Skip to main content

Βουλή: Στην Ολομέλεια το πολυνομοσχέδιο για τους ΟΤΑ

Προς συζήτηση και επεξεργασία στην Ολομέλεια εισάγεται σήμερα το πολυνομοσχέδιο για τους ΟΤΑ, το πρώτο από τα πέντε συνολικά νομοσχέδια που προωθεί η κυβέρνηση για ψήφιση πριν από την ολιγοήμερη διακοπή των εργασιών της Βουλής, λόγω θέρους.

Θα ακολουθήσουν, τις επόμενες ημέρες στην Ολομέλεια τα νομοσχέδια του υπουργείου Οικονομικών, του υπουργείου Παιδείας, του υπουργείου Ψηφιακής Πολιτικής και του υπουργείου Υγείας.

Το νομοσχέδιο για τους ΟΤΑ διαρθρώνεται σε τέσσερα μέρη και 150 άρθρα και όπως υποστηρίζει η κυβέρνηση, στόχος του είναι να διευκολύνει τη λειτουργία των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης και να δημιουργήσει ένα δίχτυ προστασίας για τους εργαζόμενους. Με τις προωθούμενες διατάξεις συμπληρώνεται το θεσμικό πλαίσιο για τις Δημοτικές Επιχειρήσεις Ύδρευσης και Αποχέτευσης και ρυθμίζονται θέματα σχετικά με την οργάνωση, τη λειτουργία, τα οικονομικά και το προσωπικό των ΟΤΑ και των νομικών προσώπων τους.

Αντιδράσεις από την αντιπολίτευση

Στην αιχμή του δόρατος αναμένεται να βρεθεί μεταξύ άλλων η διάταξη με την οποία παύουν οριστικά οι πειθαρχικές διώξεις κατά δημοτικών υπαλλήλων και αρμοδίων οργάνων των ΟΤΑ, οι οποίοι δεν είχαν παραδώσει στοιχεία για τους εργαζόμενους στο πρώην υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης. Η διάταξη προβλέπει ότι παύουν οριστικά και οι ποινικές διώξεις.

Το επιστημονικό συμβούλιο της Βουλής στην έκθεσή του προειδοποιεί ότι «εφόσον υφίστανται εκκρεμείς ποινικές διώξεις, με τη νομοθετική παρέμβαση στην άσκηση της δικαστικής λειτουργίας θίγεται η αρχή της διάκρισης των λειτουργιών (άρθρο 26 του Συντάγματος).

Ο εισηγητής της Ν.Δ., Μάκης Βορίδης, αναφέρθηκε στο συγκεκριμένο άρθρο σημειώνοντας: «Υπήρχε υποχρέωση σε υπαλλήλους των ΟΤΑ να δίνουν στοιχεία σε εκτέλεση νόμου, του νόμου Μητσοτάκη. Αίσχος! Άμα είναι νόμος Μητσοτάκη έχει δικαίωμα ο υπάλληλος να μην τον εφαρμόσει και λέτε απαλλάσσονται οι υπάλληλοι αν και εκκρεμούν στα δικαστήρια οι υποθέσεις αυτές στα δικαστήρια». «Αυτό είναι δημόσια διοίκηση;» διερωτήθηκε ο κ. Βορίδης, που έθεσε επίσης θέμα αντισυνταγματικότητας της διάταξης.

Αλλά και ο Λεωνίδας Γρηγοράκος, αναφερόμενος στη συγκεκριμένη διάταξη, είπε ότι καταργεί τη συνέχεια της λειτουργίας του κράτους και της διοίκησης, ότι «είναι το κομματικό ρουσφέτι σε όλους αυτούς που προέτρεπε ο ΣΥΡΙΖΑ σε απείθεια» και ότι «παραβιάζει και προσβάλλει τη διάκριση των εξουσιών». Ο ίδιος κατηγόρησε την κυβέρνηση για πελατειακής αντίληψης διατάξεις, καταλογίζοντάς της ότι θέλει να χειραγωγήσει το δημόσιο και να αλώσει την δικαιοσύνη.

