Του Στράτου Στρατηγάκη
μαθηματικού – ερευνητή
Ανακοινώθηκε το περίγραμμα για νέο Λύκειο και το νέο σύστημα εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Πριν από 4 χρόνια ακριβώς τον Αύγουστο του 2013 ανακοινώθηκε από τον τότε Υπουργό Παιδείας το Νέο Λύκειο. Σε μόλις 4 χρόνια ήταν απαραίτητη η αλλαγή, καθώς το ισχύον σύστημα εισαγωγής έχει χτυπητές αδυναμίες. Όταν η προχειρότητα θριαμβεύει δεν υπάρχει διάρκεια και η αλλαγή της αλλαγής είναι απαραίτητη.
Το νέο Λύκειο αφορά τους μαθητές που θα φοιτήσουν φέτος στην Α Λυκείου. Οι μαθητές που θα φοιτήσουν στη Β και τη Γ Λυκείου θα εξεταστούν με το ισχύον σύστημα, συνεπώς δεν έχουν για τίποτα να ανησυχούν, καθώς τα πράγματα γι’ αυτούς είναι απολύτως ξεκάθαρα.
Το σχέδιο που ανακοινώθηκε δεν είναι ολοκληρωμένο. Πρόκειται, ουσιαστικά, για ένα σχεδιάγραμμα του νέου συστήματος. Οι πανελλήνιες εξετάσεις δεν καταργούνται, αλλά αντίθετα αυξάνονται, καθώς αλλάζουν μόνο όνομα. Τώρα λέγονται Κεντρικά οργανωμένες εξετάσεις και είναι περισσότερες από μία.
Η βασική φιλοσοφία του είναι ότι η Γ Λυκείου θα είναι προπαρασκευαστική χρονιά, που θα αφιερώνεται στην εισαγωγή στην Ανώτατη Εκπαίδευση. Τα μαθήματα θα είναι λίγα και αυτά που θα μετράνε για την εισαγωγή θα διδάσκονται για 6 ώρες την εβδομάδα. Καλή ιδέα φαίνεται, καθώς θα εξαλειφθεί το πρόβλημα με την απαξίωση των μαθημάτων που δεν εξετάζονται οι μαθητές για την εισαγωγή τους στην Ανώτατη Εκπαίδευση και δεν ασχολούνται καθόλου με το διάβασμά τους. Ουσιαστικά προσαρμόζουμε το σχολείο στην πραγματικότητα, μόνο που αυτό μας πήρε δεκαετίες να το ομολογήσουμε.
Για την εισαγωγή στις Ανώτατες σχολές θα μετρούν οι βαθμοί των πανελληνίων εξετάσεων σε τέσσερα μαθήματα, που μπορεί να έχουν διαφορετικούς συντελεστές μεταξύ τους, αλλά αυτή η εξέταση θα δίνει το 80% των μορίων για την εισαγωγή στις Ανώτατες Σχολές. Το άλλο 20% θα προκύπτει από διαδικασίες που θα πραγματοποιούνται μέσα στο σχολείο. Δεν θα είναι, όμως, απλά ο προφορικός βαθμός γιατί όσες φορές αυτό δοκιμάστηκε είχε ως αποτέλεσμα να έχουν όλοι οι μαθητές σε όλα τα μαθήματα 20. Τώρα θα έχουμε πάλι κεντρικά οργανωμένες εξετάσεις (που αφήνεται ένα παραθυράκι ότι μπορεί να είναι ανά περιφέρεια) στο τέλος του Α τετραμήνου, την ίδια μέρα σε όλη την Ελλάδα. Η διόρθωση θα είναι αυτόματη από υπολογιστή, όπως γίνεται στις εξετάσεις για τα διπλώματα ξένων γλωσσών. Ο βαθμός θα μετράει μόνο αν είναι καλύτερος από το βαθμό των πανελληνίων. Θα υπάρχει και ερευνητική και δημιουργική εργασία που θα βαθμολογείται και πάλι εξωτερικά. Αυτοί οι βαθμοί μαζί με τους κλασικούς προφορικούς θα δίνουν το 20% των μορίων για την εισαγωγή.
Επιστημονικά πεδία θα υπάρχουν αλλά δεν λέγονται επισήμως έτσι. Το μόνο που ανακοινώθηκε είναι τα μαθήματα που απαιτούνται για την εισαγωγή σε ομάδες σχολών. Τα μαθήματα και οι ομάδες φαίνονται στον πίνακα. Είναι πολύ γενικό και, ως γνωστόν, ο διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες. Στο ισχύον σύστημα έκαναν δυόμισι χρόνια μέχρι να ανακοινώσουν την κατανομή των σχολών στα επιστημονικά πεδία γιατί δεν τους έβγαιναν λογικά. Προκλήθηκε και «πόλεμος» ανάμεσα στους καθηγητές της Χημείας και της Πληροφορικής για τα εξεταζόμενα μαθήματα. Οι διαμαρτυρίες ήδη ξεκίνησαν γιατί στο προσχέδιο που δημοσιεύτηκε υπάρχει ως εξεταζόμενο μάθημα Χημεία/Βιολογία που μπορεί να ερμηνευτεί ως μία εξέταση σε δύο διαφορετικά μαθήματα.
Για να συνοψίσουμε την πρώτη ανακοίνωση. Καθυστέρησε 5 μήνες, αφού ο Υπουργός Παιδείας είχε πει όταν ανέλαβε τα καθήκοντά του ότι μέχρι το Μάρτιο θα ανακοίνωνε το σύστημα. Έφτασε τέλος Αυγούστου για να μάθουμε ένα σχεδιάγραμμα. Αυτά που δεν γνωρίζουμε είναι περισσότερα από αυτά που γνωρίζουμε. Δεν γνωρίζουμε για παράδειγμα την κατανομή των σχολών στα επιστημονικά πεδία ή όπως αλλιώς ονομαστούν. Δεν γνωρίζουμε αν κάποιος θα έχει τη δυνατότητα να διεκδικήσει θέση σε οικονομικές σχολές και τμήματα Μαθηματικών και με ποια μαθήματα. Δεν γνωρίζουμε πως θα υπολογίζονται τα μόρια. Δεν γνωρίζουμε ποια μαθήματα θα διδάσκονται στη Β και Γ Λυκείου. Γνωρίζουμε μόνο γενικότητες. Οι λεπτομέρειες, όμως, καθορίζουν την επιτυχία ή όχι ενός συστήματος και αυτές είναι άγνωστες.
Ας κρατήσουμε ως θετική την προσγείωση στην πραγματικότητα και την εγκατάλειψη των μεγάλων λόγων για κατάργηση των πανελληνίων και ελεύθερη εισαγωγή στην Ανώτατη Εκπαίδευση. Ας κρατήσουμε ως θετική την προσπάθεια να λυθούν δυσλειτουργίες όπως η διάλυση της Γ Λυκείου και ας περιμένουμε το ολοκληρωμένο σχέδιο και, κυρίως, την εφαρμογή του στην πράξη για να δούμε την επιτυχία του ή όχι.