Από την έντυπη έκδοση
Των Πλάτωνα Τσούλου, Φάνη Ζώη και Αντώνη Τσιμπλάκη
Σε μια κομβική στιγμή για την εκκίνηση της ανάπτυξης, το ταξίδι του πρωθυπουργού Αλ. Τσίπρα στο Πεκίνο φιλοδοξεί να ξεκλειδώσει το ενδιαφέρον της Κίνας για επενδύσεις σε ελληνικές υποδομές / αποκρατικοποιήσεις, τεχνολογία, ναυπηγοεπισκευή, τραπεζικό τομέα – ΕΤΕΑΝ και να ανοίξει τις πόρτες της Κίνας για τις ελληνικές εξαγωγές αγροτικών προϊόντων και τροφίμων, υπηρεσιών τεχνολογίας, δομικών υλικών και παραφαρμακευτικών προϊόντων.
Επιπλέον, έμφαση θα δοθεί στον τουρισμό με την επιδίωξη απευθείας αεροπορικής σύνδεσης μεταξύ των δύο χώρων, αλλά και στον πολιτισμό και την εκπαίδευση, με κινηματογραφικές παραγωγές, προσέλκυση φοιτητών από την Κίνα και επενδύσεις με άδεια παραμονής στην Ελλάδα.
Σύμφωνα με πληροφορίες της «Ν», στην Κίνα θα υπογραφούν τουλάχιστον πέντε επιχειρηματικές συμφωνίες με ΔΕΗ, ΕΡΤ, Doppler, NanoPhos και Τράπεζα της Ελλάδος με China Development Bank, ενώ ήδη η Ελλάδα συμμετέχει ως παρατηρητής στην AIIB.
Τεράστιες δυνατότητες συνεργασίας υπάρχουν στο αγροδιατροφικό τομέα και η Αθήνα θα θεωρήσει μείζονα επιτυχία να ανοίξει σταθερό κανάλι εξαγωγών ελληνικών προϊόντων και τροφίμων προς την Κίνα, όπως ελαιόλαδο, ακτινίδια, κεράσια, αλλαντικά, με προορισμό στοχευμένες αγορές (π.χ., σε συγκεκριμένα ντελικατέσεν στη Σαγκάη). Οι επιδόσεις των ελληνικών εξαγωγών στην Κίνα είναι μικρότερες ακόμη και από αυτές προς τη Μάλτα. Η εξαγωγική μας δραστηριότητα στη Χώρα του Δράκου σε ετήσια βάση δεν υπερβαίνει τα 400 εκατ. ευρώ.
Επίσης, δίχως απευθείας αεροπορική σύνδεση του Πεκίνου με την Αθήνα μεγάλη αύξηση της ροής Κινέζων τουριστών δεν θα επιτευχθεί. Υπολογίζεται ότι ο αριθμός των Κινέζων τουριστών στην Ελλάδα κυμάνθηκε πέρυσι γύρω στις 80.000-100.000. Η ελληνική αντιπροσωπεία αναμένεται να προωθήσει το πρόγραμμα παροχής «χρυσής βίζας» για όσους ξένους πολίτες επενδύσουν σε ακίνητο αξίας άνω των 250.000 ευρώ στη χώρα μας. Από την έναρξη του προγράμματος μέχρι και τα τέλη του 2015 είχαν εκδοθεί περί τις 1.000 σχετικές άδειες, από τις οποίες οι 500 από Κινέζους.
Το «κομμάτι» των αποκρατικοποιήσεων, αλλά και επιμέρους κλάδοι με αναπτυξιακές προοπτικές και δυναμική, όπως ο τουρισμός, η ενέργεια και τα logistics και σε δεύτερη φάση οι υποδομές και η αγροτική οικονομία, είναι εκείνα που θα επιδιωχθεί να κεντρίσουν το ενδιαφέρον των Κινέζων επενδυτών, ενώ στο μικροσκόπιό τους έχουν μπει και εξωστρεφείς, καινοτόμες επιχειρήσεις που υπόσχονται κέρδη και μεγαλύτερη ανάπτυξη. Το σύνθημα «Επενδύστε στην Ελλάδα» αναμένεται να κυριαρχήσει στις συναντήσεις.
