Από την έντυπη έκδοση
Για έκτη ημέρα η οικολογική βόμβα από το πετρέλαιο του δεξαμενόπλοιου «Αγία Ζώνη», που βυθίστηκε τα ξημερώματα της προηγούμενης Κυριακής «μαυρίζει» τις ακτές της Αττικής, αλλά και το μέλλον της περιοχής, αν και ο αρμόδιος υπουργός Ναυτιλίας Παναγιώτης Κουρουμπλής υποστήριξε χθες ότι η εικόνα έχει βελτιωθεί, ενώ δήλωσε παράλληλα ότι η παραίτησή του είναι στη διάθεση του πρωθυπουργού. Όμως, οι δήμαρχοι των περιοχών που έχουν πληγεί περισσότερο δεν πείθονται και προαναγγέλλουν προσφυγή στη Δικαιοσύνη, ενώ η Ν.Δ. διά του αρχηγού της Κυριάκου Μητσοτάκη ζητά την αποπομπή του υπουργού Ναυτιλίας.
Η κυβέρνηση από την πλευρά της με δήλωση του κυβερνητικού εκπροσώπου Δημήτρη Τζανακόπουλου κάλυψε τον κ. Κουρουμπλή και δήλωσε ότι ο υπουργός Ναυτιλίας είπε το αυτονόητο. Δηλαδή, η παραίτησή του είναι πάντοτε στη διάθεση του πρωθυπουργού, όπως και του κάθε υπουργού.
Το ΥΕΝ
Χθες η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ναυτιλίας με τον αρχηγό του Λιμενικού Σώματος Σταμάτη Ράπτη και τον αναπληρωτή υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας Σωκράτη Φάμελλο έδωσαν συνέντευξη Τύπου, σε μία προσπάθεια να δώσουν απαντήσεις στα πολλά ερωτήματα που τίθενται σχετικά με το ναυάγιο του δεξαμενόπλοιου αλλά και να καθησυχάσουν για το μέγεθος της καταστροφής. Παράλληλα δήλωσαν ότι η εμπειρία θα αξιοποιηθεί για τη βελτίωση των σχεδίων αντιμετώπισης ανάλογων καταστάσεων στο μέλλον, έσπευσαν όμως να ξεκαθαρίσουν ότι και σχέδιο υπήρχε και άμεση ήταν η αντιμετώπιση.
Ο κ. Κουρουμπλής επεσήμανε ότι η ρύπανση δεν είναι μεγαλύτερη από το ίδιο το περιστατικό. Συμπλήρωσε ότι πρόκειται για τη μεγαλύτερη επιχείρηση αντιμετώπισης ρύπανσης που έχει στηθεί ποτέ, καθώς χρησιμοποιούνται 7 σκάφη του Λιμενικού και 13 σκάφη ιδιωτικών εταιρειών με «ναυαρχίδα» το «Ακταία», που είναι ναυλωμένο από την EMSA και πλήρως εξειδικευμένο για την αντιμετώπιση τέτοιων περιστατικών.
Όσον αφορά το χρονοδιάγραμμα των αντιδράσεων επισημάνθηκε ότι παρά το γεγονός ότι το πλοίο βυθίστηκε περίπου στις 2.30 ξημερώματα Κυριακής και ότι αυτό έγινε μέσα σε ένα τέταρτο της ώρας, στις 5.30 έφτασε στην περιοχή το πρώτο αντιρρυπαντικό πλοίο, στις 6.15 υπεγράφη η σύμβαση ανάμεσα στην πλοιοκτήτρια εταιρεία και τον ιδιώτη που ανέλαβε την επιχείρηση, στις 9.30 ποντίστηκε το πρώτο πλωτό φράγμα και στις 10.00 ξεκίνησε η επιχείρηση στεγανοποίησης.
Μια επιχείρηση η οποία ολοκληρώθηκε την Τετάρτη 14 Σεπτεμβρίου. Επίσης προσέθεσαν ότι την ίδια μέρα ξεκίνησε η προετοιμασία για την απάντληση του πετρελαίου από τις δεξαμενές του πλοίου, που βρίσκεται σε βάθος 24 μέτρων.
