Skip to main content

Η νέα στρατηγική της UEFA για τα τηλεοπτικά δικαιώματα

Η UEFA απέστειλε έγγραφο με το οποίο ζητεί προτάσεις από εταιρείες που ενδιαφέρονται να πουλήσουν τα τηλεοπτικά κι εμπορικά δικαιώματα των διασυλλογικών διοργανώσεών της, ενθαρρύνοντας τους πιθανούς υποψήφιους να «εξετάσουν δομές με ελάχιστα εγγυημένα» και να ανοίξουν προσφορές για κύκλους έξι ετών και όχι μόνο τριετείς.

Αυτή συνοπτικά, όπως αναφέρει το SportBusiness, είναι η στρατηγική πάνω στην οποία εργάζεται η Ευρωπαϊκή Συνομοσπονδία Ποδοσφαίρου για το μέλλον.

Το έγγραφο διαχειρίζεται η Uefa Club Competitions SA (UCCSA), μια κοινή επιχείρηση μεταξύ της UEFA και της Ευρωπαϊκής Ένωσης Συλλόγων (ECA), που αντιπροσωπεύει τους μεγαλύτερους ευρωπαϊκούς συλλόγους με πρόεδρο τον πρόεδρο της Παρί Σεν Ζερμέν, Νάσερ Αλ-Κελαϊφί.

Το εν λόγω έγγραφο διευκρινίζει ότι η νέα κοινοπραξία θα υπογράψει όλες τις συμφωνίες για τις διασυλλογικές διοργανώσεις της UEFA από τη σεζόν 2024-25 και μετά, που σημαίνει ότι οι ευρωπαϊκοί σύλλογοι θα έχουν άμεση συμμετοχή σε κάθε εμπορική συμφωνία.

Η Αίτηση Προτάσεων (του εν λόγω εγγράφου) καλεί τις ενδιαφερόμενες εταιρείες να υποβάλουν προσφορές για περίοδο τριών ή έξι περιόδων, από το 2024-25 έως το 2026-27 ή μέσω δύο ξεχωριστών προσφορών (από 2024-25 έως 2026-27 και από 2027-28 έως 2029-30) για την πώληση των δικαιωμάτων του UEFA Champions League, του Europa League, του Europa Conference League, του European Super Cup και του Youth League.

Ο οργανισμός που είναι υπεύθυνος για την πώληση των δικαιωμάτων των διοργανώσεων της UEFA, το Team Marketing, εργάστηκε από την έναρξη του Champions League το 1992-93 έως σήμερα με προμήθεια. Από το 1992 ασχολείται αποκλειστικά με το μάρκετινγκ των διοργανώσεων της UEFA και δεν έχει άλλους πελάτες.

Η Team αναμένεται να πετύχει συνολικές πωλήσεις περίπου 3,6 δισεκατομμυρίων ευρώ ανά σεζόν για τον τριετή κύκλο 2021-2024, ποσό που καλύπτει όλα τα εμπορικά δικαιώματα των διοργανώσεων συλλόγων της UEFA, συμπεριλαμβανομένων των τηλεοπτικών δικαιωμάτων, των χορηγιών και των αδειών. Αυτό θα σημάνει μια αύξηση περίπου 12,5% σε σύγκριση με τα 3,2 δισεκατομμύρια ευρώ ανά σεζόν που αποκτήθηκαν στον κύκλο 2018-2021.

Οι μεγαλύτεροι ευρωπαϊκοί σύλλογοι, που εκπροσωπούνται σε αυτή τη διαδικασία από την ECA, αναμένουν προτάσεις που παρέχουν μια ελάχιστη εγγύηση ή πωλήσεις έργων με ποσά πολύ υψηλότερα από αυτά που δημιουργούνται σήμερα από την Team Marketing.

Πηγές αναφέρουν ότι ο οργανισμός ήταν εις γνώση της πρόθεσης της UEFA να βγάλει στην αγορά την αποκλειστική εντολή πωλήσεων νωρίτερα φέτος, αλλά η εταιρεία ήταν έκπληκτη από τον ξαφνικό χαρακτήρα της διαδικασίας.

Παρά την απόφαση της Ευρωπαϊκής Συνομοσπονδίας να κοιτάξει πέρα ​από την Team Marketing από το 2024-25, το μοντέλο που προτείνεται στους πιθανούς πλειοδότες του RFP έχει μια αξιοσημείωτη ομοιότητα με το υπάρχον μοντέλο πωλήσεων, αν και με μια κρίσιμη διαφορά.

Η UCCSA ζητεί προσφορές για τουλάχιστον τριετή κύκλο, διευκρινίζοντας ότι κάθε προσφορά που περιλαμβάνει δεύτερο κύκλο τριών περιόδων -στην περίπτωση αυτή από το 2027-28 έως το 2029-30 – θα πρέπει να υποβληθεί ως ξεχωριστή δεύτερη πρόταση.

Ο επιτυχών υποψήφιος θα ενεργήσει στη συνέχεια σύμφωνα με όσα έχει κάνει η Team Marketing τα τελευταία χρόνια, αναπτύσσοντας μια εμπορική στρατηγική για κάθε διασυλλογική διοργάνωση που θα εκπροσωπεί την UEFA και την ECA σε όλες τις διαπραγματεύσεις για εμπορικά δικαιώματα. Η κοινή επιχείρηση θα παραμείνει υπογράφουσα σε όλες τις συμφωνίες.

Τέλος, το έγγραφο υπογραμμίζει ότι από το 2024-25 το UEFA Champions League θα αποτελείται από «τουλάχιστον» 237 live αγώνες κάθε σεζόν, που θα παίζονται σε 21 αγωνιστικές ημέρες. Η φάση των ομίλων θα αντικατασταθεί από ένα ομαδικό σχήμα που θα λάβει χώρα σε διάστημα 10 αγωνιστικών, ακολουθούμενο από μια νέα φάση νοκ -άουτ από τον γύρο των «16» και μετά.