Η κινεζική πλευρά αναμένεται μετά το κλείσιμο της εκκρεμότητας του ΟΛΠ, σύμφωνα με πληροφορίες, θα ζητήσει να γίνει ελκυστικότερος ο διαγωνισμός για την κατασκευή και λειτουργία του Εμπορευματικού Κέντρου στο Θριάσιο Πεδίο. Υπενθυμίζεται ότι παράταση για τον Αύγουστο έχει πάρει ο διαγωνισμός για το Θριάσιο Εμπορευματικό Κέντρο, όπως και για τον Σεπτέμβριο το έργο για το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι Ηρακλείου Κρήτης, για το οποίο επίσης υπάρχει κινεζικό ενδιαφέρον.
Σύμφωνα πάντα με τις ίδιες πηγές, η κινεζική πλευρά, παρά τις βελτιώσεις στον διαγωνισμό για την παραχώρηση του Θριασίου που περιλαμβάνει πλέον τη δυνατότητα χρήσης των γειτονικών αποθηκών Κ1 και Κ2 που βρίσκονται στη έκταση του ΟΣΕ, αναμένεται να ζητήσει την ευρύτερη έκταση του συγκροτήματος εγκαταστάσεων του Θριασίου Πεδίου για την ανάπτυξη του εμπορευματικού κέντρου που περιλαμβάνει τον σταθμό διαλογής και μεταφόρτωσης φορτίων, εμβαδού περίπου 1.450 στρεμμάτων, ιδιοκτησίας ΟΣΕ Α.Ε., και τον χώρο ιδιοκτησίας ΓΑΙΑΟΣΕ Α.Ε., έκτασης 588 στρεμμάτων, με δυνατότητα δόμησης περίπου 235.000 τ.μ. στεγασμένων χώρων.
Αξίζει να σημειωθεί πως έως τώρα αν και έχει εκδηλωθεί ενδιαφέρον για το σύνολο της έκτασης των περίπου 2.000 στρεμμάτων, ΓΑΙΑΟΣΕ και κυβέρνηση έχουν αποφασίσει να προχωρήσουν πρώτα με τα 588 στρέμματα και σε δεύτερη φάση να κινηθούν οι διαδικασίες για τα υπόλοιπα 1.450 του ΟΣΕ.
Η θέση αυτή της κυβέρνησης έχει ρίξει σκιές στις ελληνοκινεζικές επιχειρηματικές σχέσεις, με την Cosco να φαίνεται να θέτει όρους για την συμμετοχή της στον διαγωνισμό. Οι Κινέζοι ζητούν εγκατάσταση στην Αττική σε ειδικές οικονομικές ζώνες, με συγκεκριμένο φορολογικό καθεστώς, γραμμών συναρμολόγησης (assembly) κινεζικών προϊόντων που προορίζονται για τις ευρωπαϊκές αγορές. Τα προϊόντα θα φέρουν σφραγίδα «made in EU» («κατασκευασμένο στην Ε.Ε.») ή «assembled in the EU» («συναρμολογημένο στην Ε.Ε.»), κάτι που ενδιαφέρει τους κινεζικούς ομίλους, καθώς τους εξασφαλίζει ευνοϊκό δασμολογικό καθεστώς.
Επιπλέον, συναρμολογώντας προϊόντα στη χώρα μας, όμιλοι υψηλής τεχνολογίας μπορούν να τα στέλνουν γρήγορα στις αγορές της Δυτικής Ευρώπης, να διατηρούν λιγότερα αποθέματα και να περιορίζουν το κόστος μεταφοράς.
Σύμφωνα με επιχειρηματικές πηγές, το όφελος για έναν μεγάλο κινεζικό όμιλο από τη συναρμολόγηση προϊόντων στην Ελλάδα θα μπορούσε να ανέλθει σε πολλές εκατοντάδες εκατ. ευρώ ετησίως. Ήδη ενδιαφέρον γι’ αυτές τις οικονομικές ζώνες επιδεικνύουν κινεζικοί όμιλοι, όπως οι τηλεπικοινωνιακοί ΖΤΕ και Huawai, αλλά και πολυεθνικές από τον χώρο της τεχνολογίας. Το θέμα έχει συζητηθεί μεταξύ ελληνικής και κινεζικής πλευράς και έχει εντοπιστεί, όπως υποστηρίζεται από ελληνικής πλευράς, και ο πρώτος κατάλληλος χώρος, ακριβώς δίπλα από το Θριάσιο, ωστόσο φαίνεται αυτό να μην ικανοποιεί την κινεζική πλευρά.