Στο στόχαστρο της Ν.Δ. αλλά και της Δημοκρατικής Συμπαράταξης βρίσκονται κυρίως τα άρθρα με τα οποία:

  • σε περιπτώσεις λύσης κοινωφελών επιχειρήσεων των ΟΤΑ, το προσωπικό μπορεί να μετακινηθεί σε προσωποπαγείς θέσεις στους Δήμους, υπό την προϋπόθεση ότι απασχολείτο στην επιχείρηση κατά την 31.5.2011.
  • προβλέπεται η κατάργηση της αναστολής προσλήψεων στους δημοτικούς τηλεοπτικούς και ραδιοφωνικούς σταθμούς
  • προβλέπεται ο διορισμός ή η πρόσληψη κατά παρέκκλιση κάθε γενικής ή ειδικής διάταξης καταταγέντων σε πίνακες διοριστέων του ΑΣΕΠ για τους οποίους έχουν εκδοθεί αποφάσεις κατανομής τους σε νομικά πρόσωπα των ΟΤΑ που έχουν καταργηθεί ή λυθεί. Η πρόσληψη προβλέπεται ότι θα γίνει σε προσωποπαγείς θέσεις.
  • αποδίδονται σε χρήμα Μέτρα Ατομικής Προστασίας και το γάλα που δεν είχε δοθεί στους εργαζόμενους τα έτη από το 2012 έως και το 2016
  • διευρύνεται ο αριθμός των δικαιούχων του επιδόματος επικίνδυνης και ανθυγιεινής εργασίας (σ.σ. σε αυτό δεν είναι αντίθετη η Δημοκρατική Συμπαράταξη)

«Το αφήγημα της Ν.Δ. είναι η τυφλή πόλωση και η τυφλή άρνηση σε όλα» σχολίασε ο γενικός εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ Τάσος Πρατσόλης και κατηγόρησε την Ν.Δ. ότι έχει υιοθετήσει αυτή την στρατηγική ως διέξοδο απελπισίας. Όπως αντέτεινε ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, οι διατάξεις επιδιώκουν να διευκολυνθεί η λειτουργία των ΟΤΑ α΄ και β΄ βαθμού και να διευρυνθεί το δίχτυ προστασίας για τους εργαζόμενους των ΟΤΑ καθώς 30 και πλέον άρθρα ρυθμίζουν αποκλειστικά και μόνο ζητήματα που τους αφορούν και τους αποδεσμεύουν από την ομηρία πους τους έχουν εγκλωβίσει οι προηγούμενες κυβερνήσεις.

Το ΚΚΕ δια του Μανώλη Συντυχάκη κατήγγειλε ότι το νομοσχέδιο εντάσσεται στις στρατηγικές επιλογές του κεφαλαίου με την εφαρμογή μιας διακυβέρνησης ώστε οι δομές της αυτοδιοίκησης να πρωταγωνιστήσουν στην καπιταλιστική ανάπτυξη. Κατήγγειλε επίσης ότι επιχειρείται να εξαντληθούν όλες οι δυνατότητες είσπραξης από τα λαϊκά στρώματα με μετατροπή των δήμων σε φοροεισπρακτικούς μηχανισμούς. Υπογράμμισε παράλληλα ότι το πρόβλημα υποστελέχωσης των δήμων μόνο με προσλήψεις μόνιμου προσωπικού μπορεί να αντιμετωπιστεί.

