Skip to main content

Απλώνεται η πετρελαιοκηλίδα από τη Σαλαμίνα ως το Λαγονήσι

Τραγική παραμένει η κατάσταση στις ακτές της Αττικής μέχρι και το Λαγονήσι, οι οποίες έχουν αποκτήσει ένα σκούρο χρώμα, παρά τις προσπάθειες των συνεργείων απορρύπανσης, ενώ χθες το απόγευμα έγινε γνωστό από το συντονιστικό όργανο ότι αντλήθηκαν πάνω 774 κυβικά μέτρα πετρελαιοειδών από το βυθισμένο δεξαμενόπλοιο «Αγία Ζώνη ΙΙ» όπως και 350 κυβικά μέτρα προσμίξεων πετρελαιοειδών από την εταιρεία που έχει αναλάβει την επιχείρηση για την απορρύπανση του Σαρωνικού.

Αν και το συντονιστικό όργανο κάνει λόγο για βελτίωση της κατάστασης, στην κυβέρνηση εξακολουθούν να θεωρούν ότι «πρόκειται για ένα περιστατικό το οποίο έχει δημιουργήσει μεγάλο πρόβλημα» όπως δήλωσε χαρακτηριστικά ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Δημήτρης Τζανακόπουλος, σπεύδοντας παράλληλα να υπογραμμίσει ότι «η κινητοποίηση, παρά τα όσα ακούστηκαν, νομίζω ότι ήταν άμεση».

Μιλώντας χθες στοn «Σκάι», ο κ. Τζανακόπουλος άφησε ανοικτά όλα τα ενδεχόμενα, αναφέροντας πως όταν ολοκληρωθεί η προσπάθεια απορρύπανσης των ακτών και του θαλάσσιου περιβάλλοντος θα γίνει αποτίμηση και απόδοση των ευθυνών. «Στο τέλος της κρίσης αυτής, στο τέλος της διαχείρισης, θα αποτιμήσει ο πρωθυπουργός, όπως αποτιμά και για κάθε υπουργό, αν ο κ. Κουρουμπλής ή εγώ, για παράδειγμα, κάναμε αυτό που έπρεπε. Και τη δική μου παρουσία την αποτιμά καθημερινά ο πρωθυπουργός, όπως αποτιμά και τις επιδόσεις όλων των υπουργών» είπε χαρακτηριστικά, ενώ στράφηκε εμμέσως πλην σαφώς και κατά του Λιμενικού Σώματος αφού μίλησε για «γνωστές παθογένειες της δημόσιας διοίκησης, για τις οποίες όμως δεν ευθύνεται η παρούσα κυβέρνηση».

«Φταίνε η πλοιοκτήτρια και η ασφαλιστική»

Από την πλευρά του συντονιστικού οργάνου για τη διαχείριση της ρύπανσης, ο υφυπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Νεκτάριος Σαντορινιός, που έχει τεθεί επικεφαλής, σε ενημερωτική συνάντηση που είχε χθες το μεσημέρι με δημοσιογράφους, μαζί με τον γενικό γραμματέα του υπουργείου Ναυτιλίας Διονύση Καλαματιανό και τον διευθυντή του γραφείου Τύπου του υπουργείου, αντιπλοίαρχο Νίκο Λαγκαδιανό, ανέφερε ότι σε παράκτιες περιοχές της Αττικής όπου έχει παρατηρηθεί διάσπαρτη θαλάσσια ρύπανση επιχειρούν από χθες 6 απορρυπαντικά σκάφη του λιμενικού και 6 ιδιωτικά, συμπεριλαμβανομένου και του σκάφους «ΑΚΤΑΙΑ» της EMSA, με περισσότερα από 160 άτομα να συμμετέχουν στις εργασίες.

«Την ευθύνη για τη ρύπανση ξεκάθαρα έχουν η πλοιοκτήτρια και η ασφαλιστική που την καλύπτει και όσοι έχουν απαιτήσεις θα πρέπει να στραφούν προς αυτές, αλλά θα πρέπει στα έγγραφα που θα καταθέτουν να είναι τεκμηριωμένη η απαίτησή τους» τόνισε.

Σύμφωνα με το Λιμενικό, τυχόν αποζημιώσεις από διαρροή πετρελαίου του «ΑΓ. ΖΩΝΗ» μπορούν να αντληθούν και από το IOPC Fund (Διεθνές Ταμείο Αποζημιώσεων από Ρύπανση Πετρελαίου), υπό τον όρο όμως ότι ο αιτών θα αποδεικνύει τη ζημιά του με βάση τους κανόνες που ορίζει το ταμείο.