Επίσης ένα θέμα που είναι άμεσα συνδεδεμένο με το Εμπορευματικό Κέντρο στο Θριάσιο και αναμένεται να συζητηθεί είναι ο εκσυγχρονισμός και η αναβάθμιση του πεπαλαιωμένου σιδηροδρομικού δικτύου του ΟΣΕ, με συμμετοχή κινεζικών κεφαλαίων.
Οι Κινέζοι έχουν εκφράσει τη δυσφορία τους για το ότι εκκρεμεί το μοντέλο συντήρησης και αναβάθμισης του πεπαλαιωμένου ελληνικού σιδηροδρομικού δικτύου. Η μετατροπή της Ελλάδας σε κόμβο διαμετακομιστικού εμπορίου προϋποθέτει την εξασφάλιση της αναβάθμισης του δικτύου, αφού εδώ και τουλάχιστον μια 4ετία η διοίκηση του ΟΣΕ και το υπουργείο Υποδομών φαίνεται να αμφιταλαντεύονται ανάμεσα σε τρία διαφορετικά μοντέλα συντήρησης και αναβάθμισης του δικτύου, καθυστερώντας να καταλήξουν αν θα πρόκειται για σύμβαση δημοσίου έργου, ΣΔΙΤ ή κάτι άλλο.
Η κινεζική πλευρά, με επενδύσεις στη Σερβία, όπου κινεζικά κεφάλαια προωθούν την αναβάθμιση του σιδηροδρομικού άξονα Βελιγραδιού – Βουδαπέστης, αλλά και έχοντας πλέον άδεια για εμπορευματικές σιδηροδρομικές μεταφορές με δικά της μέσα, δείχνει το ενδιαφέρον τους για τη συμβολή της Βαλκανικής στον νέο Δρόμο του Μεταξιού.
Εξάλλου, στόχος για την ελληνική πλευρά είναι να πείσει την κινεζική να επενδύσει νέα κεφάλαια στον τομέα των μεταφορών, πέραν του ΟΛΠ, όπως στο αεροδρόμιο του Καστελίου στο Ηράκλειο Κρήτης.
Το κινεζικό ενδιαφέρον για τον νέο αερολιμένα έχει εκδηλωθεί και παλαιότερα, αφού η Κρήτη έχει καταστεί προορισμός προτίμησης για πολλούς Κινέζους τουρίστες. Ανάμεσα στους διεκδικητές του νέου αεροδρομίου είναι και η κοινοπραξία του κινεζικού κολοσσού China State Construction Engineering (ένας από τους μεγαλύτερους κατασκευαστικούς ομίλους στον κόσμο) από κοινού με την Archirodon Group και την εταιρεία διαχείρισης του αεροδρομίου της Ζυρίχης.
Στο τραπέζι των συζητήσεων αναμένεται να πέσει και ο διαγωνισμός πώλησης του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης, αφού -όπως διαρρέεται- υπάρχουν κινεζικές εταιρείες (πλην Cosco) οι οποίες έχουν δείξει ενδιαφέρον να συμμετάσχουν στον διαγωνισμό πώλησής του, μέσω της ένταξής τους σε ένα από τα σχήματα που έχουν καταθέσει ήδη αίτηση συμμετοχής.
Ποιοι συνοδεύουν τον πρωθυπουργό
Η «Ν» παρουσιάζει τη λίστα με τις επιχειρήσεις και τους φορείς που θα συνοδεύσουν τον πρωθυπουργό στην Κίνα. Αναλυτικότερα, σε Πεκίνο και Σαγκάη θα βρεθούν οι: HEMEXPO, Corallia, Ελληνοκινεζικό Επιμελητήριο, ΔΕΗ, ΕΡΤ, Μπουτάρης Οινοποιητική, Συνεταιρισμός Άρτας, Δομοτεχνική, ΝΒG Πανγαία Real Estate, Grecotel – Όμιλος Δασκαλαντωνάκη, ΤΕΜΕS SA – Costa Navarino / Costamare Shipping Co., MyOdyssey Travel Ltd, Ambotis Holidays, Manessis Travel AE, Apivita AE, Α. Καούσης ΑΕ, Σύνδεσμος Βιομηχανιών Βορείου Ελλάδος (ΣΒΒΕ), National Can Hellas, Biosolids, HATTA, Ελληνοκινεζικό Κέντρο Επιχειρηματικότητας, NanoPhos AE, Αρχιρόδον ΑΕ, Aegean Airlines, Cosco Greece, Doppler AE, Ελληνοκινεζικό Οικονομικό Συμβούλιο, Επαγγελματικό Επιμελητήριο Αθήνας, Kleemann, Euromedica AE, Perseus Healthcare (Metropolitan Hospital), Dodoni AE, EAB, ΕΑΣ, Ένωση Ελληνικών Τραπεζών, Enterprise Greece.
