Skip to main content

Μ. Βαρβιτσιώτης στη «Ν»: «Ο ΣΥΡΙΖΑ θα ανοίξει τεφτέρι και για τις επόμενες γενιές»

Από την έντυπη έκδοση

Στη συνέντευξή του ο κ. Βαρβιτσιώτης, αφού χαιρετίζει την πρωτοβουλία της «Ν» να οργανώσει το 1ο Ναυτιλιακό Forum την προσεχή Πέμπτη 22 Ιανουαρίου, στο οποίο θα είναι ομιλητής, τονίζει ακόμη ότι θα είναι καλό ο ΣΥΡΙΖΑ να αφήσει τη ναυτιλία έξω από την ισοπεδωτική του ρητορική και για το εθνικό καλό να μην την ακουμπήσει.

Τι διακυβεύεται σε αυτές τις εκλογές;

«Αρχικά, κύριε Καραγεώργο, ήθελα να ευχαριστήσω τη “Ναυτεμπορική” για την πρόσκληση να παραστώ και να μιλήσω στο 1ο Ναυτιλιακό Φόρουμ και εύχομαι κάθε επιτυχία. Σε ό,τι αφορά τώρα την ερώτησή σας, οι εκλογές αυτές είναι ίσως οι κρισιμότερες της γενιάς μου. Γι’ αυτό δεν πρέπει να αφήσουμε τον θυμό και την οργή για όσα έγιναν μέχρι σήμερα να μας παρασύρουν σε λάθος δρόμους. Την ερχόμενη Κυριακή αποφασίζουμε για το “από εδώ και πέρα”. Για την Ελλάδα του αύριο. Και μπροστά σε αυτήν την πρόκληση θα πρέπει να επιλέξουμε εκείνον που με ειλικρίνεια και υπευθυνότητα καταθέτει ένα συγκεκριμένο αναπτυξιακό πρόγραμμα. Ενα πρόγραμμα που φέρνει επενδύσεις, που θα δημιουργεί θέσεις εργασίας για τη νέα γενιά και που θα προβλέπει μείωση της φορολογίας με τη δημιουργία ενός πιο μικρού και ευέλικτου κράτους. Κυρίως, όμως, θα πρέπει να επιλέξουμε εκείνον που λέει στον πολίτη την αλήθεια και δεν τον αντιμετωπίζει ως πελάτη, επιχειρώντας να κερδίσει την ψήφο του με αλισβερίσι ψεύτικων υποσχέσεων».

Πολλοί εκτιμούν ότι δεν θα υπάρχει καμία περίπτωση αυτοδυναμίας μετά τις εκλογές. Πιστεύετε ότι υπάρχει έδαφος για μια κυβέρνηση «μεγάλου συνασπισμού» ΣΥΡΙΖΑ και Ν.Δ.;

