Του Στράτου Στρατηγάκη
Μαθηματικού – Ερευνητή
[email protected]
Το Μάιο 2020 στα σχολεία υπήρχαν μέχρι 15 μαθητές σε κάθε τάξη και 1,5 μέτρα απόσταση μεταξύ των μαθητών. Έτσι έλεγαν οι ειδικοί τόνιζε επανειλημμένως η Υπουργός Παιδείας. Φέτος στα σχολεία. Από το Σεπτέμβριο στα σχολεία υπάρχουν μέχρι 28 μαθητές σε κάθε τάξη χωρίς καμία απόσταση μεταξύ τους, αλλά με μάσκα. Προφανώς αυτή η αλλαγή δεν έγινε γιατί άλλαξαν γνώμη οι λοιμωξιολόγοι. Το αντίθετο, αφού επιμένουν για το συνωστισμό και μας εξηγούν πόσο επικίνδυνος είναι. Συνεπώς ο τρόπος λειτουργίας των σχολείων είναι πολιτική απόφαση. Ας δούμε γιατί επελέγη η λειτουργία των σχολείων με όλους τους μαθητές ταυτόχρονα παρόντες.
Το πείραμα με τη λειτουργία των σχολείων το Μάιο ενώ επιδημιολογικά ήταν ασφαλές δημιούργησε μεγάλα μαθησιακά προβλήματα, αφού οι μαθητές πήγαιναν στο σχολείο τις μισές ημέρες. Αυτό δεν θα μπορούσε να γίνει για μία ολόκληρη χρονιά γιατί θα μάθαιναν τη μισή ύλη, πράγμα μη αποδεκτό. Μία άλλη λύση έπρεπε να βρεθεί. Επιπλέον αίθουσες δεν ήταν δυνατό να βρεθούν γιατί ο αριθμός τους είναι πολύ μεγάλος όπως θα δούμε.
Στον πίνακα βλέπουμε τον αριθμό των τμημάτων που λειτούργησαν το 2017-2018, σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΛ.ΣΤΑΤ.. Δυστυχώς δεν βρήκαμε στοιχεία για τα δημοτικά και τα ΕΠΑΛ, αλλά και αυτά που ήταν διαθέσιμα για τα Γυμνάσια και τα Λύκεια αρκούν για μας δώσουν μια εικόνα. Πρέπει, όμως, να σημειώσουμε ότι οι δύο αυτές κατηγορίες σχολείων έχουν τα πολυπληθέστερα τμήματα. Στα νηπιαγωγεία, τα δημοτικά και τα ΕΠΑΛ η κατάσταση είναι πολύ καλύτερη με τμήματα πιο ολιγομελή. Είχαμε συνολικά 26.412 τμήματα που λειτούργησαν. Στα Γυμνάσια και τα Λύκεια τα τμήματα είναι πολυπληθή. Περισσότερο από το 70% των τμημάτων είχαν περισσότερους από 15 μαθητές (το όριο που έβαλαν οι λοιμοξιωλόγοι). Χρησιμοποιούμε το 70% προσπαθώντας να είμαστε, όσο το δυνατόν, ακριβέστεροι για το σύνολο της εκπαίδευσης. Τα πολυπληθή τμήματα είναι, λοιπόν, 18.488. Αν κάθε δύο από αυτά τα τμήματα διασπαστούν σε τρία τότε ο αριθμός των μαθητών ανά τμήμα θα μειωθεί σημαντικά και θα προσεγγίσει τους 15 μαθητές ανά τμήμα που θέλουν οι λοιμωξιολόγοι. Αυτό έχει ως συνέπεια να έχουμε μόνο στις δύο αυτές βαθμίδες επιπλέον 9.244 τμήματα, που για να λειτουργήσουν χρειάζονται επιπλέον 9.244 αίθουσες και 14.057 εκπαιδευτικούς. Με τα διαθέσιμα στοιχεία δεν μπορεί να γίνει καλύτερη προσέγγιση. Προφανώς το Υπουργείο Παιδείας γνωρίζει τους ακριβείς αριθμούς.
Είναι προφανές ότι τόσες αίθουσες δεν υπάρχουν, ούτε μπορούν να δημιουργηθούν σε 5 μήνες. Ο μόνος τρόπος που μένει για να λειτουργήσουν τα επιπλέον τμήματα είναι να γυρίσουν τα σχολεία σε βάρδιες μία εβδομάδα πρωί και μία εβδομάδα απόγευμα, όπως ήταν πολλά σχολεία μέχρι πριν 20 χρόνια, με όλη την αναστάτωση που μπορεί να φέρει μια τέτοια αλλαγή στις ζωές των οικογενειών. Άλλη λύση δεν υπάρχει για να βρεθούν οι επιπλέον αίθουσες. Με την αναστάτωση αυτή θα μπορούσε να λυθεί προσωρινά το κτηριακό.
Το απαιτούμενο προσωπικό για να υλοποιηθεί στο σύνολο της εκπαίδευσης αυτή η λύση μπορούμε να πούμε ότι είναι περίπου οι διπλάσιοι εκπαιδευτικοί για να καλυφθούν και τα νηπιαγωγεία, τα δημοτικά και τα ΕΠΑΛ. Συνεπώς χρειάζονται 28.000 εκπαιδευτικοί επιπλέον των υπαρχόντων και, φυσικα, επιπλέον θέρμανση και καθαριότητα για τις επιπλέον ώρες λειτουργίας των σχολείων. Το κόστος για τη λειτουργία όλων των σχολείων με τμήματα μέχρι 15 ατόμων για ένα σχολικό έτος προσεγγίζει τα 500 εκατομμύρια ευρώ.
Είναι προφανές ότι η λύση που επελέγη εξοικονομεί 500 εκατομμύρια ευρώ. Το θέμα είναι πως θα εξελιχθεί η πανδημία, πράγμα που αυτή τη στιγμή κανείς δεν γνωρίζει. Οι λοιμωξιολόγοι λένε ότι η μεγάλη έκρηξη της πανδημίας είναι μπροστά μας και αναμένεται το χειμώνα. Αν τα πράγματα πάνε καλά και γλυτώσουμε με ελάχιστες απώλειες τότε η κυβέρνηση θα δικαιωθεί για την επιλογή της. Αν τα πράγματα δεν πάνε καλά, τότε θα έχει κάνει λάθος επιλογή. Εκ του αποτελέσματος κρίνονται οι επιλογές.
Τμήματα και Εκπαιδευτικοί | ||||||
Αριθμός Τμημάτων | το 70% | Αριθμός τμημάτων από τη διάσπαση του 70% | τελικός αριθμός τμημάτων | διαφορά ιδανικού από αρχικό | Αριθμός επιπλέον εκπαιδευτικών | |
Γενικό Λύκειο | 11.603 | 8.122 | 12.183 | 15.664 | 4.061 | 6.179 |
Γυμνάσιο | 14.809 | 10.366 | 15.549 | 19.992 | 5.183 | 7.878 |
Σύνολο | 26.412 | 18.488 | 27.732 | 35.656 | 9.244 | 14.057 |
Πηγή: ΕΛΛ.ΣΤΑΤ. Επεξεργασία: Στράτος Στρατηγάκης |