Του Στράτου Στρατηγάκη
Μαθηματικού – Ερευνητή
[email protected]
Υπουργική απόφαση με τις αντιστοιχίες των μετεγγραφών δημοσίευσε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως το Υπουργείο Παιδείας, που φέρνει μεγάλες ανατροπές, όχι μόνο στις μετεγγραφές αλλά και στα επαγγελματικά δικαιώματα των αποφοίτων δεκάδων τμημάτων.
Το 2019 επί Υπουργίας κ. Γαβρόγλου είχαμε την κατάργηση των ΤΕΙ και την απορρόφησή τους από Πανεπιστήμια. Κάποια τμήματα των ΤΕΙ αναβαθμίστηκαν σε Πανεπιστημιακά και ιδρύθηκαν πολλά νέα τμήματα, εκ του μηδενός, χωρίς να αποτελούν, δηλαδή, μετεξέλιξη κάποιου τμήματος ΤΕΙ. Από τα τμήματα των ΤΕΙ που αναβαθμίστηκαν τα τμήματα των σχολών Μηχανικών, μπορεί να έγιναν πενταετούς φοίτησης, αλλά δεν είχαν τα επαγγελματικά δικαιώματα των Μηχανικών. Αυτό σημαίνει ότι οι απόφοιτοί τους θα έχουν τα επαγγελματικά δικαιώματα των αποφοίτων ΤΕΙ. Αυτά τα τμήματα στον πίνακα με τις αντιστοιχίες δεν ήταν αντίστοιχα με τα Πολυτεχνικά, πολύ σωστά. Προβλέφθηκε μία διαδικασία μέσω της οποίας θα αποκτούσαν την ισοτιμία με τα Πολυτεχνεία, αν εκπλήρωναν κάποια κριτήρια, αλλά η διαδικασία δεν προχώρησε, αφήνοντας τα τμήματα αυτά ξεκρέμαστα.
Φέτος με την απόφαση για τις αντιστοιχίες το φαινόμενο των τμημάτων δύο ταχυτήτων, αντί να λυθεί, επεκτείνεται και σε τμήματα που πέρυσι κρίθηκαν αντίστοιχα με τα συνονοματά τους των Πανεπιστημίων. Ας δούμε ένα παράδειγμα: Στον πίνακα βλέπουμε τα τμήματα Μαθηματικών στην Ελλάδα. Τα τμήματα στη Λαμία και την Καστοριά ιδρύθηκαν το 2019 και ήταν αντίστοιχα με τα υπόλοιπα τμήματα Μαθηματικών. Κάποιοι υποψήφιοι τα προτίμησαν από το τμήμα της Σάμου, όχι γιατί προσέφεραν καλύτερες σπουδές, αλλά γιατί ήταν πιο κοντά στο σπίτι τους, και κάποιοι άλλοι γιατί πιθανόν να έπαιρναν μετεγγραφή, σε κάποιο άλλο τμήμα Μαθηματικών. Χρειάζονταν αυτά τα τμήματα; Νομίζω πως δεν έπρεπε να ιδρυθούν γιατί έχουμε πολλά τμήματα Μαθηματικών. Εκτός από αυτά που βλέπουμε στον πίνακα έχουμε και δύο τμήματα Εφαρμοσμένων Μαθηματικών.
Οι υποψήφιοι επέλεξαν με βάση τη… γεωγραφία. Έτσι βλέπουμε ότι τα τμήματα στην Κρήτη και στη Σάμο είχαν πολύ χαμηλή βάση, χαμηλότερη από το τμήμα της Λαμίας η Κρήτη και χαμηλότερη από την Καστοριά η Σάμος. Αυτό σημαίνει ότι όσοι πέτυχαν στη Λαμία και την Καστοριά θα μπορούσαν να εισαχθούν στην Κρήτη ή στη Σάμο.
Με την απόφαση του Υπουργείου Παιδείας τα τμήματα της Λαμίας και της Καστοριάς από φέτος δεν είναι αντίστοιχα με τα υπόλοιπα, αλλά μόνο μεταξύ τους. Αυτό σημαίνει ότι όσοι εισαχθούν σ’ αυτά δεν θα μπορούν να πάρουν μετεγγραφή για κάποιο άλλο τμήμα, παρά μόνο μεταξύ Λαμίας και Καστοριάς.
