Skip to main content

Κάνοντας οικονομία στην εκπαίδευση

Του Στράτου Στρατηγάκη
Μαθητικού – Ερευνητή

Οι αλλαγές που θα εφαρμοστούν από φέτος στο Γυμνάσιο έχουν ως κύριο σκοπό την… οικονομία. Συγκεκριμένα μειώνεται το διδακτικό ωράριο κατά 3 ώρες την εβδομάδα, δηλαδή κατά 8,5%. Τόσοι είναι και οι αναπληρωτές που δεν θα χρειαστεί να προσλάβει φέτος το Υπουργείο Παιδείας κάνοντας οικονομία, αφού λεφτά δεν υπάρχουν. Δηλαδή ενώ στα Γυμνάσια εργάζονταν 31.768 καθηγητές πλήρους ωραρίου, σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΛ.ΣΤΑΤ., φέτος θα χρειαστούν 2.700 λιγότεροι (το 8,5%), λόγω της μείωσης του ωραρίου διδασκαλίας. Με αντίστοιχη εξοικονόμηση από το νηπιαγωγείο και το δημοτικό, με την καθιέρωση του προαιρετικού ολοήμερου νηπιαγωγείου, προσπαθεί το Υπουργείο Παιδείας να ανταποκριθεί στους δημοσιονομικούς στόχους, χωρίς να προκαλέσει μεγάλη δυσαρέσκεια στους μαθητές και τους γονείς τους.

Στις 25 έως 30 εβδομάδες ετήσιας διδασκαλίας στα γυμνάσια χάνονται 75 έως 90 διδακτικές ώρες. Αυτές θα αναπληρωθούν με την επέκταση του χρόνου διδασκαλίας κατά 2,5 έως 3 εβδομάδες, μέχρι τις 31 Μαΐου. Θυσιάζονται οι γραπτές εξετάσεις σε όλα τα μαθήματα του Ιουνίου για να επιτευχθεί ο στόχος.

Η αλήθεια είναι ότι οι γραπτές εξετάσεις του Ιουνίου διεξάγονταν κάτω από απαράδεκτες συνθήκες. Για δύο εβδομάδες (όσο διαρκούσαν οι πανελλήνιες εξετάσεις του λυκείου)οι μαθητές εξετάζονταν μόνο κάθε Τρίτη και Πέμπτη, γιατί οι καθηγητές τους επιτηρούσαν στις πανελλήνιες, που διεξάγονται Δευτέρα, Τετάρτη και Παρασκευή. Δύο εβδομάδες χάνονταν με μοναδικό αποτέλεσμα την εξέταση 4 μαθημάτων! Τώρα αυτός ο χρόνος θα γίνει διδακτικός χρόνος και πολύ σωστά. Ελπίζω να έχουν σκεφτεί στο Υπουργείο ποιοι θα επιτηρήσουν στις πανελλήνιες εξετάσεις ή αν θα διεξαχθούν και αυτές τον Ιούνιο.

Δεν έχει κανένα νόημα να εξετάζονται οι μαθητές σε όλα τα μαθήματα, αλλά μένει να δούμε στην πράξη πως θα λειτουργήσει η διδασκαλία για τα μαθήματα που δεν θα εξετάζονται τον Ιούνιο. Η αλήθεια είναι ότι οι εξετάσεις του Ιουνίου λειτουργούσαν ως… φόβητρο για τους μαθητές (από τότε που ήμουν και εγώ μαθητής θυμάμαι) και έτσι διάβαζαν λίγο με το φόβο μη μείνουν, λίγο με την επιθυμία να έχουν αξιοπρεπή παρουσία στις εξετάσεις και καλό τελικό βαθμό, έκαναν μια επανάληψη στην ύλη της χρονιάς. Χωρίς τον μπαμπούλα των εξετάσεων θα διαβάζουν στο πρώτο τετράμηνο και μετά άντε να τους ξεκολλήσεις από το facebook.

Ένα άλλο θέμα που πιθανόν δημιουργηθεί είναι για όσους μαθητές θα ήθελαν να παρακολουθήσουν τις ανθρωπιστικές σπουδές, την πρώην θεωρητική κατεύθυνση. Αυτοί οι μαθητές είναι πιθανό να μη δώσουν τη βαρύτητα που απαιτείται στα Αρχαία Ελληνικά, που δεν αποτελούν εξεταζόμενο μάθημα τον Ιούνιο, με αποτέλεσμα όταν θα θελήσουν να διαβάσουν να μη μπορούν, μη διαθέτοντας την κατάλληλη υποδομή. Ανεξάρτητα από την άποψη του καθένα για τη διδασκαλία των Αρχαίων στο Γυμνάσιο, από τη στιγμή που εξετάζονται και οι γνώσεις του γυμνασίου είναι προαπαιτούμενες για το λύκειο πρέπει να διασφαλίσουμε ότι θα έχουν όλοι οι μαθητές τις προαπαιτούμενες γνώσεις με την είσοδό τους στο γυμνάσιο. Θα μου πείτε ότι τώρα που εξετάζονται και τα Αρχαία και τα Μαθηματικά στο γυμνάσιο, η κατάσταση στο λύκειο είναι καλή; Όχι βέβαια, απλά φοβάμαι μήπως χειροτερεύσει, γιατί η αλήθεια είναι ότι όσο πιο χαλαροί είναι οι μαθητές, τόσο πέφτει το επίπεδο των γνώσεών τους και έχει πέσει δραματικά από το 2000 και μετά το επίπεδο των αποφοίτων λυκείου, με αποτέλεσμα να δυσκολεύονται να παρακολουθήσουν τα μαθήματα στο πανεπιστήμιο.