Τροπολογία για τα δελτία ταυτότητας

Στο σχέδιο νόμου έχει κατατεθεί σημαντικός αριθμός τροπολογιών, μεταξύ των οποίων και τροπολογία με την οποία παρέχεται εξουσιοδότηση στον αρμόδιο υπουργό, να προσθέτει, αν παραστεί ανάγκη, ατομικά στοιχεία, στα δελτία ταυτότητας. Στην αιτιολογική έκθεση διασαφηνίζεται ότι το γενικό πλαίσιο για τα ατομικά στοιχεία δελτίου ταυτότητας δεν χρειάζεται συμπλήρωση ή τροποποίηση. Σημειώνεται ωστόσο ότι οι τεχνολογικές εξελίξεις, οι πρόνοιες που πρέπει να λαμβάνει ένα σύγχρονο κράτος για την προστασία και την εξυπηρέτηση των πολιτών και οι απαιτήσεις της διεθνούς συνεργασίας στον τομέα της ελεύθερης διακίνησης πολιτών επιβάλλουν στη διοίκηση να διαθέτει νομοθετική ευλυγισία, αντί να προστρέχει κάθε φορά στην κοινοβουλευτική διαδικασία. Έτσι με την προτεινόμενη τροπολογία παρέχεται εξουσιοδότηση στον αρμόδιο υπουργό να προσθέτει, αν παραστεί ανάγκη, ατομικά στοιχεία μαζί με αυτά που περιλαμβάνονται στο νόμο 1599/1986. Την τροπολογία υπογράφουν ο υπουργός Εσωτερικών Π. Σκουρλέτης και ο αναπληρωτής υπουργός Νίκος Τόσκας.

Στην έκθεση αξιολόγησης των συνεπειών της ρύθμισης αναφέρεται πως με την προτεινόμενη τροπολογία η διοίκηση θα μπορεί κάθε φορά να εναρμονίζει τα απαιτούμενα στοιχεία, ανάλογα με το είδος της ανάγκης που θα ανακύπτει, π.χ. υγείας των πολιτών. «Ο πολίτης θα μπορεί, σε έκτακτες περιπτώσεις, να λαμβάνει από την πλευρά της πολιτείας άμεσα υπηρεσίες υγειονομικού χαρακτήρα, χωρίς καθυστερήσεις διαγνωστικών ιατρικών πράξεων που ενδέχεται να έχουν επίπτωση στην υγεία του», αναφέρει συγκεκριμένα η έκθεση συνεπειών της ρύθμισης.

Τροπολογία για τη χρηματοδότηση κομμάτων

Με άλλη τροπολογία που κατατέθηκε στη Βουλή ρυθμίζονται θέματα χρηματοδότησης των κομμάτων. Συγκεκριμένα παρατείνεται μέχρι 31.12.2017 η εφαρμογή των διατάξεων του ν. 3023/2002 (σ.σ. οι διατάξεις έχουν τροποποιηθεί με το ν. 4472/2017). Πρόκειται για την εφαρμογή διατάξεων σχετικά με το ακατάσχετο και το ανεκχώρητο του ποσοστού της ετήσιας κρατικής χρηματοδότησης που λαμβάνουν τα πολιτικά κόμματα καθώς και την έκδοση κουπονιών που αποτελούν μορφές οικονομικής ενίσχυσης των κομμάτων.

Η έναρξη εφαρμογής του προσφάτως ψηφισθέντος πλαισίου από 1.1.2018 κρίθηκε αναγκαία από την κυβέρνηση δεδομένου ότι το σύνολο της κρατικής χρηματοδότησης έχει καταβληθεί με βάση το προηγούμενο καθεστώς και γιατί δεν είναι δυνατό να θεωρηθούν κουπόνια για το τρέχον έτος, για λόγους τυπικούς.

