του Παναγιώτη Κουμάνταρου
Η επαφή όταν βγεις από το αεροπλάνο είναι οδυνηρή: μια θερμοκρασία που αγγίζει τους 40 βαθμούς (με αίσθηση για τουλάχιστον 45) καλωσορίζει τους επισκέπτες και υποδηλώνει αμέσως ότι απομένει ακόμη λίγος χρόνος για να ξεκινήσει το Παγκόσμιο Κύπελλο.
Δεδομένου του κλίματος που περιβάλλει αυτό το μέρος του κόσμου, είναι αναπόφευκτο το ότι η FIFA αποφάσισε να επιλέξει τον χειμώνα για τη διεξαγωγή του πρώτου ιστορικού χειμερινού Παγκοσμίου Κυπέλλου.
Μια καινοτομία που έχει αναστατώσει τα ποδοσφαιρικά ημερολόγια και, κυριολεκτικά, μοιράζει την αγωνιστική περίοδο στη μέση. Κι ενώ στην Ευρώπη τα εθνικά πρωταθλήματα και τα ευρωπαϊκά Κύπελλα ήδη έχουν ξεκινήσει, στο Κατάρ συνεχίζουν να εργάζονται σκληρά για το πιο διάσημο ποδοσφαιρικό γεγονός της χρονιάς.
Τα στάδια της διοργάνωσης
Την περασμένη εβδομάδα πραγματοποιήθηκε το Lusail Super Cup, ένας φιλικός αγώνας μεταξύ των Αλ-Χιλάλ και Ζάμαλεκ. Δύο ονόματα που δεν λένε πολλά σε αυτό το μέρος του πλανήτη, ακόμα κι αν η σημασία του γεγονότος δεν έγκειται τόσο στον αγώνα (που έληξε 1-1, με τη νίκη της Αλ-Χιλάλ στα πέναλτι), όσο στη σημασία του: στην πραγματικότητα ήταν η γενική δοκιμή για το χώρο που θα φιλοξενήσει τον τελικό του Κατάρ 2022.
Μια ολοκαίνουργια εγκατάσταση, που θα υποδεχθεί 80.000 θεατές στις 18 Δεκεμβρίου και η οποία, όπως πολλές άλλες στη χώρα, προορίζεται να δει τη χωρητικότητά της μειωμένη, αν όχι να εξαφανίζεται εντελώς, μόλις ολοκληρωθεί η εκδήλωση.
Λογικό, καθώς είναι αδιανόητο μια χώρα όπως το Κατάρ να μπορεί να συντηρεί και να εκμεταλλεύεται εγκαταστάσεις αυτού του μεγέθους στο άμεσο μέλλον, χωρίς να έχει ένα ανάλογο εθνικό πρωτάθλημα που απαιτεί πολλές εγκαταστάσεις.
Πρόκειται για ένα κράτος 3 εκατομμυρίων κατοίκων, που έχει χτίσει σχεδόν από την αρχή έξι από τα συνολικά οκτώ στάδια που θα χρησιμοποιηθούν κατά τη διάρκεια του Μουντιάλ.
Εκτός από το Διεθνές Στάδιο Khalifa – που φιλοξενεί τους εντός έδρας αγώνες της Εθνικής Κατάρ -, το μόνο υπάρχον στάδιο, που επεκτάθηκε ειδικά για το Κατάρ 2022, είναι το στάδιο Ahmad bin Ali.
Όλα τα άλλα έχουν κατασκευαστεί από την αρχή τα τελευταία χρόνια. Κυμαίνονται από το πρώτο πραγματικό προσωρινό στάδιο για ένα Παγκόσμιο Κύπελλο, το Στάδιο 974, που κατασκευάστηκε με 974 εμπορευματοκιβώτια (η εγκατάσταση θα παροπλιστεί στη συνέχεια) μέχρι το στάδιο Al Janoub.
Αυτή η εγκατάσταση είναι πολύ ιδιαίτερη γιατί κατασκευάστηκε με έμπνευση από τα παραδοσιακά ιστιοπλοϊκά που χρησιμοποιούσαν οι κυνηγοί μαργαριταριών, μια θεμελιώδης επιχείρηση πριν εκραγεί ο πλούτος στη χώρα χάρη στο πετρέλαιο και το φυσικό αέριο.
Από όλα τα γήπεδα που θα αποσυναρμολογηθούν ή θα μειωθούν στη συνέχεια, τα υλικά δεν θα χαθούν έτσι κι αλλιώς.
Το Κατάρ μάλιστα έχει δεσμευτεί να δωρίσει τα τμήματα της υποδομής που θα παροπλιστούν σε αναπτυσσόμενες χώρες, οι οποίες θα μπορούν να τα χρησιμοποιήσουν για την κατασκευή νέων αθλητικών κέντρων, αλλά και υποδομών όπως νοσοκομεία ή σχολεία.