«Ως Νέα Δημοκρατία έχουμε αποδείξει ότι ξέρουμε να διαχωρίζουμε το εθνικό συμφέρον από τις μικροπολιτικές σκοπιμότητες. Το αποδείξαμε όταν συνεργαστήκαμε με κόμματα που είχαμε βαθιές ιδεολογικές διαφορές, όπως το ΠΑΣΟΚ και η ΔΗΜΑΡ. Σήμερα, όμως, με τον ΣΥΡΙΖΑ δυνατότητα σύμπλευσης δεν φαίνεται να υπάρχει. Υπάρχει μία χαοτική απόσταση στην αναπτυξιακή πρόταση που καταθέτουμε για τη χώρα και, βέβαια, στον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβανόμαστε την πραγματικότητα. Για παράδειγμα, εμείς μιλάμε για συνέχιση των επενδύσεων, ώστε να μεγαλώσουμε ακόμα πιο πολύ την πίτα της οικονομίας με καινούρια χρήματα, μειώνοντας έτσι και τη φορολογία των πολιτών. Μιλάμε για την ανάγκη ακόμα πιο πολλών  μεταρρυθμίσεων, προκειμένου να δημιουργηθεί ένα κράτος που δεν θα παράγει ελλείμματα, αλλά θα σέβεται τα χρήματα του φορολογούμενου. Ο ΣΥΡΙΖΑ, από την άλλη, μέχρι στιγμής τι έχει να μας πει; Εχει αποκαλέσει “λαμόγιο” όποιον έχει έρθει να βάλει τα λεφτά του στην πατρίδα μας, έχει περιθάλψει στους κόλπους του όλους τους  προκλητικά προνομιούχους του χθες, έχει απειλήσει με “κρεμάλες” και “γουναράδικα” όσους από εμάς προσπαθήσαμε κάθε φορά να μεταρρυθμίσουμε κάτι, ενώ επί του πρακτέου δεν έχει να προτείνει τίποτα ρεαλιστικό. Γι’ αυτό και δεν φαίνεται να υπάρχει το περιθώριο να γίνει αυτή η κυβέρνηση του μεγάλου συνασπισμού. Δεν υπάρχει η ωριμότητα από την πλευρά τους για μια σοβαρή και υπεύθυνη στάση απέναντι στη χώρα. Και μέσα σε δεκαπέντε ημέρες το βλέπω πολύ δύσκολο να την αποκτήσουν».

Ας έρθουμε στον τομέα της ναυτιλίας. Πώς είδατε τις δηλώσεις Δρίτσα για τη δημιουργία κρατικού φορέα ακτοπλοΐας;

«Ο κ. Δρίτσας μίλησε ξεκάθαρα για την κρατικοποίηση της ακτοπλοΐας και την ίδρυση κρατικού φορέα της ακτοπλοΐας. Αποτελεί ακόμα μια εξαγγελία του ΣΥΡΙΖΑ που θα έχει τραγικά αποτελέσματα. Θα δημιουργήσει μόνο χρέη και δυσλειτουργίες. Μια καινούρια κρατικοποίηση θα επιφέρει ακόμα μεγαλύτερες υποχρεώσεις στον Ελληνα πολίτη. Πρόκειται εξάλλου για έναν κλάδο που από φέτος, για πρώτη φορά μετά την κρίση, έχει αρχίσει να εμφανίζει λειτουργικά κέρδη. Τα 900 εκατομμύρια ζημιών, όμως, που κατέγραψε τα προηγούμενα χρόνια, τα πλήρωσαν οι ιδιώτες, χωρίς αυτά να μετακυλήσουν στους πολίτες. Κοιτάξτε, κύριε Καραγεώργο, τις προτάσεις τύπου Δρίτσα τις έχουμε ζήσει στην πράξη. Εχουμε δει το μέγεθος των ελλειμμάτων που άφησαν όλες οι κρατικοποιήσεις στο παρελθόν. Σήμερα, ακόμα η γενιά μου πληρώνει τον λογαριασμό από αυτές τις ενέργειες. Ο κ. Δρίτσας και ο ΣΥΡΙΖΑ, προφανώς θέλουν τώρα να ανοίξουν “τεφτέρι” και για τις επόμενες γενιές».

Πώς βλέπετε το πρόγραμμα του ΣΥΡΙΖΑ για τη ναυτιλία;

