Με εξαίρεση τα θέματα των Μαθηματικών του παλαιού συστήματος, που χαρακτηρίζονται από μεγάλο βαθμό δυσκολίας, οι υποψήφιοι αντιμετώπισαν βατά θέματα στα Αρχαία Ελληνικά και χωρίς ακραία ζητούμενα στα Μαθηματικά του νέου συστήματος.
Βατά και αναμενόμενα τα θέματα των Αρχαίων
Αναλυτικότερα, όσον αφορά στα θέματα των Αρχαίων Ελληνικών με το νέο σύστημα, το διδαγμένο κείμενο στο οποίο εξετάστηκαν οι υποψήφιοι ήταν από την «Πολιτεία» του Πλάτωνα. «Θεωρείται από τα αναμενόμενα, καθώς προέρχεται από τα κείμενα που περιλήφθηκαν στη νέα ύλη», σημείωσε, μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ο Αθανάσιος Σταυριανόπουλος, φιλόλογος, καθηγητής του Κοινωνικού Φροντιστηρίου του Αγίου Δημητρίου.
Τα θέματα σε γενικές γραμμές, όπως ανέφερε, ήταν εύκολα και κατανοητά.
Στις ερμηνευτικές ερωτήσεις, οι καλά προετοιμασμένοι υποψήφιοι θα μπορέσουν να ανταποκριθούν πλήρως. Ως προς το παράλληλο κείμενο, ο κ. Σταυριανόπουλος το χαρακτήρισε «κατανοητό». «Δίνει, παράλληλα, τη δυνατότητα σε όσους έχουν προετοιμαστεί πολύ καλά, να ανταποκριθούν στο έπακρο», τόνισε και πρόσθεσε ότι στην τελευταία ερώτηση θα κρίνει εν μέρει τις διακυμάνσεις των βαθμολογιών.
Το διδαγμένο κείμενο, στο οποίο εξετάστηκαν οι υποψήφιοι που δίνουν με το παλαιό σύστημα, χαρακτηρίζεται «εξίσου αναμενόμενο». Πρόκειται για απόσπασμα από τα «Ηθικά Νικομάχεια» του Αριστοτέλη. Οι ερωτήσεις που κλήθηκαν να απαντήσουν οι υποψήφιοι ήταν εύκολες και σαφείς, κατά τον κ. Σταυριανόπουλο.
Επιπλέον, το παράλληλο κείμενο, στο οποίο εξετάστηκαν ήταν ο «Πρωταγόρας» του Πλάτωνα. «Είναι από τα αναμενόμενα κείμενα και από τα πιο δημοφιλή», σημείωσε ο κ. Σταυριανόπουλος, «ενώ η ερώτηση για τη διαφορά αντίληψης, σχετικά με τη διδασκαλία της ηθικής αρετής, μεταξύ του Πρωταγόρα και των Ηθικών Νικομαχείων ήταν ξεκάθαρη».
Το άγνωστο κείμενο, στο οποίο εξετάστηκαν οι υποψήφιοι, ήταν κοινό και για όσους εξετάζονται με το νέο σύστημα και για όσους εξετάζονται με το παλαιό. Πρόκειται για απόσπασμα του έργου «Πόροι ή περί προσόδων», του Ξενοφώντα, στο συνδέει την οικονομική ευημερία της Αθήνας με τα αγαθά της ειρήνης. «Θα μπορούσε να χαρακτηριστεί μέτριας δυσκολίας, έως και εύκολο», σημείωσε ο κ. Σταριανόπουλος στο ΑΠΕ-ΜΠΕ. «Aπουσίαζαν λεξιλογικές ερωτήσεις, ενώ ήταν ξεκάθαρο το τμήμα, το οποίο έπρεπε να μεταφράσουν οι υποψήφιοι». Η ερμηνευτική ερώτηση, αν και δεν προερχόταν από το κομμάτι του κειμένου που μετέφρασαν οι υποψήφιοι, ήταν ωστόσο εύκολο να εξαχθεί η απάντησή της.
Όπως επεσήμανε ο κ. Σταυριανόπουλος, ο καλά προετοιμασμένος υποψήφιος θα μπορέσει να γράψει πολύ καλά.
Μαθηματικά: Κλιμακούμενης δυσκολίας τα θέματα του νέου συστήματος, με ιδιαίτερες δυσκολίες του παλαιού
Καλά δομημένα θέματα, κλιμακούμενης δυσκολίας αντιμετώπισαν οι υποψήφιοι που εξετάστηκαν στα Μαθηματικά με το νέο σύστημα, σε αντίθεση με εκείνους που έδωσαν με το παλαιό, οι οποίοι είχαν να αντιμετωπίσουν θέματα με ιδιαίτερες δυσκολίες.
«Η καλή δομή στα θέματα του νέου συστήματος θα οδηγήσει σε καλύτερες βαθμολογίες, σε αντίθεση με εκείνα του παλαιού, που είχαν ιδιαίτερες δυσκολίες και θα έχουν ως αποτέλεσμα χαμηλές, ίσως και αρκετά χαμηλές βαθμολογίες», δήλωσε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η Νατάσσα Παναγιωτοπούλου, Μαθηματικός, καθηγήτρια επίσης στο Κοινωνικό Φροντιστήριο του Αγίου Δημητρίου.
Πιο αναλυτικά, όσον αφορά τα θέματα του νέου συστήματος, η κ. Παναγιωτοπούλου τα χαρακτήρισε «όμορφα δομημένα, χωρίς ακραία ζητούμενα» και ανέφερε ότι κάλυπταν όλο το φάσμα της ύλης. «Υπήρχε κλιμακούμενη δυσκολία στα θέματα, με εφικτή τη βαθμολογία πάνω από τη βάση για τους μέτρια προετοιμασμένους μαθητές», σημείωσε.
Τα θέματα Β και Γ ήταν σε γενικές γραμμές διαχειρίσιμα και από μέτριους μαθητές, ενώ το θέμα Δ είχε αυξημένο δείκτη δυσκολίας. «Χρειαζόταν χρόνο για να το επιλύσει κανείς, αρκεί να ήταν καλά προετοιμασμένος», είπε.
Σχετικά με τα θέματα του παλαιού συστήματος, η κ. Παναγιωτοπούλου τόνισε ότι υπήρχε μεγάλη απόκλιση στο βαθμό δυσκολίας, σε σχέση με τα θέματα του νέου συστήματος, στο βαθμό που «πολλοί απόφοιτοι ίσως μετανιώσουν που επέλεξαν να εξεταστούν με το παλαιό σύστημα».
Τα θέματα Γ και Δ θεωρούνται πολύ δύσκολα. Ειδικότερα, όπως είπε η κ. Παναγιωτοπούλου, το Γ1 θέμα απαιτούσε γεωμετρικές γνώσεις από παλαιότερες τάξεις, κάτι που αναμένεται να έχει δυσκολέψει τους μαθητές. Το Δ θέμα ήταν ιδιαίτερης δυσκολίας. «Ήθελε πολύ χρόνο για να αντιληφθεί ο μαθητής τι ζητείται και πώς θα επιλύσει το θέμα», κατέληξε.
Σημειώνεται, ότι για τους υποψηφίους που δίνουν με το παλαιό σύστημα, των Ομάδων Προσανατολισμού Θετικών Σπουδών και Σπουδών Οικονομίας, τα Μαθηματικά είναι μάθημα με συντελεστή βαρύτητας και θα επηρεάσει την τελική «αποκομιδή» μορίων.