Από την έντυπη έκδοση
Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]
Με 2+2 κινήσεις προσπαθεί να «απαντήσει» ο υπουργός Ναυτιλίας Παναγιώτης Κουρουμπλής στην ασφυκτική πολιτική πίεση που του ασκεί σύσσωμη η αντιπολίτευση, καταγγέλλοντάς τον για λάθη και παραλείψεις τόσο σε ό,τι αφορά το ναυάγιο όσο και σε ό,τι αφορά το έργο της αντιρρύπανσης, ενώ ζητά μετ’ επιτάσεως την παραίτησή του.
Στο επιτελείο του υπουργείου Ναυτιλίας εξετάζουν το ενδεχόμενο να επιβάλουν ηλικιακούς περιορισμούς στα πλοία που μεταφέρουν πετρέλαιο εντός ελληνικών υδάτων. Σύμφωνα με πληροφορίες της «Ν», εφόσον προχωρήσει ο συγκεκριμένος σχεδιασμός, δεν θα «αποκλειστούν» τα μεγάλης ηλικίας πλοία, αλλά θα ακολουθηθεί το παράδειγμα της ακτοπλοΐας. Θα οριστούν δηλαδή συγκεκριμένα κριτήρια στα οποία θα πρέπει να ανταποκρίνονται ανάλογα με τα όρια ηλικίας που θα τεθούν, όπως συμβαίνει και με τα πλοία της ακτοπλοΐας στη χώρα μας. Στελέχη της αγοράς εκτιμούν ότι εντός ελληνικών υδάτων δραστηριοποιούνται περίπου 20 πετρελαιοφόρα εφοδιασμού και ακόμα άλλα 20 που κάνουν μεταφορές ανάμεσα στις εγκαταστάσεις των πετρελαϊκών εταιρειών. Η χωρητικότητά τους κυμαίνεται από 1.000 μέχρι και 10.000 dwt, ενώ τα πιο παλιό είναι ναυπήγησης 1964 και τα πιο καινούργια του 2012-2013.
Παράλληλα, σε κυβερνητικό επίπεδο εξετάζεται το ενδεχόμενο να ζητηθεί από τη δικαιοσύνη να γίνει αναψηλάφηση όλων των υποθέσεων λαθρεμπορίας καυσίμων, τουλάχιστον σε όσες υποθέσεις είναι ανοικτές. Στο μεταξύ, ήδη ο υπουργός έχει δηλώσει ήδη ότι θα περάσει η έκδοση των πιστοποιητικών εξ ολοκλήρου στους νηογνώμονες, ενώ χθες προχώρησε σε ακόμη μια κίνηση, δίνοντας εντολή στον Κλάδο Επιθεώρησης Πλοίων, για τη διενέργεια έκτακτης επιθεώρησης στα δεξαμενόπλοια με ελληνική σημαία, που εκτελούν πλόες στο εσωτερικό.
O EMSA
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή επιβεβαίωσε χθες από την πλευρά της ότι το αίτημα των ελληνικών αρχών για βοήθεια από τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Ασφάλειας Ναυσιπλοΐας (ΕMSA) υποβλήθηκε τη νύχτα μεταξύ 12 και 13 Σεπτεμβρίου.
Συγκεκριμένα, απαντώντας στο ερώτημα πότε κοινοποιήθηκε ο ευρωπαϊκός μηχανισμός για την αντιμετώπιση της ρύπανσης, ο εκπρόσωπος της Κομισιόν Κάρλος Μάρτιν Ρουίζ διευκρίνισε ότι το αίτημα υποβλήθηκε από τις ελληνικές αρχές λίγο μετά τα μεσάνυχτα της 12ης Σεπτεμβρίου, ενώ τρεις ώρες αργότερα το πλοίο του ΕMSA κατευθύνθηκε στην περιοχή του Σαρωνικού. Στις 9 το πρωί της 13ης Σεπτεμβρίου η Κομισιόν πληροφορήθηκε ότι το πλοίο βρισκόταν ήδη στο Σαρωνικό και είχε ξεκινήσει τις εργασίες απορρύπανσης, ανέφερε, ενώ παρέπεμψε για περισσότερα στην ανακοίνωση του ΕMSA.
Η απάντληση
Καθυστέρηση όμως παρατηρείται στην εξεύρεση του δεξαμενόπλοιου που θα συνεχίσει την απάντληση από τις δεξαμενές του βυθισμένου «Αγία Ζώνη ΙΙ». Μέχρι αργά χθες το βράδυ δεν είχε ανακοινωθεί πιο πλοίο θα συνεχίσει το έργο, αλλά στο υπουργείο θεωρούν ότι μέχρι σήμερα το πρωί θα έχει δοθεί λύση. Από την εταιρεία που έχει αναλάβει το salvage πάντως σημειώνουν ότι δεν έχουν βγει εκτός χρονοδιαγράμματος διότι στο ενδιάμεσο έκαναν άλλες απαραίτητες εργασίες.
Η ρύπανση
Σύμφωνα με την καθημερινή ενημέρωση του υπουργείου, οι θαλάσσιες περιοχές χωρίς ίχνη ρύπανσης είναι: Σαλαμίνα: νοτιοανατολική και ανατολική ακτογραμμή Σαλαμίνας, παραλίες Φλώρα και Βότσαλα. Πέραμα. Ακτή Τζελέπη. Πειραϊκή: Σχολή Ναυτικών Δοκίμων, Αχινός. Παλαιό Φάληρο: Θεατράκι. Μικρό και Μεγάλο Καβούρι. Βουλιαγμένη. Λαγονήσι.
Επίσης οι θαλάσσιες περιοχές με διάσπαρτα ίχνη ρύπανσης ή ιριδισμούς είναι: Σαλαμίνα: Θεατράκι, όρμος Σεληνίων. Ελληνικό: Ελεύθερη Παραλία. Μαρίνα Γλυφάδας 1, 2, 3, 4.
Τέλος οι θαλάσσιες περιοχές με ρύπανση: Σαλαμίνα: Κυνόσουρα, Λημνιώνας. Αγ. Κοσμάς: Όμιλος Αιγυπτιωτών, ΕΛΚΕΘΕ. Ελληνικό: Ιππόκαμπος. Γλυφάδα: Αστέρια (ARC- BALUX).
Αποκατάσταση
Αποκατάσταση ζημιών των επιχειρήσεων που έχουν πληγεί λόγω της πετρελαιοκηλίδας στον Σαρωνικό ζητά με επιστολή που απέστειλε στον υπουργό Οικονομίας και Ανάπτυξης Δ. Παπαδημητρίου, την υπουργό Εργασίας Ε. Αχτσιόγλου και τον υπουργό Οικονομικών Ε. Τσακαλώτο, η Γενική Συνομοσπονδία Επαγγελματιών Βιοτεχνών Εμπόρων Ελλάδος (ΓΣΕΒΕΕ).