των αγώνων και υπενθυμίζουν στους θεατές, όσο κι αν φαίνεται τετριμμένο, το ολυμπιακό πνεύμα και τη συλλογική χαρά που μπορούμε να βιώσουμε μέσω του αθλητισμού. Η δημιουργία μιμιδίων είναι επίσης μια δημιουργική και συμμετοχική διαδικασία και εμπλέκει τους ανθρώπους πέρα από ένα παραδοσιακό μοντέλο κοινού.


Παρόλο που η ΔΟΕ μπορεί να μην παράγει άμεσα κάποιες από αυτές τις viral στιγμές, σίγουρα δημιουργεί τις συνθήκες για να συμβούν. Και τα νούμερα τηλεθέασης από το Παρίσι 2024 δείχνουν ότι αυτή η στρατηγική αποδίδει. Ο κύριος εμπορικός εταίρος της ΔΟΕ, το NBC, κατέγραψε 34,6 εκατομμύρια θεατές στις ψηφιακές πλατφόρμες ροής και στην παραδοσιακή μετάδοση – αριθμός που ξεπέρασε τους αγώνες του Τόκιο 2020.

Μόνο την πρώτη εβδομάδα των αγώνων, τα επίσημα ολυμπιακά κανάλια κοινωνικής δικτύωσης δημιούργησαν 8,5 δισεκατομμύρια συμμετοχές (κι αυτό πριν φτάσουμε στα memes).

Είναι το D-O-double-G!

Αυτό το χρυσό της τηλεθέασης βοηθήθηκε περαιτέρω από την εστίαση του NBC στις διασημότητες και την επιστράτευση του Snoop Dogg ως ανεπίσημη μασκότ της ομάδας των ΗΠΑ.


Ο Snoop εμφανίστηκε σε διάφορες εκδηλώσεις, μεταξύ των οποίων και στον ιππικό αγώνα με τη Μάρθα Στιούαρτ – όπου και οι δύο φόρεσαν ιππικές στολές για να παρακολουθήσουν την ιππική δεξιοτεχνία, αναφέρεται πλήρως στην επίσημη ιστοσελίδα των Ολυμπιακών Αγώνων. Επίσης, ενέπνευσε πολλά από τα memes για το Παρίσι 2024 – το μεγάλο του όνομα, η μεγάλη του προσωπικότητα και το εκφραστικό του πρόσωπο τον καθιστούν ιδανικό υποψήφιο για τη δημιουργία memes από νεότερους θεατές.


Όταν διασημότητες όπως η ηθοποιός Mariska Hargitay εμφανίζονταν ως θεατές, οι κάμερες τις έδειχναν στο πλήθος και οι αλληλεπιδράσεις τους με τους αθλητές καταγράφονταν στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, προσελκύοντας περισσότερα βλέμματα στους αγώνες.

Όλοι αυτοί οι παράγοντες συνέβαλαν στην εντύπωση ενός πιο φιλικού, χαλαρού και ελκυστικού αγώνα. Φαίνεται ότι η ΔΟΕ γνωρίζει περισσότερο από ποτέ ότι το να επιτρέπει στους ανθρώπους να κάνουν memes και να μοιράζονται πλάνα από τους Ολυμπιακούς Αγώνες είναι καλό για τους συνεργάτες τους που μεταδίδουν και για τα κέρδη τους.

Οι αθλητές επωφελούνται επίσης. Δεδομένου ότι δεν πληρώνονται για τη συμμετοχή τους στους αγώνες, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης είναι ένας τρόπος με τον οποίο οι αθλητές μπορούν να διατηρήσουν την καριέρα τους σε ένα συχνά δύσκολο περιβάλλον χρηματοδότησης. Τους προσφέρουν έναν τρόπο να χτίσουν το εμπορικό τους σήμα, να αποκτήσουν συνεργασίες και να συνεχίσουν να κάνουν αυτό που αγαπούν – να τα δίνουν όλα στην παγκόσμια σκηνή.