«Τι μας δείχνει σήμερα η ναυτιλία; Η ελληνική ναυτιλία μάς δείχνει ότι οι Ελληνες σε συνθήκες διεθνούς ανταγωνισμού όχι μόνο δεν φοβούνται, αλλά ξέρουν και να κυριαρχούν. Πρόκειται για έναν κλάδο που, παρά την κρίση, γιγαντώθηκε ακόμα περισσότερο. Μόνο τον τελευταίο χρόνο θα σας υπενθυμίσω ότι καταγράψαμε μια αύξηση κατά 2 δισ. στο ναυτιλιακό συνάλλαγμα που εισέρρευσε στη χώρα, ενώ ενισχύσαμε σημαντικά τον αριθμό των πλοίων στα οποία σήμερα κυματίζει η ελληνική σημαία. Γι’ αυτό θα είναι καλό ο ΣΥΡΙΖΑ να την αφήσει έξω από την ισοπεδωτική του ρητορική και -για το εθνικό καλό- να μην την ακουμπήσει. Ενα πράγμα λειτουργεί σήμερα καλά στη χώρα, η ναυτιλία. Δεν χρειάζεται να το στρεβλώσουμε και αυτό. Το παράδειγμα της ναυτιλίας, όμως, δείχνει και κάτι άλλο. Αποδεικνύει στην πράξη τη διαφορετικότητα της Νέας Δημοκρατίας και του ΣΥΡΙΖΑ στην αναπτυξιακή πρόταση που καταθέτουν για τη χώρα. Η Νέα Δημοκρατία προσπαθεί να μεταφέρει την επιτυχημένη φιλοσοφία με την οποία λειτουργεί και αναπτύχθηκε διαχρονικά η ναυτιλία και στους άλλους κλάδους της οικονομίας. Ο ΣΥΡΙΖΑ, από την άλλη, προσπαθεί να επιβάλει τα αποτυχημένα μοντέλα κρατισμού και υπερφορολόγησης, ακόμα και στον μοναδικό κλάδο που η Ελλάδα πρωτοπορεί και κυριαρχεί σήμερα διεθνώς».

Τι κατά τη γνώμη σας πρέπει να προσέξει η επόμενη κυβέρνηση, όποια και να είναι, στον τομέα της ναυτιλίας; Και ειδικά αν αυτή είναι ο ΣΥΡΙΖΑ.

«Για τη ναυτιλία, συγκεκριμένα, έχω ακούσει τον ΣΥΡΙΖΑ να λέει διάφορα. Τη μία μιλάει για κατάργηση του υπουργείου Ναυτιλίας, την άλλη μιλάει για την υπαγωγή του σε άλλο, προχθές μάλιστα άκουσα μέχρι και για την “πολιτικοποίησή” του σε περίπτωση που διατηρηθεί αυτοτελές. Το τελευταίο, ξέρετε, είναι πολύ επικίνδυνο. Μας λένε, δηλαδή, ότι θα το αποστρατικοποιήσουν, ακυρώνοντας τον πολυδιάστατο ρόλο του Λιμενικού Σώματος που σήμερα ως επί το πλείστον το στελεχώνει. Επομένως, το υπουργείο Ναυτιλίας δεν θα διαχειρίζεται πλέον το κρίσιμο ζήτημα της παράνομης μετανάστευσης από τα θαλάσσια σύνορα, όπως συμβαίνει σήμερα. Αντίθετα, θα δημιουργήσουν ένα καινούριο υπουργείο Μετανάστευσης, το οποίο βέβαια δεν θα επικεντρώνεται στην ανάσχεση των μεταναστευτικών ροών, αλλά θα έχει ρόλο στη διευκόλυνσή τους. Ας είμαστε ξεκάθαροι! Η ναυτιλία αποτελεί το βασικό αναπτυξιακό πυλώνα της οικονομίας μας. Γι’ αυτό και δεν πρέπει να ξαναχάσει τη διοικητική της έκφραση και αυτονομία. Η εκάστοτε κυβέρνηση αυτό που πρέπει να κάνει είναι να αξιοποιεί τα θετικά στοιχεία από τη ναυτιλία και να βελτιώνει με αυτά τους άλλους τομείς πολιτικής. Οχι το αντίστροφο. Να μην αφήνει δηλαδή τις παθογένειες του δημόσιου τομέα να οδηγήσουν σε ασφυξία τη ναυτιλία. Η σημερινή κυβέρνηση, εξάλλου, επένδυσε σε αυτήν. Και νομίζω ότι τα θετικά αποτελέσματα που ήρθαν στον τομέα αυτό τα τελευταία δύο χρόνια είναι εντυπωσιακά».  

ΛΑΜΠΡΟΣ ΚΑΡΑΓΕΩΡΓΟΣ [email protected]