Η κάρτα Hayya και το transportation
Εν ολίγοις, όταν επισκέπτεται κάποιος την Ντόχα, όλα αποκαλύπτουν πώς η αποστολή του Παγκοσμίου Κυπέλλου έχει μεταμορφώσει ριζικά την πρωτεύουσα του Κατάρ και πάνω από όλα την ίδια τη χώρα.
Δεν έχουν κατασκευαστεί μόνο γήπεδα, αλλά και νέες κατοικίες και το υπόγειο δίκτυο, με στόχο να είναι έτοιμοι να προσφέρουν την καλύτερη δυνατή εμπειρία στους 1,3 εκατομμύρια φιλάθλους που θα συμμετάσχουν στο παγκόσμιο πρωτάθλημα.
Άλλωστε, η διοργάνωση του τουρνουά έχει μελετηθεί μέχρι την παραμικρή λεπτομέρεια ακόμα και σε υλικοτεχνικό επίπεδο. Αυτή η διοργάνωση του Παγκοσμίου Κυπέλλου θα είναι μια καινοτομία από κάθε άποψη.
Εκτός από το ότι θα παίζεται σε ασυνήθιστους μήνες του χρόνου, θα είναι ιδιαίτερα άνετη, δεδομένου ότι τα δύο στάδια που βρίσκονται πιο μακριά το ένα από το άλλο θα απέχουν μόνο 70 χλμ.
Όμως, ο μικρότερος αριθμός εγκαταστάσεων από το συνηθισμένο (8 γήπεδα αντί για 10 ή 12) και η μεγαλύτερη συγκέντρωση του κοινού απαιτούσαν περαιτέρω προσπάθειες στη μελέτη των μεταφορών και της διαμονής.
Το υπόγειο δίκτυο εγκαινιάστηκε το 2018 και κατά τη διάρκεια του Μουντιάλ θα υποστεί μεγάλη πίεση και στις τρεις γραμμές (πράσινη, κίτρινη και κόκκινη).
Το μετρό – το οποίο συνδέει όλα τα στάδια εκτός από ένα – θα εξακολουθεί να είναι εντελώς δωρεάν χάρη στην κάρτα Hayya, για να ελαχιστοποιηθεί ο χρόνος, μια πτυχή που θα πρέπει επίσης να επηρεαστεί θετικά από τη διακοπή των σχολείων μεταξύ 20 Νοεμβρίου και 18 Δεκεμβρίου, καθώς φέτος το σχολείο ξεκίνησε στις 16 Αυγούστου για να μπορέσει να σταματήσει για το Παγκόσμιο Κύπελλο και να μην συμβάλει στην κυκλοφοριακή συμφόρηση.
Η κάρτα Hayya σίγουρα θα βρίσκεται στο επίκεντρο, καθώς είναι υποχρεωτική και για την είσοδος στα γήπεδα για όσους έχουν προμηθευτεί εισιτήριο.
Το θέμα των μεταφορών θα διασταυρωθεί επίσης με αυτό της παραμονής στη χώρα. Παρά τη σκληρή δουλειά – ακόμα εμφανής λόγω του ποικίλου αριθμού εργοταξίων στην περιοχή – για την κατασκευή ξενοδοχείων και καταλυμάτων για όλους τους προϋπολογισμούς που θα φιλοξενήσουν λάτρεις, το κράτος είναι ακόμα πολύ μικρό για να ικανοποιήσει κάθε αίτημα από διάφορα μέρη του κόσμου.
Διαμονή ακόμη και στα Η.Α.Ε.
Πολλοί θα μπορούν να διαμείνουν στο Grand Sheraton Hotel, ένα ιστορικό ξενοδοχείο στη Ντόχα με θέα στη θάλασσα, ή σε ένα από τα πολλά άλλα ξενοδοχεία που υπάρχουν, με λύσεις έως και 6 αστέρων.
Για τους κατόχους εισιτηρίων που δεν θα βρουν κατάλυμα, θα υπάρχει η δυνατότητα διαμονής στο Ντουμπάι, στα γειτονικά Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, προσβάσιμη με πτήσεις διάρκειας περίπου 40 λεπτών για διανυκτερεύσεις.
Εν ολίγοις, δεν υπάρχει πρακτικά τίποτα στο Κατάρ αυτή τη στιγμή που να μην έχει ως φόντο το πιο αναμενόμενο τουρνουά ποδοσφαίρου, αυτό του 2022.
Η χώρα περιμένει με ενθουσιασμό, με την ελπίδα να γιορτάσει την 18η Δεκεμβρίου με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, αν όχι σε αθλητικό στόχο (οι γηπεδούχοι σίγουρα δεν ξεκινούν ως φαβορί), τουλάχιστον με την επιτυχία της οργανωτικής μηχανής και με ενθουσιασμό για την Εθνική Ημέρα του Κατάρ, την επέτειο που γιορτάζει την ενοποίηση της χώρας το 1878 και που συμπίπτει -καθόλου τυχαία- με την ημέρα του τελικού στο στάδιο Lusail.
naftemporiki.gr