Μέχρι στιγμής, το Κατάρ έχει λάβει αυστηρά μέτρα κατά των συμβολισμών, κάθε είδους, στο Παγκόσμιο Κύπελλο. Αλλά μετά τις αντιδράσεις που γιγαντώνονται καθημερινά, φαίνεται ότι οι αρχές του Εμιράτου αλλάζουν στάση.
Σύμφωνα με δημοσίευμα της βρετανικής εφημερίδας Independent, «το Κατάρ θα εγκαταλείψει την περιοριστική του πολιτική στα χρώματα του «ουράνιου τόξου» στα γήπεδα του Παγκοσμίου Κυπέλλου. Με την έναρξη του δεύτερου γύρου της φάσης των ομίλων, οι φίλαθλοι που θέλουν να δείξουν την υποστήριξή τους στην ΛΟΑΤΚΙ κοινότητα στα γήπεδα δεν θα ενοχλούνται πλέον από το προσωπικό ασφαλείας του Εμιράτου, γράφει η βρετανική εφημερίδα. Κάτι έχει συμβεί πολλές φορές τις τελευταίες ημέρες. Οι φίλαθλοι κλήθηκαν επανειλημμένα να βγάλουν τα πολύχρωμα ρούχα τους και να καλύψουν σχετικά σύμβολα.
«Οι εθνικές ομοσπονδίες που συμμετέχουν στους τελικούς του Παγκοσμίου Κυπέλλου έχουν ενημερωθεί από την παγκόσμια ομοσπονδία Fifa για την άρση της απαγόρευσης» προσθέτει ο Independent.
Σε κάθε περίπτωση πάντως, οι κάθε λογής απαγορεύσεις – από το αλκοόλ στα γήπεδα, τα περιβραχιόνια One Love ως ένδειξη κατά της ομοφοβίας, η αυστηρή επιτήρηση για οπαδούς και παίκτες – έχουν αμαυρώσει μια γιορτή χαράς, που πρέπει να είναι το Μουντιάλ Και αυτό επηρεάζει αρνητικά και οικονομικά και τους χορηγούς, που αισθάνονται ότι το Παγκόσμιο Κύπελλο ποδοσφαίρου στο Κατάρ δεν είναι ένα απεριόριστο πεδίο δόξας. Η συνεχιζόμενη αρνητική κριτική για το τουρνουά προκαλεί απώλεια εικόνας και εσόδων.
Σύμφωνα με μελέτη του Πανεπιστημίου του Βίρτσμπουργκ, για παράδειγμα, η συντριπτική πλειοψηφία των Γερμανών θεωρεί ότι ζημιώνεται η φήμη των χορηγών του Παγκοσμίου Κυπέλλου. «Κάθε χορηγός πρέπει να αντιμετωπίσει τις επιπτώσεις στην επωνυμία. Ιδιαίτερα οι μεγάλες εκδηλώσεις βρίσκονται στο προσκήνιο και απαιτούν κριτική εξέταση από την πλευρά της εταιρείας. Τα πιθανά αποτελέσματα στην εικόνα πρέπει να εξεταστούν προσεκτικά εκ των προτέρων. Ο αντίκτυπος στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης είναι διαφορετικός από ό,τι ήταν παλιά”, λέει η Κάριν Βίσινγκερ, Πρόεδρος της Ένωσης Δημοσίων Σχέσεων της Αυστρίας.
Οι μεγάλοι χορηγοί
Δεκατέσσερις μεγάλοι χορηγοί υποστηρίζουν την FIFA και το Παγκόσμιο Κύπελλο στο Κατάρ. Οι περισσότεροι προέρχονται από την Ασία και ειδικά από την Κίνα. Μπορεί η Ευρώπη να εφηύρε το ποδόσφαιρο, αλλά τα χρήματα προέρχονται προ πολλού, από αλλού. Για παράδειγμα, υποστηρίζουν το Παγκόσμιο Κύπελλο ο κινεζικός κατασκευαστής οικιακών συσκευών Hisense, ο γίγαντας ακινήτων Wanda Group επίσης από την Κίνα, μια κορεατική εταιρεία αυτοκινήτων και ο ινδικός τεχνολογικός όμιλος Byju’s. Η Adidas είναι ο μόνος μεγάλος χορηγός με έδρα στην Ευρώπη. Μαζί, όλοι οι χορηγοί της Fifa θα δώσουν πάνω από 1,5 δισεκατομμύριο δολάρια για τα διαφημιστικά τους δικαιώματα φέτος και το Παγκόσμιο Κύπελλο αναμένεται να συνεισφέρει συνολικά 4,66 δισεκατομμύρια δολάρια στα ταμεία της FIFA.
Ηδη, οι χορηγοί βλέπουν να ζημιώνονται από την αρνητική κριτική στο Κατάρ, κάτι που δεν αποκλείεται να έχει αρνητική επίδραση συνολικά στην εικόνα τους και στην αγορά.
Μποϊκοτάζ εταιρειών
Το γεγονός ότι διάφορες εταιρείες και ΜΜΕ μποϊκοτάρουν ήδη το Παγκόσμιο Κύπελλο συχνά έχει να κάνει με τον ακτιβισμό στα social media . Παλαιότερα ήταν πιο εύκολο να χρησιμοποιηθεί μόνο η τηλεοπτική οθόνη προβολής του Παγκοσμίου Κυπέλλου ως διαφημιστική πλατφόρμα. Ωστόσο, με τα social media πλέον σε πλήρη κυριαρχία, η ζημιά στην εικόνα προφανώς υποτιμήθηκε. «Οι παράγοντες που επηρεάζουν την κοινή γνώμη είναι τόσο διαφορετικοί σήμερα που οι χορηγοί δυσκολεύονται να αξιολογήσουν αυτή τη δυναμική”, λέει η Βίσινγκερ. Ο γερμανικός όμιλος λιανικής Rewe ανέστειλε τη συμφωνία συνεργασίας του με τη Γερμανική Ομοσπονδία Ποδοσφαίρου λόγω της απαγόρευσης του One Love pad στο Κατάρ και παραιτήθηκε από τα δικαιώματα διαφήμισης
Ο αναλυτής Μαρτσέλο Ντέμνερ βλέπει τους χορηγούς να βαδίζουν πλέον σε μια λεπτή γραμμή : ανάμεσα στην υποστήριξη του αθλητισμού και της προσπάθειας να αποσυνδεθούν με όσα συμβαίνουν στο Κατάρ. «Είναι το πιο αμφιλεγόμενο Παγκόσμιο Κύπελλο που έχει υπάρξει ποτέ. Πολλοί χορηγοί θα αξιολογήσουν τη μελλοντική συνεργασία γύρω από το τουρνουά πολύ πιο κριτικά» λέει ο Ντέμνερ.
Ο εμπειρογνώμονας του μάρκετινγκ Κριστόφ Κούλνιγκ εκτιμά πάντως ότι όλα αυτά θα έχουν ξεχαστεί μετά από έναν ή δύο μήνες.