Γιατί βυθίστηκε
Ο υφυπουργός Νεκτάριος Σαντορινιός τόνισε επίσης ότι οι ευθύνες θα αναζητηθούν, αλλά υπογράμμισε ότι αυτό που έχει σημασία τώρα είναι να ολοκληρωθεί με επιτυχία η επιχείρηση που έχει στηθεί. Ο κ. Κουρουμπλής συμπλήρωσε επίσης ότι ο καθαρισμός θα είναι ποιοτικός και ότι σε περίπου 25-30 ημέρες θα έχει ολοκληρωθεί με επιτυχία η επιχείρηση. Όσον αφορά τις αιτίες που οδήγησαν στην εξάπλωση της ρύπανσης, υπογραμμίστηκε ότι το μαζούτ όταν ψυχραίνει ο καιρός βυθίζεται και παρασύρεται από τα υπόγεια θαλάσσια ρεύματα. Υπόνοιες για τους λόγους και τις αιτίες που προκάλεσαν το ναυάγιο του πλοίου άφησε ο αρχηγός του Λ.Σ. αντιναύαρχος Σταμάτης Ράπτης. Κατά τη διάρκεια της συνέντευξης Τύπου χθες στο υπουργείο Ναυτιλίας, όταν του ζητήθηκε να αποκαλύψει τις αιτίες του ναυαγίου, απάντησε ότι αυτό είναι αντικείμενο της προανάκρισης.
Ωστόσο, δεν παρέλειψε να τονίσει ότι στο Λιμενικό σώμα προβληματίζονται από το γεγονός πως το πλοίο βυθίστηκε μέσα σε ένα τέταρτο της ώρας, ενώ βρισκόταν στο αγκυροβόλιο του Πειραιά, με ήρεμη θάλασσα.
Όσον αφορά τις αιτίες πιθανολογεί ότι η βύθιση προήλθε από εισροή υδάτων στο μηχανοστάσιο, χωρίς όμως κανείς μέχρι τώρα να γνωρίζει πού οφείλεται η εισροή. Διευκρίνισε επίσης ότι η ίδια η εταιρεία έχει απασχολήσει στο παρελθόν δύο φορές τις αρχές για υποθέσεις λαθρεμπορίας, διευκρινίζοντας όμως ότι έχει απαλλαχθεί. «Δεν είναι καταστροφή. Είναι αντιμετωπίσιμο γεγονός» σημείωσε ο κ. Φάμελλος. «Είναι σημαντικό ατύχημα αλλά αντιμετωπίζεται» πρόσθεσε.
Η πλοιοκτήτρια εταιρεία
Σε νέα ανακοίνωσή της η πλοιοκτήτρια εταιρεία του «Αγία Ζώνη ΙΙ» ανέφερε, μεταξύ άλλων, ότι έχει δώσει εντολή στην εταιρεία «Σπανόπουλος» να εξαντλήσει όλα τα μέσα και το ανθρώπινο δυναμικό ώστε να περιοριστεί η ρύπανση. Οι δηλώσεις διαφόρων «ειδικών και μη» περί των δήθεν αιτιών του ναυαγίου παραπληροφορούν το κοινό και δημιουργούν εντυπώσεις που δεν βοηθούν ούτε στο έργο της απορρύπανσης, ούτε στη διαλεύκανση της αλήθειας.
Επίσης προστίθεται ότι το πλοίο είχε τα πιστοποιητικά του εν ισχύ και καμία καταγγελία δεν έγινε ποτέ ενώπιον των αρχών σχετικά με την αξιοπλοΐα του δεξαμενόπλοιου.
Να σημειωθεί, όπως αναφέρθηκε χθες στη συνέντευξη Τύπου του υπουργείου, ότι το πλοίο ήταν ανασφάλιστο σε ό,τι αφορά την κάλυψη Ηull and machinery, ενώ έχει κάλυψη ύψους 5 εκατ. δολ. για αστική ευθύνη έναντι τρίτων, ενώ -όπως διευκρινίστηκε από τις λιμενικές αρχές- πάνω από την κάλυψη αυτή τυχόν αξιώσεις θα καλύψει το διεθνές ταμείο International Oil Pollution Compensation Funds.
Η εταιρεία «Σπανόπουλος» από την πλευρά της σημείωσε μεταξύ άλλων ότι «από τις 09:10 της 12/9/2017, χάρη στις υπεράνθρωπες προσπάθειες των συνεργείων μας που επιχειρούσαν επί τόπου, επιτεύχθηκε η στεγανοποίηση του πλοίου και ο ουσιαστικός περιορισμός της διαρροής πετρελαίου. Παράλληλα, καταρτίσαμε και υποβάλαμε σχέδιο απάντλησης όλων των πετρελαιοειδών από το πλοίο».
Πλήγμα στην Αθηναϊκή Ριβιέρα
Πλήγμα στις αναπτυξιακές και κυρίως τις τουριστικές προοπτικές της Αθηναϊκής Ριβιέρας θα επιφέρει η πετρελαιοκηλίδα που έχει εξαπλωθεί από τον Πειραιά μέχρι και τις ακτές της Γλυφάδας.
Ήδη το ατύχημα έγινε γνωστό και στο εξωτερικό, με τα μεγαλύτερα ειδησεογραφικά δίκτυα και πρακτορεία να μεταδίδουν την είδηση της ρύπανσης εξαιτίας της βύθισης του δεξαμενόπλοιου στη Σαλαμίνα, τονίζοντας ότι η πετρελαιοκηλίδα έχει εξαπλωθεί στη «Ριβιέρα της Αττικής».
