του Στράτου Στρατηγάκη
Ανακοινώθηκαν από το Υπουργείο Παιδείας τα στατιστικά των επιδόσεων των υποψηφίων στις πανελλήνιες εξετάσεις και οι αριθμοί προοιωνίζουν εκπλήξεις στη διαμόρφωση των βάσεων. Ας δούμε τις επιδόσεις και τι αυτές σηματοδοτούν για την εξέλιξη των βάσεων, μετά από μια πρόχειρη ανάγνωση, αφού η πλήρης αποκρυπτογράφηση απαιτεί πολύ χρόνο.
1ο πεδίο
Οι υποψήφιοι έγραψαν καλύτερα στα Αρχαία με 787 υποψηφίους να αριστεύουν σε σχέση με τους 306 περυσινούς. Στην ιστορία είχαμε περίπου 1000 λιγότερους αριστούχους, στα Λατινικά είχαμε καλύτερες επιδόσεις, με αποτέλεσμα οι βαθμολογίες να δείχνουν μικρή άνοδο στις υψηλόβαθμες σχολές. Αν, όμως, συνεκτιμήσουμε την μείωση των μαθημάτων από 6 σε 4 και την απουσία των προφορικών βαθμών καταλήγουμε να έχουμε μία μείωση των υψηλόβαθμων σχολών κατά περίπου 200 μόρια.
Στις χαμηλόβαθμες σχολές τα πράγματα είναι πιο δύσκολα γιατί ο συνωστισμός των υποψηφίων σε συνδυασμό με τις πολύ λιγότερες θέσεις δεν θα επιτρέψει στις βάσεις να μειωθούν, αλλά αντίθετα, όπως φαίνεται εκ πρώτης όψεως, θα έχουμε άνοδο στις χαμηλόβαθμες σχολές του πεδίου.
2ο και 3ο πεδίο
Οι υποψήφιοι της ομάδας προσανατολισμού των θετικών σπουδών, που προσδοκούν εισαγωγή στις ιατρικές σχολές δεν εξετάστηκαν, στη μεγάλη τους πλειοψηφία, στα μαθηματικά. Συγκεκριμένα μόνο 4307 υποψήφιοι εξετάστηκαν και στα μαθηματικά και στη βιολογία με αποτέλεσμα μόνο αυτοί να έχουν τη δυνατότητα να δηλώσουν σχολές και των δύο πεδίων. 8875 υποψήφιοι εξετάστηκαν μόνο στη βιολογία και, συνεπώς, εγκλωβίζονται μόνο στις σχολές του 3ου πεδίου που, όμως, διαθέτουν μόνο 10.420 θέσεις.
Από αυτές τις 2390 θέσεις που είναι σε πανεπιστήμια μπορούν να τις δηλώσουν στην πράξη μόνο οι υποψήφιοι από τις θετικές σπουδές. Τις 4000 θέσεις που ανήκουν στα ΤΕΙ μπορούν να δηλώσουν και όλοι όσοι εξετάστηκαν στη Βιολογία Γενικής Παιδείας δηλαδή επιπλέον 9008 υποψήφιοι των ανθρωπιστικών και των οικονομικών σχολών.
Υπάρχουν ακόμη και 4.030 θέσεις που είναι κοινές στο 2ο και 3ο πεδίο που μπορούν να τις δηλώσουν και όσοι εξετάστηκαν στα μαθηματικά, δηλαδή επιπλέον 15.000 υποψήφιοι. Αν συνυπολογίσουμε και τις επιδόσεις των υποψηφίων, που ήταν εξαιρετικά καλές, αναμένουμε σημαντική άνοδο στις βάσεις σε όλη τη βαθμολογική κλίμακα. Οι επιδόσεις στη φυσική ήταν η μοναδική αστοχία της φετινής Κεντρικής Επιτροπής Εξετάσεων.
Οι υποψήφιοι που έγραψαν πάνω από 18 ήταν φέτος 7855 έναντι μόνο 663 πέρυσι. Από τα πολύ δύσκολα στα πολύ εύκολα. Ακόμη καλύτερες ήταν οι επιδόσεις στη χημεία και λίγο χειρότερες στην βιολογία. Αυτό σημαίνει ότι η εισαγωγή στις Ιατρικές θα κριθεί από την έκθεση, πράγμα άδικο.
Αντίθετα αυτή η αποχή από τα μαθηματικά, αφού εξετάστηκαν στο μάθημα μόνο 19.380 υποψήφιοι από το σύνολο των 28.255, θα έχει ως επίπτωση να εισαχθούν όλοι οι υποψήφιοι που εξετάστηκαν στα μαθηματικά αφού οι θέσεις στις σχολές του 2ου πεδίου είναι 19.775. Αυτοί θα είναι οι μεγάλοι φετινοί κερδισμένοι των εισαγωγικών εξετάσεων.
4ο πεδίο
Οι επιδόσεις των υποψηφίων των ανθρωπιστικών σπουδών στα μαθηματικά γενικής παιδείας και των υπόλοιπων στην ιστορία γενικής παιδείας ήταν απογοητευτικές. Πάνω από 5 έγραψαν 2.567 υποψήφιοι από τους συνολικά 4.910 που εξετάστηκαν στα μαθηματικά. Βέβαια πολλοί υποψήφιοι απλά δήλωσαν ότι θα εξεταστούν στα μαθηματικά απλά για να ανοίξουν τις σχολές του πεδίου. Αντίστοιχη είναι η εικόνα και στην ιστορία γενικής παιδείας, όπου μόλις 832 από τους 1749 υποψηφίους ξεπέρασαν το 5. Συνεπώς θα εισαχθούν όσοι έχουν γράψει πάνω από 5 σ’ αυτά τα μαθήματα, αλλά έχουν λογικές επιδόσεις στα υπόλοιπα μαθήματα.
5ο πεδίο
Μόλις το 4,8% των υποψηφίων κατάφεραν να γράψουν πάνω από 15 στα μαθηματικά και μόλις 4.635 υποψήφιοι πέρασαν το 10. Συνεπώς όσοι περνούν το κατώφλι του 10 εισάγονται σε πανεπιστημιακές σχολές, αλλά και με χαμηλότερη βαθμολογία θα τα καταφέρουν. Η μεγάλη αποτυχία στα μαθηματικά των οικονομικών με τα θέματα που τέθηκαν θα πρέπει να προβληματίσει τους υπεύθυνους της μαθηματικής εκπαίδευσης στην Ελλάδα. Στα υπόλοιπα μαθήματα οι υποψήφιοι σημείωσαν επιδόσεις ανάλογες των περυσινών με μικρές αυξομειώσεις. Γι’ αυτό τα μαθηματικά θα κρίνουν την επιτυχία.