Από την έντυπη έκδοση
Του Νίκου Μπέλλου
[email protected]
Μία παραπομπή και τέσσερις προδικαστικές διαδικασίες, η μία σε πρώτο στάδιο, κίνησε χθες η Ευρωπαϊκή Επιτροπή κατά της Ελλάδας και άλλων κρατών-μελών, για μη ενσωμάτωση στο εθνικό δίκαιο σειράς κοινοτικών οδηγιών.
Συγκεκριμένα, η Κομισιόν παρέπεμψε χθες Ελλάδα και Ρουμανία στο Δικαστήριο για μη μεταφορά στο εθνικό δίκαιο και κατά συνέπεια μη εφαρμογή της 4ης κοινοτικής οδηγίας για την καταπολέμηση της νομιμοποίησης εσόδων από παράνομες δραστηριότητες.
Παράλληλα, κίνησε προδικαστικές διαδικασίες κατά της χώρας μας και άλλων κρατών-μελών:
α. για διαφορετική φορολογική μεταχείριση των ζημιών που καταγράφουν σε άλλες χώρες της Ε.Ε. επιχειρήσεις με φορολογική έδρα την Ελλάδα
β. για μη ενσωμάτωση στο εθνικό δίκαιο της νέας νομοθεσίας σχετικά με τα προσωπικά δεδομένα των επιβατών στις αεροπορικές μεταφορές
γ. για μη ενσωμάτωση στο εθνικό δίκαιο της οδηγίας για την κυβερνοασφάλεια, και
δ. για μη εφαρμογή των νέων κανόνων σχετικά με τη διασύνδεση των ηλεκτρονικών μητρών για τις κάρτες οδηγών (ταχογράφοι), εντός της Ε.Ε.
Ειδικότερα, σε σχέση με την προσφυγή, τα κράτη-μέλη είχαν προθεσμία έως τις 26 Ιουνίου 2017 για να μεταφέρουν την 4η οδηγία στην εθνική νομοθεσία, εισάγοντας νέους κανόνες. Η πλειονότητα των κρατών-μελών την μετέφερε έγκαιρα στο εθνικό δίκαιο, ενώ για εκείνες που δεν την έχουν μεταφέρει βρίσκονται σε εξέλιξη διάφορες φάσεις της νομικής διαδικασίας εναντίον τους.
Σύμφωνα με την επίτροπο Δικαιοσύνης Βιέρα Γιούροβα, η νομιμοποίηση εσόδων από παράνομες δραστηριότητες και η χρηματοδότηση της τρομοκρατίας πλήττουν την Ε.Ε. στο σύνολό της και συνεπώς η Κομισιόν δεν μπορεί να αφήσει καμία χώρα της Ε.Ε. να είναι ο πιο αδύναμος κρίκος, καθώς, όπως είπε, χρήματα που νομιμοποιήθηκαν σε μία χώρα μπορούν και συχνά στηρίζουν αξιόποινες πράξεις σε άλλη χώρα.
Θα πρέπει να σημειωθεί ότι μετά τις αποκαλύψεις των Panama Papers και τις τρομοκρατικές επιθέσεις στην Ευρώπη, η Επιτροπή πρότεινε μια 5η οδηγία για την καταπολέμηση της νομιμοποίησης εσόδων από παράνομες δραστηριότητες, ώστε να ενισχυθούν περαιτέρω οι κανόνες, που στοχεύουν σε αυξημένο επίπεδο διασφαλίσεων για τις χρηματοοικονομικές ροές από τρίτες χώρες υψηλού κινδύνου, ενίσχυση της πρόσβασης που διαθέτουν οι μονάδες χρηματοοικονομικών πληροφοριών σε πληροφορίες, δημιουργία κεντρικών μητρώων τραπεζικών λογαριασμών, και αντιμετώπιση των κινδύνων χρηματοδότησης της τρομοκρατίας οι οποίοι συνδέονται με εικονικά νομίσματα και προπληρωμένες κάρτες. Οι νέοι αυτοί κανόνες τέθηκαν σε ισχύ στις 9 Ιουλίου 2018, ενώ τα κράτη-μέλη θα πρέπει να μεταφέρουν και την 5η οδηγία στο εθνικό τους δίκαιο έως τις 10 Ιανουαρίου 2020.
Φορολόγηση ζημιών στην αλλοδαπή
Η Κομισιόν ανακοίνωσε χθες την ενεργοποίηση του πρώτου σταδίου προδικαστικής διαδικασίας εναντίον της Ελλάδας, που έχει τη μορφή προειδοποιητικής επιστολής, επειδή οι αρμόδιες εθνικές αρχές επιφυλάσσουν διαφορετική φορολογική μεταχείριση στις επιχειρηματικές ζημίες που προκύπτουν στην Ελλάδα και σε εκείνες που προκύπτουν σε άλλο κράτος-μέλος της Ε.Ε. και του ΕΟΧ. Ειδικότερα, ενώ τα επιχειρηματικά κέρδη που παράγονται στην Ελλάδα και αυτά που παράγονται σε άλλο κράτος της Ε.Ε./του ΕΟΧ υπόκεινται σε φορολόγηση στην Ελλάδα, η μεταχείριση των ζημιών που προκύπτουν στην αλλοδαπή περιορίζεται από την ελληνική νομοθεσία. Σύμφωνα με την Κομισιόν, η εν λόγω διαφορετική μεταχείριση συνιστά περιορισμό του δικαιώματος εγκατάστασης.
Ψηφιακή ασφάλεια
Η Επιτροπή αποφάσισε χθες την ενεργοποίηση προδικαστικής διαδικασίας κατά της Ελλάδας και άλλων 16 κρατών-μελών για μη ενσωμάτωση στο εθνικό δίκαιο της οδηγίας για την κυβερνοασφάλεια.
Στόχος της νέας οδηγίας (NIS) είναι να επιτευχθεί εξίσου υψηλό επίπεδο ασφάλειας των συστημάτων δικτύου και πληροφοριών σε ολόκληρη την Ε.Ε. με την ανάπτυξη εθνικών ικανοτήτων κυβερνοασφάλειας, την αύξηση της συνεργασίας σε επίπεδο Ε.Ε. και τη θέσπιση υποχρεώσεων κοινοποίησης συμβάντων όσον αφορά τους φορείς εκμετάλλευσης βασικών υπηρεσιών και τους παρόχους ψηφιακών υπηρεσιών.
Τα κράτη-μέλη όφειλαν να είχαν μεταφέρει την οδηγία NIS στην εθνική νομοθεσία έως τις 9 Μαΐου 2018, δεδομένου ότι τέθηκε σε ισχύ τον Αύγουστο του 2016.
Τα 17 κράτη-μέλη έχουν προθεσμία δύο μηνών για να απαντήσουν στα επιχειρήματα της Επιτροπής, διαφορετικά μπορεί να ενεργοποιηθεί η δεύτερη και τελευταία φάση της προδικαστικής διαδικασίας εναντίον τους, πριν από την προσφυγή στο Δικαστήριο.