Επισημαίνεται ότι το ναυτικό ατύχημα σημειώθηκε σε μια περίοδο που η ελληνική ξενοδοχειακή βιομηχανία επεδίωκε να προωθήσει τον προορισμό «Αθηναϊκή Ριβιέρα» και στο εξωτερικό και να καταστήσει γνωστό στο πλατύ διεθνές κοινό ότι η ελληνική πρωτεύουσα έχει μία μεγάλη ακτογραμμή και κυρίως μία καθαρή ακτογραμμή που προσφέρεται για κολύμπι.
Επίσης, όπως εκτιμάται, πλήγμα θα υποστούν και τα καταστήματα εστίασης σε όλη την ακτογραμμή της Αττικής τουλάχιστον για το αμέσως επόμενο διάστημα. Σε κάθε περίπτωση όλα θα εξαρτηθούν από το πόσο γρήγορα και αποτελεσματικά θα αντιμετωπισθεί η ρύπανση από την πετρελαιοκηλίδα του δεξαμενόπλοιου «Αγία Ζώνη ΙΙ».
«Βαριές οι ευθύνες της κυβέρνησης»
Βαρύτατες ευθύνες στην κυβέρνηση για την οικολογική καταστροφή στον Σαρωνικό καταλογίζει η Ν.Δ., με τον πρόεδρο του κόμματος Κυριάκο Μητσοτάκη να επισκέπτεται χθες παραλιακούς δήμους που επλήγησαν από την πετρελαιοκηλίδα και να καλεί ταυτόχρονα τον πρωθυπουργό να αποπέμψει τον υπουργό Ναυτιλίας Παναγιώτη Κουρουμπλή.
Ο πρόεδρος της Ν.Δ. επισκέφθηκε χθες το Π. Φάληρο, τον Άλιμο, το Ελληνικό και τη Γλυφάδα, όπου ενημερώθηκε από τους δημάρχους για την οικολογική καταστροφή και κάλεσε τον πρωθυπουργό να αποπέμψει τον κ. Κουρουμπλή. Ανακοίνωσε ακόμη ότι ζήτησε από τους ευρωβουλευτές της Ν.Δ. να διερευνήσουν τη δυνατότητα εξεύρεσης ευρωπαϊκών πόρων για να μπορέσουν να συνδράμουν στην αποκατάσταση. «Η κυβέρνηση και οι εφοπλιστές έχουν εγκληματικές ευθύνες κι αυτό το έγκλημα δεν πρέπει να μείνει ατιμώρητο» σημείωσε ο γ.γ. του ΚΚΕ Δημήτρης Κουτσούμπας. Η πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ και επικεφαλής της Δημοκρατικής Συμπαράταξης, Φώφη Γεννηματά, μετά την επίσκεψη στον όρμο Αφροδίτης στην Πειραϊκή, μαζί με τον δήμαρχο Πειραιά Γιάννη Μώραλη υπογράμμισε ότι οι ευθύνες της κυβέρνησης για την καταστροφή είναι τεράστιες.
Αγωγές των δημοτικών αρχών
Στη Δικαιοσύνη προαναγγέλλουν ότι θα προσφύγουν οι δημοτικές αρχές Πειραιά και Γλυφάδας για τη θαλάσσια ρύπανση που προκάλεσε η βύθιση του δεξαμενόπλοιου. Δήμαρχοι και βουλευτές των περιοχών στις οποίες έχει παρατηρηθεί θαλάσσια ρύπανση είχαν χθες συνάντηση με τον ΥΕΝ, με τον υφυπ. Ναυτιλίας Ν. Σαντορινιό, τον γ.γ. Δ. Καλαματιανό, τον αρχηγό του Λ.Σ. αντιναύαρχο Στ. Ράπτη και στελέχη του Σώματος.
Ο δήμαρχος Πειραιά Γιάννης Μώραλης τόνισε πως γίνεται προσπάθεια να υπάρξει ένας συντονισμός, καθώς στην αρχή υπήρξαν ελλείμματα. «Θα κινηθούμε όλοι οι δήμαρχοι και εγώ ως δήμαρχος Πειραιά θα κινηθώ άμεσα δικαστικά κατά παντός υπευθύνου».
Ο αντιδήμαρχος Αστικής Ανάπτυξης και Πολεοδομίας του Δήμου Γλυφάδας Αιμίλιος Βουγιουκλάκης δήλωσε ότι «το περιβαλλοντικό έγκλημα που έχει συντελεστεί στην περιοχή του δήμου δεν πρόκειται να μείνει αναπάντητο» και ότι «η δημοτική αρχή θα στραφεί νομικά κατά παντός υπευθύνου».