Αυτό είναι το λιγότερο. Τι σημαίνει ότι δεν είναι αντίστοιχα; Σημαίνει ότι το πτυχίο που θα χορηγούν στους αποφοίτους τους δεν θα είναι ισοδύναμο με το πτυχίο των υπόλοιπων τμημάτων. Γιατί αν ήταν ισοδύναμο θα έπρεπε να είναι και αντίστοιχα. Δηλαδή οι απόφοιτοι των δύο αυτών τμημάτων δεν θα έχουν τα ίδια επαγγελματικά δικαιώματα με τους αποφοίτους των άλλων τμημάτων. Τι επαγγελματικά δικαιώματα θα έχουν; Κανείς δεν γνωρίζει, γιατί δεν έχουν οριστεί επαγγελματικά δικαιώματα μετά την άρση της αντιστοιχίας. Αυτό σημαίνει ότι οι απόφοιτοί τους θα είναι στον αέρα.
Δημιουργούμε, δηλαδή, τμήματα δύο ταχυτήτων. Τμήματα που τα πτυχία τους θα δίνουν επαγγελματικά δικαιώματα στους αποφοίτους τους και τμήματα με το ίδιο όνομα που δεν θα δίνουν. Αυτό, πιστεύω, ότι είναι μεγάλη αδικία για τους ήδη φοιτητές τους, αλλά και για όσους εισαχθούν από εδώ και πέρα, καθώς θα δημιουργήσουμε στρατιές πτυχιούχων χωρίς πτυχίο. Την ίδια στιγμή οι απόφοιτοι των κολεγίων θα έχουν επαγγελματικά δικαιώματα.
Τα παιδιά αυτά γιατί να σπουδάσουν; Για να πάρουν ένα πτυχίο χωρίς αντίκρισμα; Το σωστό θα ήταν να καταργηθούν, αν η κυβέρνηση πιστεύει ότι δεν είναι απαραίτητη η ύπαρξή τους και οι φοιτητές τους να διασκορπιστούν στα υπόλοιπα αντίστοιχα τμήματα, αν υπάρχουν. Το να διατηρούνται τμήματα που δεν οδηγούν πουθενά δεν έχει κανένα νόημα.
Θα εισαχθούν και φέτος κάποιοι υποψήφιοι, εν γνώσει τους πια, ότι θα πάρουν πτυχίο χωρίς αντίκρισμα, αλλά προφανώς δεν θα προτιμηθούν αυτά τα τμήματα, παρά μόνο ως λύση ανάγκης. Θα αποφανθεί μετά το Υπουργείο Παιδείας ότι δεν έχουν ζήτηση οι σπουδές σ’ αυτά τα τμήματα και θα τα κλείσει. Ας το κάνει από τώρα πριν δημιουργήσει μια στρατιά πτυχιούχων χωρίς μέλλον.
Τα τμήματα αυτής της κατηγορίας, δεν είναι μόνο όσα προαναφέρθηκαν, είναι δεκάδες. Μερικά παραδείγματα: Ψυχολογίας στη Φλώρινα, Οικονομικών Επιστημών, Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων, Περιβάλλοντος, Πληροφορικής, Τουριστικών Σπουδών, Φυσικής, Λογιστικής και Χρηματοοικονομικής, Ιστορίας και Αρχαιολογίας, Διαιτολογίας και Διατροφής, Διοικητικής Επιστήμης και Τεχνολογίας, Δασολογίας και Περιβάλλοντος, Γεωπονίας, σε διάφορες πόλεις και άλλα.
Σ’ αυτά τα τμήματα φοιτούν ήδη κάποιες χιλιάδες φοιτητών και θα εισαχθούν και πολλοί άλλοι φέτος. Η λύση είναι, πιστεύω, μία. Όσα τμήματα από αυτά κριθεί ότι έχει νόημα η ύπαρξή τους να ενισχυθούν και να φθάσουν στο επίπεδο των άλλων, οπότε να είναι αντίστοιχα και ισότιμα τα πτυχία τους και όσα τμήματα κριθεί ότι δεν έχουν λόγο ύπαρξης να κλείσουν άμεσα, ώστε να μη δημιουργήσουμε μια στρατιά πτυχιούχων χωρίς… πτυχίο.