Από τον πρώην διευθύνοντα σύμβουλο της Μπάγερν Μονάχου, Καρλ-Χάιντς Ρουμενίγκε ως τον νούμερο ένα της Παρί Σεν Ζερμέν, Νάσερ Αλ Κελαϊφί, εδώ και χρόνια υπάρχουν πολλοί κορυφαίοι μάνατζερ στον κόσμο του ποδοσφαίρου που έχουν υπογραμμίσει τις ανέκφραστες δυνατότητες του τελικού του Champions League και της ίδιας της διοργάνωσης, γενικά, σε άμεση σύγκριση με το άλλο μεγάλο αθλητικό γεγονός που λαμβάνει χώρα κάθε χρόνο παγκοσμίως: το Super Bowl.
Μια σύγκριση που, αν και φαίνεται να είναι παρόμοια από άποψη ενδιαφέροντος, δεν είναι έτσι από την οικονομική πλευρά της. Στην πραγματικότητα, εάν και οι αριθμοί του κοινού παγκοσμίως είναι σχεδόν ίδιοι, οι αξίες όσον αφορά τα έσοδα είναι χαμηλότερες σε σχεδόν καθένα από τα επιμέρους στοιχεία, τόσο ως προς την σύγκριση των τελικών Super Bowl – Champions League όσο και στην άμεση σύγκριση μεταξύ των δύο διοργανώσεων.
Αναφορικά με το τηλεοπτικό κοινό, τα τελευταία επίσημα στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα η UEFA σχετικά με το παγκόσμιο κοινό του Champions League κάνουν λόγο για περίπου 160 εκατομμύρια τηλεθεατές στον τελικό, με μια μέση τιμή για κάθε γύρο της διοργάνωσης περίπου 129 εκατομμύρια παγκόσμιο κοινό.
Οι αριθμοί είναι παρόμοιοι, όπως προαναφέρθηκε, με εκείνους του Super Bowl: το φίλαθλο κοινό τα τελευταία χρόνια αγγίζει μια τιμή λίγο πάνω από 100 εκατομμύρια μόνο στις Ηνωμένες Πολιτείες, με μέση τιμή περίπου 30-50 εκατομμύρια επιπλέον θεατές παγκοσμίως.
Τελικός Super Bowl Τελικός Champions League
Κοινό 150 εκ. θεατές 160 εκ. θεατές
Συνολικά έσοδα διοργάνωσης 10 δις ευρώ 2,8 δις ευρώ
Αξία τηλεοπτικών δικαιωμάτων 7 δις ευρώ 2,4 δις ευρώ
Αξία brand (στοιχεία Forbes) 730 εκ. ευρώ 160 εκ. ευρώ
Έσοδα πόλης υποδοχής 550 εκ. ευρώ 123 εκ. ευρώ
Επομένως, το ενδιαφέρον είναι σχεδόν παρόμοιο σε παγκόσμιο επίπεδο, αλλά τα οικονομικά αποτελέσματα είναι πολύ διαφορετικά. Το Super Bowl και ο τελικός του Champions League είναι οι τελευταίες πράξεις δύο τουρνουά, του NFL και του Champions League αντίστοιχα, που αποφέρουν σαφώς διαφορετικά έσοδα.
Συγκεκριμένα, ο λόγος γίνεται για τα 8 δισεκατομμύρια ευρώ της Λίγκας Φούτμπολ των ΗΠΑ και για τα περίπου 2,8 δισεκατομμύρια ευρώ για το πρώην Κύπελλο Πρωταθλητριών. Μια διαφορά η οποία προκύπτει, κυρίως, σε επίπεδο τηλεοπτικών δικαιωμάτων, με το NFL να εισπράττει περίπου 7 δις ευρώ ανά περίοδο, που θα ανέλθει στα 10 δις ετησίως από το 2023, έναντι μόλις 2,4 δις για το Champions League.
Το Super Bowl είναι λοιπόν το πιο λαμπερό γεγονός μιας ήδη πολύ πλούσιας διοργάνωσης. Τα εισιτήρια για τον προχθεσινό τελικό, στον οποίο οι Kansas City Chiefs νίκησαν τους Philadelhia Eagles, έφτασαν σε τιμή έως και 40 χιλιάδες δολάρια σε δευτερεύουσες αγορές.
Την ίδια ώρα η UEFA «επιτίθεται» στις ίδιες πλατφόρμες μεταπώλησης με τις επίσημες τιμές για τη διοργάνωση του 2022 να ανέρχονται περίπου στα 350 ευρώ κατά μέσο όρο, ενώ οι πανάκριβες διαφημίσεις έφτασαν περίπου τα 6 εκατομμύρια ευρώ, με εκτιμώμενα έσοδα για την τηλεόραση πάνω από 500 εκατομμύρια.
Το Super Bowl, το οποίο σύμφωνα με το Forbes παραμένει το αθλητικό γεγονός με το πιο πολύτιμο brand (730 εκατομμύρια έναντι των 160 του Champions League, μόλις έβδομο στην κατάταξη) γίνεται έτσι ένα γεγονός και για τους φιλάθλους, ένα γεγονός που διαρκεί μια ολόκληρη εβδομάδα, κάνοντας τις διοργανώτριες πόλεις ακόμα πιο πλούσιες.
Η εκτίμηση για το Φοίνιξ, τον τόπο του αγώνα το βράδυ της Κυριακής (12/2), αφορά μια δραστηριότητα περίπου 600 εκατομμυρίων ευρώ, ενώ για τη Μαδρίτη, την έδρα του τελικού το 2019, έγινε λόγος για κάτι περισσότερο από 120 εκ. ευρώ, ενώ τα έσοδα από τα εισιτήρια της UEFA από τον τελικό κυμάνθηκαν σε περίπου 7 εκ. ευρώ.
Τα στοιχεία εμφανίζουν ενδιαφέρον και ως προς τις μεμονωμένες ομάδες, εκκινώντας από το θέμα των εσόδων: το NFL μοιράζει περίπου 250 εκατομμύρια ευρώ σε καθεμία από τις 32 ομάδες που συμμετέχουν στο πρωτάθλημα (συνολικά περίπου 8 δισεκατομμύρια δολάρια), ενώ για τις 32 συμμετέχουσες στο Champions League το μερίδιο των εσόδων που θα μοιραστεί, ανάλογα με τα αποτελέσματα, είναι 2 δις συνολικά.
Δεν είναι τυχαίο, λοιπόν, ότι οι ομάδες του NFL καταλαμβάνουν 30 θέσεις στην κατάταξη των 50 πιο πολύτιμων αθλητικών συγκροτημάτων του κόσμου, σε σύγκριση με τους μόλις οκτώ ποδοσφαιρικούς συλλόγους που είναι παρόντες στην ίδια λίστα.
naftemporiki.gr