Η κατάσταση στις ακτές

Σχετικά με την πορεία εργασιών απορρύπανσης δόθηκε μία αναλυτική εικόνα ανά περιοχή, από την οποία προκύπτει ότι προβλήματα εντοπίζονται σε όλες τις ακτές της Αττικής μέχρι και το Λαγονήσι και σε ορισμένες περιοχές της Σαλαμίνας.
Σε όλες τις περιοχές γίνονται εργασίες απορρύπανσης, ενώ κρίσιμη παραμένει ακόμη η κατάσταση στην παραλία «Φλώρας Σεληνίων», στην παραλία «Αστέρας Γλυφάδας» και στην πλαζ του «Ελληνικού». Βελτιωμένη παρουσιάζεται η κατάσταση στις ακτές του Παλαιού Φαλήρου, ενώ στην περιοχή του Λαγονησίου παρατηρήθηκε ρύπανση από πετρέλαιο μαζούτ στην παραλία «Mediterraneo», η οποία αντιμετωπίστηκε με ρίψη απορροφητικών ρολών. Παράλληλα διενεργήθηκε καθαρισμός της ακτής από συνεργεία καθαρισμού.

Στις παραλίες «Μικρό Καβούρι» και «Μεγάλο Καβούρι» εμφανίζονται περιοδικά αραιά ψήγματα πετρελαίου τα οποία αντιμετωπίζονται άμεσα και επιτυχώς από συνεργείο του Δήμου Βάρης- Βούλας- Βουλιαγμένης.

Όλη η ευρύτερη περιοχή αρμοδιότητας της Λιμενικής Αρχής Σαρωνικού επιτηρείται διαρκώς με συνεχείς περιπολίες από πλωτά και χερσαία μέσα.

Το Λιμενικό

Το Αρχηγείο του Λιμενικού Σώματος με ανακοίνωσή του απάντησε στις επιθέσεις που δέχθηκε για έλλειψη σχεδίου δράσης, τονίζοντας ότι όλες οι ενέργειες που έγιναν προβλέπονται στο Προεδρικό Διάταγμα 11/2002 με τίτλο: «Εθνικό Σχέδιο Έκτακτης Ανάγκης για την αντιμετώπιση περιστατικών ρύπανσης από πετρέλαιο και άλλες επιβλαβείς ουσίες». Το Αρχηγείο του Λιμενικού Σώματος επισημαίνει ακόμη ότι σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία (Π.Δ. 55/98, ΦΕΚ 58 Α’), οι υπαίτιοι πρόκλησης θαλάσσιας ρύπανσης υποχρεούνται να λαμβάνουν άμεσα κάθε πρόσφορο μέτρο για την αποτροπή, περιορισμό και αντιμετώπιση της ρύπανσης. Σε περίπτωση που αυτοί αδυνατούν να λάβουν τα αναγκαία μέτρα, υποχρεούνται να αναθέτουν αμέσως τις εργασίες αυτές σε εξειδικευμένες επιχειρήσεις αντιμετώπισης ρύπανσης, πράγμα το οποίο και έγινε.

Συγκέντρωση

Συγκέντρωση διαμαρτυρίας για τη ρύπανση της θάλασσας και των ακτών του Πειραιά πραγματοποίησαν χθες κάτοικοι της Πειραϊκής, οι οποίοι βρέθηκαν στον όρμο της Αφροδίτης στον Σταυρό.

Ο δήμαρχος Πειραιά Γιάννης Μώραλης που παραβρέθηκε στη συγκέντρωση ενημέρωσε τους κατοίκους για τις εξελίξεις σχετικά με την υπόθεση της θαλάσσιας ρύπανσης, καθώς επίσης και για την πληροφόρηση που λαμβάνει από το υπουργείο Ναυτιλίας. Πρόσθεσε επίσης ότι οι δήμοι «δυστυχώς δεν έχουν ούτε αρμοδιότητα ούτε δυνατότητα να συμβάλουν καθοριστικά σε αυτή τη διαδικασία απορρύπανσης».

Η ΠΕΝΕΝ

Νέα συγκέντρωση και παράσταση διαμαρτυρίας στο υπουργείο Ναυτιλίας διοργανώνει η Πανελλήνια Ένωση Ναυτών Εμπορικού Ναυτικού (ΠΕΝΕΝ), διαμαρτυρόμενη για το γεγονός ότι το υπουργείο επιτρέπει «σε γερασμένα, υποσυντήρητα, ανασφαλή και επικίνδυνα πλοία να ταξιδεύουν δημιουργώντας θανάσιμους κινδύνους για τη ζωή και την ασφάλεια των ναυτεργατών αλλά και του θαλάσσιου περιβάλλοντος».

Τέλος, διαμαρτύρεται γιατί η κυβέρνηση καταργεί την Επιθεώρηση Εμπορικών Πλοίων και «μέσω των νηογνωμόνων ο ουσιαστικός έλεγχος περνάει και τυπικά στα χέρια των επιχειρηματιών και των εφοπλιστών».

Η πλοιοκτήτρια

Σε ανακοίνωσή της η πλοιοκτήτρια εταιρεία του βυθισμένου πλοίου υποστηρίζει ότι η ρύπανση δεν οφείλεται αποκλειστικά στο δεξαμενόπλοιο «Αγία Ζώνη ΙΙ», αλλά ευθύνεται γι’ αυτή και «άλλο πλοίο, άλλης εταιρείας» το οποίο «λίγες ημέρες πριν από τη βύθιση του “Αγία Ζώνη ΙΙ” είχε ναυτικό ατύχημα στο Αιγαίο από το οποίο προκλήθηκε θαλάσσια ρύπανση».