Βέβαιος ότι σε 25 με 30 ημέρες θα έχει αλλάξει η εικόνα των περιοχών που επλήγησαν από την πετρελαιοκηλίδα εμφανίστηκε ο υπουργός Ναυτιλίας Παναγιώτης Κουρουμπλής και απέρριψε τις επικρίσεις περί καθυστέρησης χαρακτηρίζοντας αδιάβαστο τον πρόεδρο της Νέας Δημοκρατίας Κυριάκο Μητσοτάκη.
Ο κ Κουρουμπλής τόνισε κατά τη συνέντευξη Τύπου ότι γίνεται μία γιγαντιαία προσπάθεια με στόχο να περιοριστούν οι επιπτώσεις που δημιουργήθηκαν «από αυτό το περίφημο ναυάγιο» και ότι αυτή την ώρα, αυτό που έχει σημασία είναι ότι το λιμενικό σώμα δίνει μια μεγάλη παρουσία και έχουν επιστρατευθεί όλα τα διαθέσιμα μέσα για την αντιμετώπιση της ρύπανσης από το λιμενικό και ιδιώτες, ενώ εξαπέλυσε επίθεση εναντίον της αντιπολίτευσης.
«Αδιάβαστος ο κ. Μητσοτάκης»
«Πρέπει να σας πω, ότι για άλλη μία φορά πιάνω τον αρχηγό της ΝΔ αδιάβαστο. Τον περιβαλλοντολόγο κ. Μητσοτάκη. Είπε ο κ.Μητσοτάκης ότι υπήρξε καθυστέρηση. Το εννοεί;» τόνισε.
Ο υπουργός πρόσθεσε ότι από τις 2 τα ξημερώματα της Κυριακής που έγινε η βύθιση του πλοίου, έφθασαν άμεσα τα πλοία του λιμενικού με στόχο να διασώσουν τους ανθρώπους που βρίσκονταν μέσα σε αυτό, ενώ στις 5.30 κατέφθασε το πρώτο αντιρρυπαντικό πλοίο του λιμενικού και στις 6:14 υπάρχει e-mail όπου ανατίθεται η ευθύνη σε ιδιωτική εταιρεία απορρύπανσης. Στις 9.30 έχουν μπει τα πλωτά φράγματα και στις 10 το πρωί έχει ξεκινήσει η στεγανοποίηση του ναυαγίου πρόσθεσε.
«Ο κ.Μητσοτάκης βιάστηκε για άλλη μία φορά. Τον καλώ μαζί με τους τομεάρχες των άλλων κομμάτων, να έρθουν την άλλη εβδομάδα στον Πειραιά να πάμε μια βόλτα σε όλα τα σημεία που έχουν πληγεί από τη ρύπανση για να διαπιστώσουν ιδίοις όμμασι τη γιγαντιαία προσπάθεια που έγινε για πρώτη φορά στην Ελλάδα» συμπλήρωσε ο κ. Κουρουμπλής.
Ο υπουργός, αναφερόμενος στο θέμα που προέκυψε περί διάθεσης της παραίτησής του στον πρωθυπουργό, τόνισε ότι «δεν είναι καθόλου λογοπαίγνιο, το πιστεύω – και γι’ αυτό θεωρώ πάντα, πως όλοι μας ως υπουργοί, αυτή τη δέσμευση έχουμε προς στον πρωθυπουργό».
Ο κ. Κουρουμπλής, επανερχόμενος στο θέμα της βύθισης, είπε ότι στόχος είναι να απαντληθεί το πετρέλαιο από το βυθισμένο σκάφος, να καθαριστεί η θάλασσα από τα πετρελαιοειδή να μαζευτεί η πίσσα απ’ τις ακτές και να καθαριστούν με ατμούς τα βράχια.
«Σε 25 με 30 ημέρες υπολογίζουμε ότι θα έχει αλλάξει η εικόνα των περιοχών που έχουν πληγεί και τότε θα μπορέσουμε να δούμε και τα αποτελέσματα των μετρήσεων του ΕΛΚΕΘΕ» διευκρίνισε ο υπουργός.
