Του Στράτου Στρατηγάκη
Μαθηματικού – ερευνητή
Γιατί πρέπει να περιμένουμε τόσο για την ανακοίνωση των βάσεων; Αυτή είναι η απορία των περισσότερων υποψηφίων και των γονιών τους. Η αγωνία της αναμονής των αποτελεσμάτων είναι μεγάλη, αφού ο υποψήφιος δεν γνωρίζει πού θα ζει και τι θα σπουδάζει μετά από λίγο καιρό.
Στην αγωνία του υποψηφίου έρχεται να προστεθεί η αγωνία των γονιών: Αν περάσει σε άλλη πόλη θα αυξηθούν τα έξοδα κατακόρυφα, αλλά για το παιδί μου αξίζει τον κόπο, θα κάνω ό,τι περνάει από το χέρι μου. Αν περάσει σε άλλη πόλη θα πρέπει να τρέχω να βρω σπίτι. Να κρατήσω άδεια για το Σεπτέμβρη κι ας μην κάνω φέτος διακοπές, (ούτε πέρυσι έκανα αφού το παιδί είχε την προετοιμασία για τις εξετάσεις); Θα χρειαστεί να τρέξουμε με το παιδί να βρούμε σπίτι, μετά να το οργανώσουμε, να κάνουμε τη μετακόμιση και την εγκατάσταση.
Όλα αυτά πρέπει να γίνουν από 29 Αυγούστου και μετά, αφού οι βάσεις εκεί γύρω ανακοινώνονται κάθε χρόνο δεκαετίες τώρα. Αμέσως μετά βλέπουν στις πόλεις της περιφέρειας τριάδες ανθρώπων (μπαμπάς, μαμά και νέος φοιτητής) να κοιτούν σαν χαμένοι, αφού δεν ξέρουν την πόλη, ψάχνοντας σπίτι για το βλαστάρι τους. Τους ξέρουν και περιμένουν οι μεσίτες το τελευταίο Σαββατοκύριακο του Αυγούστου.
Πόσο πιο εύκολα θα ήταν τα πράγματα για όλους αν τα αποτελέσματα ανακοινώνονταν στο τέλος Ιουλίου. Θα μπορούσαν οι γονείς στη διάρκεια της καλοκαιρινής τους άδειας να βρουν σπίτι, να το ετοιμάσουν και να εγκαταστήσουν τα βλαστάρια τους έχοντας όλο το χρόνο δικό τους στην αναζήτηση της καλύτερης λύσης γι’ αυτούς.
Είναι τόσο δύσκολο να γίνει αυτό; Και γιατί δεν γίνεται τόσα χρόνια; Η λύση είναι πολύ απλή, αλλά απαιτείται ο συντονισμός τεσσάρων υπουργείων (ναι 4), πράγμα αδύνατο στην Ελλάδα των τελευταίων 30 ετών. Με την υποβολή των μηχανογραφικών δελτίων είναι περασμένες οι προτιμήσεις των υποψηφίων αυτόματα στους υπολογιστές του Υπουργείου Παιδείας, που θα κάνουν την επιλογή. Έχουν ήδη περαστεί οι βαθμολογίες των υποψηφίων, απευθείας από τα βαθμολογικά κέντρα, συνεπώς υπάρχουν τα στοιχεία που χρειάζονται για να γίνει η επιλογή. Όχι όλα όμως. Λείπουν οι βαθμολογίες από τα αγωνίσματα για τα ΤΕΦΑΑ και τα αποτελέσματα των προκαταρκτικών εξετάσεων για τις Στρατιωτικές και Αστυνομικές Σχολές, την Πυροσβεστική και τις Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού. Τα αποτελέσματα αυτά τα στέλνουν στο Υπουργείο Παιδείας οι υπηρεσίες των αρμόδιων Υπουργείων. Πρόκειται για το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας για τις στρατιωτικές σχολές, το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη, για τις Αστυνομικές Σχολές και την Πυροσβεστική και το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής για τις ακαδημίες εμπορικού ναυτικού. Τα αποτελέσματα των ΤΕΦΑΑ τα στέλνουν στο Υπουργείο Παιδείας οι Διευθύνσεις Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Όλα αυτά γίνονται περίπου μέχρι τις 10 Αυγούστου. Μέχρι τότε δεν μπορεί να γίνει τίποτα για την έκδοση των αποτελεσμάτων. Εκεί, γύρω στο Δεκαπενταύγουστο, βγάζει μια ανακοίνωση το Υπουργείο Παιδείας για να μπουν και να δουν οι υποψήφιοι αν πέρασαν τις προκαταρκτικές εξετάσεις γι’ αυτές τις σχολές.
Από εκείνη τη στιγμή και μετά μπορεί να ξεκινήσει η επιλογή των υποψηφίων, ώστε να συμπληρωθούν οι θέσεις στις σχολές και να ανακοινωθούν οι βάσεις.
Χάνεται, δηλαδή, ένας μήνας αναμονής των υποψηφίων μέχρι να ολοκληρωθούν οι προκαταρκτικές εξετάσεις και να περαστούν τα αποτελέσματά τους στους υπολογιστές του Υπουργείου Παιδείας. Αν μπορούσαν να συνεννοηθούν τα τέσσερα Υπουργεία μεταξύ τους θα μπορούσαν οι προκαταρκτικές εξετάσεις να γίνονται στην περίοδο του Πάσχα, ώστε τα αποτελέσματά τους να έχουν περαστεί στους υπολογιστές του Υπουργείου Παιδείας έγκαιρα και μόλις τελείωνε η προθεσμία υποβολής των μηχανογραφικών δελτίων στις 20 Ιουλίου, για παράδειγμα, να ξεκινούσε η επιλογή και στα τέλη Ιουλίου να είχαμε τα αποτελέσματα. Τι χρειάζεται; Οργάνωση και συντονισμός. Κάποιος από το Υπουργείο Παιδείας να αναλάβει να εξηγήσει στα υπόλοιπα Υπουργεία και να κινητοποιήσει τις αρμόδιες υπηρεσίες για να κάνουν αυτό που πρέπει στο χρόνο που πρέπει. Αυτό αποδεικνύεται, τόσα χρόνια, αδύνατο για την Ελλάδα, με αποτέλεσμα να ταλαιπωρούνται δεκάδες χιλιάδες οικογένειες. Το ενδιαφέρον του Υπουργείου Παιδείας είναι να αλλάζει κάθε τόσο το Λύκειο και το σύστημα εισαγωγής στην Ανώτατη Εκπαίδευση και όχι η καλή λειτουργία του υπάρχοντος, κάθε φορά, συστήματος εισαγωγής. Και έτσι οι Υπουργοί Παιδείας έρχονται και παρέρχονται, το σύστημα εισαγωγής αλλάζει κάθε λίγο και λιγάκι. Το μόνο που δεν αλλάζει είναι η ταλαιπωρία και η αγωνία των υποψηφίων και των οικογενειών τους…