Του Στράτου Στρατηγάκη
Mαθηματικού – ερευνητή
[email protected]
Τις μέρες που ακολουθούν τις εισαγωγικές εξετάσεις βλέπουν το φως της δημοσιότητας πολλές πληροφορίες από τα βαθμολογικά κέντρα.
Συνήθως οι πληροφορίες αναφέρουν πολύ μεγάλα ποσοστά υποψηφίων με επιδόσεις κάτω από τη βάση ή ελάχιστους που αρίστευσαν.
Οι πληροφορίες αυτές σπέρνουν τον πανικό στους υποψηφίους και τους γονείς τους.
Το πρόβλημα είναι ότι οι πληροφορίες αυτές ακόμη και αν είναι πραγματικές είναι άχρηστες γιατί παρότι δεν είναι λάθος δεν είναι αντιπροσωπευτικές του μέσου όρου όλης της Ελλάδας.
Συνήθως σε κάθε βαθμολογικό κέντρο διορθώνουν γραπτά από διαφορετικό νομό κάθε χρόνο.
Η εικόνα που σχηματίζουν οι διορθωτές από τα γραπτά, αλλά και η συνολική εικόνα που προκύπτει από το σύνολο των γραπτών του βαθμολογικού κέντρου δεν είναι συγκρίσιμη με της προηγούμενης χρονιάς, γιατί αναφέρονται σε άλλο νομό.
Τη μία χρονιά, δηλαδή, μπορεί σ’ ένα βαθμολογικό κέντρο να διορθώνουν γραπτά από την Πάτρα και την άλλη χρονιά από την Κομοτηνή.
Αν πιστεύετε ότι δεν έχει σημασία ο νομός, αφού καλοί μαθητές υπάρχουν σε όλους τους νομούς και τα παιδιά της περιφέρειας διαβάζουν πιο πολύ, αλλά και αδύνατοι μαθητές υπάρχουν σε όλους τους νομούς, τότε προσέξτε τον πίνακα, όπου φαίνονται οι επιδόσεις των υποψηφίων του έτους 2013 της θεωρητικής κατεύθυνσης, που υπήρχε τότε.
Βλέπουμε διαφορά 10,93% από το υψηλότερο στο χαμηλότερο ποσοστό αριστούχων. Αυτό σημαίνει ότι εκείνη τη χρονιά όσοι διόρθωναν γραπτά από τη Β Αθήνας ή τα Ιωάννινα θα είχαν τελείως διαφορετική εικόνα από όσους διόρθωναν γραπτά από το Ρέθυμνο ή τα Δωδεκάνησα.
Λέγοντας αυτό που έβλεπαν μπροστά τους θα δημιουργούσαν σύγχυση στους αγωνιούντες υποψηφίους και τους γονείς τους, αφού οι πρώτοι θα έδιναν την εικόνα ότι τα παιδιά έχουν γράψει πολύ καλά, ενώ οι δεύτεροι θα έβγαζαν την εικόνα της απόλυτης αποτυχίας.
Και οι δύο θα είχαν δίκιο, αλλά κανείς δεν θα ήταν σωστός, αφού το ποσοστό των αριστούχων ήταν 6,82%. Τα στοιχεία είναι του έτους 2013 γιατί το Υπουργείο Παιδείας δεν δημοσίευσε έκτοτε τις επιδόσεις των υποψηφίων ανά εκπαιδευτική περιφέρεια.
Σημειώστε ότι η εκπαιδευτική περιφέρεια Β Αθήνας δεν ταυτίζεται με την εκλογική περιφέρεια της Β Αθήνας, αλλά αποτελεί ένα μικρό μέρος της, που περιλαμβάνει περιοχές όπως Χαλάνδρι, Φιλοθέη, Μαρούσι, Κηφισιά, Πεύκη, Μεταμόρφωση, Νέα Ιωνία, Λυκόβρυση, Ψυχικό, Παπάγου, Νέα Ερυθραία, Νέο Ηράκλειο, Χολαργό και Αγία Παρασκευή.
Η εικόνα, δηλαδή, που παίρνουμε από ένα βαθμολογικό κέντρο δεν είναι αντιπροσωπευτική της συνολικής εικόνας των υποψηφίων όλης της Ελλάδας.
Συνεπώς δεν έχει κανένα νόημα να ασχολούμαστε με τις πληροφορίες από τα βαθμολογικά κέντρα. Περισσότερο αγχώνουν παρά περιγράφουν την κατάσταση.