Από την πλευρά του ο αναπληρωτής υπουργός Περιβάλλοντος, Σωκράτης Φάμελλος, δήλωσε σε σχέση με την εξέλιξη των αντιρρυπαντικών προσπαθειών για τον περιορισμό των συνεπειών της πετρελαιοκηλίδας, πως «δεν θα υπάρχουν αναντίστρεπτες επιπτώσεις στο περιβάλλον». Επισήμανε ότι από την πρώτη ημέρα του ναυαγίου δόθηκε εντολή να βρίσκονται επί τόπου οι επιθεωρητές περιβάλλοντος, οι οποίοι κάνουν καθημερινά αποτίμηση των ζημιών.
Ο ρυπαίνων πληρώνει
Οι επιθεωρητές αναμένεται να αποδώσουν το πόρισμά τους προκειμένου να καταλογιστούν οι ευθύνες στην πλοιοκτήτρια εταιρεία, προκειμένου να καταλογιστεί το πρόστιμο στη λογική του ο «ρυπαίνων πληρώνει».
«Είχα χαρακτηρίσει την κατάσταση ιδιάζουσα, και είχα δώσει εντολή στους επιθεωρητές περιβάλλοντος να είναι ήδη στο σημείο, μαζί με το γραφείο αντιμετώπισης περιβαλλοντικής ζημιάς» ανέφερε ο κ. Φάμελλος. «Και τα τεχνικά μέσα και ο επιχειρησιακός σχεδιασμός, είναι σύμφωνος με τους κανόνες» συνέχισε, προσθέτοντας ότι μέσω του Πράσινου Ταμείου, έχουν ήδη εξασφαλιστεί οι πόροι για τον καθαρισμό των περιοχών, ενώ το κόστος θα καλυφθεί από τον πλοιοκτήτη, τόσο για τη βραχυπρόθεσμη, όσο και για τη μακροπρόθεσμη αντιμετώπιση των συνεπειών του ναυαγίου.
Όπως ξεκαθάρισε, «δεν υπάρχουν διαρροές από την περιοχή του ναυαγίου ήδη από τα ξημερώματα της Τρίτης», προσθέτοντας ότι «το χρονοδιάγραμμα που έχει θέσει το υπουργείο Ναυτιλίας, είναι απολύτως εφικτό».
Επιπλέον, ο αναπληρωτής υπουργός, δήλωσε ότι στο πλαίσιο της τριμερούς συνεργασίας Ελλάδας, Κύπρου, Ισραήλ, φέτος ολοκληρώνεται το σχέδιο αντιμετώπισης κρίσεων, ενώ στο χθεσινό ταξίδι του στο Ισραήλ, συζήτησε σχετικά με τον ομόλογό του, προκειμένου «να αναβαθμίσουμε και τα τεχνικά και τα επιχειρησιακά εργαλεία που έχουμε και για τη θάλασσα». Σημείωσε μάλιστα, ότι για το περιστατικό ενημερώθηκε και το γραφείο των Ηνωμένων Εθνών για τη Σύμβαση της Βαρκελώνης.
«Δεν θα τη χαρακτήριζα καταστροφή»
Όσον αφορά την εκτίμηση του μεγέθους της καταστροφής, ο κ. Φάμελλος τόνισε ότι αυτή «δεν θα έπρεπε να την κάνουμε με υποκειμενικούς όρους, αλλά με επιστημονικούς όρους»: «Δεν θα τη χαρακτήριζα καταστροφή» δήλωσε ο κ. Φάμελλος.
«Έχουμε ένα σημαντικό περιβαλλοντικό ατύχημα, το οποίο αντιμετωπίζεται» συμπλήρωσε, διευκρινίζοντας πως πλήρης αποτύπωση των προσπαθειών απορρύπανσης καθώς επίσης και των επιπτώσεων θα υπάρξει την ερχόμενη εβδομάδα.
Έχουν ζητηθεί αναλύσεις του θαλάσσιου περιβάλλοντος από το ΕΛΚΕΘΕ
Από την πλευρά του ο διευθυντής του γραφείου του αρχηγού του Λιμενικού Σώματος, αρχιπλοίαρχος Αλέξανδρος Λαγουρός, παρουσιάζοντας την επιχειρησιακή δυνατότητα στην περιοχή του ναυαγίου αλλά και στις πληγείσες από τη ρύπανση περιοχές, ανέφερε ότι ότι συνολικά συμμετέχουν 13 ιδιωτικά σκάφη, συμπεριλαμβανομένου του «AKTAIA OSRV» του Ευρωπαϊκού Οργανισμού για την Ασφάλεια στη Θάλασσα και επτά σκάφη του Λιμενικού.