Πρόγραμμα συναντήσεων σε υψηλότατο επίπεδο
Στην πρωθυπουργική αποστολή αναμένεται να συμμετέχουν ο υπουργός Εξωτερικών Νικ. Κοτζιάς, o υπουργός Οικονομίας & Ανάπτυξης Γ. Σταθάκης, ο αναπληρωτής υπουργός Έρευνας και Τεχνολογίας Κ. Φωτάκης, ο υφυπουργός Εξωτερικών Δημ. Μάρδας, η κυβερνητική εκπρόσωπος Όλγα Γεροβασίλη, ο πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ Στέργιος Πιτσιόρλας, καθώς και αποστολή επιχειρηματιών.
Σύμφωνα με το επίσημο πρόγραμμα επίσκεψης του πρωθυπουργού στη Λαϊκή Δημοκρατία της Κίνας, ο Αλ. Τσίπρας αναχωρεί σήμερα το απόγευμα για το Πεκίνο και φεύγει την Τετάρτη 6 Ιουλίου, από Σαγκάη για Αθήνα.
Ο Έλληνας πρωθυπουργός θα δώσει συνέντευξη στο δημόσιο τηλεοπτικό δίκτυο της Κίνας CCTV, θα συναντηθεί με τον πρόεδρο του Wanda Group, θα επισκεφθεί το τεχνολογικό πάρκο της HUAWEI, όπου και θα έχει συνάντηση με τον διευθύνοντα σύμβουλο της εταιρείας.
Τη Δευτέρα θα συναντηθεί με τον πρόεδρο του Εθνικού Λαϊκού Κογκρέσου της Λ.Δ. της Κίνας Ζανγκ Ντετζιάνγκ, στη συνέχεια θα έχει κατ’ ιδίαν συνάντηση με τον πρωθυπουργό της Κίνας Λι Κεκιάνγκ.
Την ίδια ημέρα θα πραγματοποιηθούν διευρυμένες διαβουλεύσεις των δύο κυβερνητικών αντιπροσωπιών, θα υπογραφούν διμερείς συμφωνίες ενώ η ελληνική αντιπροσωπεία θα συμμετέχει σε επιχειρηματικό φόρουμ.
Την Τρίτη ο πρωθυπουργός θα έχει συνάντηση με τον πρόεδρο της Λαϊκής Δημοκρατίας της Κίνας Ξι Γινπίνγκ και στη συνέχεια θα αναχωρήσει για τη Σαγκάη, όπου θα έχει διαδοχικές συναντήσεις με τους προέδρους της κινεζικής εταιρείας ηλεκτρονικού λιανικού εμπορίου Alibaba, της Cosco, της κινεζικής επενδυτικής εταιρείας Fosun, τον δήμαρχο Σαγκάης Γιανγκ Ξιονγκ, ενώ θα επισκεφθεί και το κέντρο έρευνας και ανάπτυξης της ΖΤΕ.
Τουρισμός
Ψηλά στην ατζέντα των συναντήσεων στην Κίνα αναμένεται να είναι και ο τουρισμός, τόσο σε ό,τι αφορά την προσέλκυση Κινέζων τουριστών (καθοριστικό ρόλο αναμένεται να διαδραματίσουν οι εξελίξεις στο Καστέλι για τις απευθείας πτήσεις με την Κίνα) όσο και σε ό,τι αφορά τις επενδύσεις. Η Ελλάδα αποτελεί ιδανική περιοχή για επενδύσεις στον τουρισμό (ήδη κινεζικές εταιρείες συμμετέχουν σε project όπως η Fosun στο ελληνικό), ωστόσο προβληματίζει το πολύ υψηλό φορολογικό πλαίσιο, αλλά και η αστάθεια που το χαρακτηρίζει.