Ειδικότερα με την τροπολογία, παρατείνεται μέχρι 31.12.2017 η εφαρμογή των προϊσχυουσών διατάξεων (άρθρα 1 παρ.7 και 7 παρ. 4 του ν. 3023/2002) σχετικά με:

  • τις τραπεζικές συμβάσεις πίστωσης, περιλαμβανομένων των συμβάσεων εκχώρησης και ενεχυρίασης που έχουν συναφθεί από πολιτικά κόμματα και συνασπισμούς κομμάτων μέχρι 19.5.2017 (ημερομηνία δημοσίευσης του νέου νομοθετικού πλαισίου του ν. 4472/2017), καθώς και τις πάσης φύσεως υποχρεώσεις αυτών που θα προκύψουν μέχρι τη δημοσίευση των προτεινόμενων διατάξεων και εντός του τρέχοντος οικονομικού έτους (ήτοι: ακατάσχετο και ανεκχώρητο το 40% της συνολικής κρατικής χρηματοδότησης αντί ακατάσχετου 10% που προβλέπεται με το Ν. 4472/2017).
  • την έκδοση κουπονιών ως μέσο χρηματοδότησης των κομμάτων κατά την οριζόμενη διαδικασία η οποία θα ισχύσει κατά το νέο νομοθετικό πλαίσιο (ν.4472/2017) από 1.1.2018. Με την τροπολογία εξακολουθεί να ισχύει η καταργηθείσα με το ν. 4472/2017 δυνατότητα διοργάνωσης εξορμήσεων από τα κόμματα και τους συνασπισμούς κομμάτων με σκοπό την οικονομική τους ενίσχυση, η οποία καταργείται από 1.1.2018.

Τροπολογία για την Εθνικό Κτηματολόγιο και Χαρτογράφηση Α.Ε.

Στο ίδιο πολυνομοσχέδιο κατατέθηκε από τους συναρμόδιους υπουργούς τροπολογία που παρέχει τη δυνατότητα να προσλαμβάνει η Εταιρεία «Εθνικό Κτηματολόγιο και Χαρτογράφηση Α.Ε.» προσωπικό με συμβάσεις μίσθωσης έργου.

Με την ίδια τροπολογία τροποποιούνται διατάξεις του άρθρου 18 του ν.2664/1998 σχετικά με τη διόρθωση πρόδηλων σφαλμάτων των κτηματολογικών εγγραφών. Ειδικότερα, παρέχεται η δυνατότητα διενέργειας της διόρθωσης της αρχικής εγγραφής με τη διαδικασία του πρόδηλου σφάλματος, μετά από απόφαση του οικείου υπουργού που ενεργεί είτε μετά από αίτηση όποιου έχει έννομο συμφέρον είτε αυτεπαγγέλτως, μετά από πρόταση της ΕΚΧΑ ΑΕ για το συγκεκριμένο και μόνο κτηματογραφημένο ακίνητο ή ομάδα κτηματογραφημένων ακινήτων.

Προσωρινή μετεγκατάσταση Ρομά σε κατάλληλα οργανωμένους χώρους

Άλλη τροπολογία προβλέπει την προσωρινή μετεγκατάσταση ειδικών κοινωνικών ομάδων που διαβιούν σε πρόχειρα ή παράτυπα καταλύματα σε κατάλληλους οργανωμένους χώρους που διατίθενται αποκλειστικά για το σκοπό αυτό από το Δημόσιο, τους ΟΤΑ, τα ΝΠΔΔ ή παραχωρούντες ιδιώτες, κατόπιν έκδοσης Κοινής Υπουργικής Απόφασης. Στην αιτιολογική έκθεση γίνεται μνεία στο σημαντικό ποσοστό του πληθυσμού Ρομά που διαβιώνει σε εξαιρετικά ακατάλληλες στεγαστικές συνθήκες. Η έκδοση της Κοινής Υπουργικής Απόφασης θα γίνει μετά από εισήγηση της Επιτροπής Προσωρινής Μετεγκατάστασης Ειδικών Κοινωνικών Ομάδων, κατόπιν αιτήματος προς αυτήν του δήμου, στην εδαφική περιφέρεια του οποίου πρόκειται να λάβει χώρα η προσωρινή μετεγκατάσταση.

Πηγή: ΑΜΠΕ