Για το AKTAIA OSRV, είπε ότι πρόκειται για απορρυπαντικό σκάφος μεγέθους αποθήκευσης 3.000 κυβικών μέτρων, μπορεί να ανακτήσει πετρελαιοειδή με τους δύο ειδικούς βραχίονες που διαθέτει, ενώ έχει ένα πολύ σημαντικό βοήθημα: να μπορεί κατά τη διάρκεια της νύχτας να εντοπίζει πετρελαιοκηλίδες.
Ο κ. Λαγουρός τόνισε πως εθνική πολιτική της χώρας είναι η μη χρήση χημικών διασκορπιστικών ουσιών απορρύπανσης, και ήδη από το Ελληνικό Κέντρο Θαλασσίων Θαλασσίων Ερευνών ΕΛΚΕΘΕ έχουν ζητηθεί να γίνουν αναλύσεις του θαλάσσιου περιβάλλοντος. Μόλις αυτά τα στοιχεία γίνουν ανακοινώσιμα, θα λάβουν όλοι πληροφόρηση για το πόση ήταν η επιβάρυνση του περιβάλλοντος πριν και μετά το ναυάγιο. Οι μετρήσεις θα είναι συνεχείς, ανά εξάμηνο και με ανακοινώσεις, πρόσθεσε.
Στο επίκεντρο η απάντληση πετρελαιοειδών από το ναυάγιο και ο καθαρισμός των ακτογραμμών
Η επιχείρηση αντιρρύπανσης επικεντρώνεται αυτή τη στιγμή στην απάντληση πετρελαιοειδών από το ναυάγιο, η οποία αναμένεται από λεπτό σε λεπτό, ενώ προπαρασκευαστικές ενέργειες έχουν γίνει τις προηγούμενες ημέρες. Η διαρροή, είπε, έχει πλέον σταματήσει μετά τη σφράγιση του ναυαγίου, ενώ δεύτερος άξονας είναι ο καθαρισμός των ακτογραμμών Κυνοσούρας και Σεληνίων και το μέτωπο Πειραϊκή, Φρεαττύδα έως Γλυφάδα.
Αναφορικά με τη μεταφορά διάσπαρτης ρύπανσης που έγινε σε παράκτιες περιοχές της Σαλαμίνας και του Πειραιά, ο κ. Λαγουρός τόνισε ότι τα καύσιμα του πλοίου είναι πετρελαιοειδή και αυτά που διέρρευσαν κατά τη βύθιση του ΑΓ. ΖΩΝΗ στη διάρκεια της νύχτας όπου πέφτει η θερμοκρασία, καταδύονται κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας και δεν είναι οπτικά παρατηρήσιμα. Την ημέρα ωστόσο αναδύονται με ζέστη και μεταφέρονται με τα υπόγεια ρεύματα στις ακτογραμμές, συμπλήρωσε.
Δεν απαιτούνταν παρακολούθηση του πλοίου από νηογνώμονα
Στη δική του παρέμβαση ο διευθυντής Ελέγχου του Κλάδου Πλοίων Ιωάννης Ζίκας είπε ότι το πλοίο ΑΓ ΖΩΝΗ ΙΙ δεν το παρακολουθούσε νηογνώμονας καθώς δεν απαιτείται κάτι τέτοιο από τη νομοθεσία. Επίσης σημείωσε ότι όλα τα πιστοποιητικά έχουν εκδοθεί και είναι σε ισχύ από τον κλάδο ελέγχου πλοίων έως τις 27/09.
«Η εταιρεία είχε απασχολήσει τις αρχές για λαθρεμπορία, αλλά έχει απαλλαχθεί δικαστικά»
Κατά τη διάρκεια της συνέντευξης Τύπου, ο αρχηγός του Λιμενικού ρωτήθηκε για τις αιτίες του ναυαγίου, ωστόσο είπε ότι αυτό είναι αντικείμενο της προανάκρισης. Ανέφερε επίσης ότι η ίδια εταιρεία έχει απασχολήσει στο παρελθόν δύο φορές τις αρχές για υποθέσεις λαθρεμπορίας, διευκρινίζοντας όμως ότι έχει απαλλαχθεί δικαστικά.
Πηγή: ΑΜΠΕ