Skip to main content

Χρ. Σπίρτζης: Δεν θα πάρουν κοψοχρονιά τις υποδομές της χώρας

Του Φάνη Ζώη
[email protected]

Στα πρότυπα του Εμπορευματικού Κέντρου Θριασίου Πεδίου θα πραγματοποιηθεί ο διαγωνισμός για το Ε/Κ στο στρατόπεδο Γκόνου στη Θεσσαλονίκη που ξεκινά την Παρασκευή, με την κατάτμηση του διαγωνισμού να αναμένεται να επιφέρει θετικά οφέλη για το ελληνικό Δημόσιο, καθώς εξασφαλίζει μεγαλύτερες επενδύσεις από τον ανάδοχο.

Αυτό άφησε να εννοηθεί κηρύσσοντας την έναρξη των εργασιών ημερίδας με τίτλο «Συνδυασμένες Μεταφορές και ο ρόλος της Ελλάδας» που διεξήχθη στην αίθουσα εκδηλώσεων κτηρίου διοίκησης Εμπορευματικού Κέντρου Θριασίου Πεδίου, υπό την υποστήριξη της επιτελικής δομής ΕΣΠΑ (ΕΔΥΜΕΤ/ΥΠΥΜΕ), ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης.

«Η Ελλάδα δέχτηκε αρκετές πιέσεις, κάποιοι ήθελαν το Θριάσιο εμπορευματικό κέντρο να προκηρυχτεί ως ενιαίο τμήμα, ήθελαν να το πάρουν σε χαμηλή τιμή και απαξιωμένο», ανέφερε, μεταξύ άλλων, ο υπουργός Μεταφορών. Αντίστοιχες πιέσεις δέχεται το υπουργείο και για το εμπορευματικό κέντρο στο στρατόπεδο Γκόνου, ωστόσο, σύμφωνα με τον κ. Σπίρτζη, το υπουργείο δεν θα ενδώσει και ο διαγωνισμός θα ολοκληρωθεί. «Όσα συμφέροντα κι αν υπάρχουν που θέλουν να πάρουν κοψοχρονιά τις υποδομές της χώρας, αυτό δεν θα γίνει», επισήμανε ο υπουργός Μεταφορών.

Υπενθυμίζεται ότι, για το Θριάσιο Ε/Κ των 600 σχεδόν στρεμμάτων, ιδιοκτησίας της ΓΑΙΑΟΣΕ, έχει ανακηρυχτεί προσωρινός ανάδοχος η κοινοπραξία ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ – Goldair. H σύμβαση αναμένεται να εγκριθεί από το Ελεγκτικό Συνέδριο και να οδηγηθεί στη Βουλή. Στη συνέχεια, ο ΟΣΕ θα προκηρύξει διαγωνισμό για το Θριάσιο Β’, με μορφή ΣΔΙΤ.

Πέρα από τα εμπορευματικά κέντρα, ο υπουργός Μεταφορών αναφέρθηκε στην ολοκλήρωση των έργων στο βασικό σιδηροδρομικό άξονα, σημειώνοντας ότι το φθινόπωρο θα έχει ολοκληρωθεί η ηλεκτροκίνηση στο Αθήνα – Θεσσαλονίκη.

Επίσης, αναφέρθηκε στη γεωπολιτική σημασία της σιδηροδρομικής σύνδεσης των λιμένων της Θεσσαλονίκης, της Καβάλας και της Αλεξανδρούπολης με λιμάνια της Βουλγαρίας και της Ρουμανίας και στα οφέλη από τις συνδέσεις ΒΙΠΕ και διυλιστηρίων με το εθνικό σιδηροδρομικό δίκτυο.

Στον στρατηγικό ρόλο που μπορεί να παίξει η Ελλάδα στη σύνδεση του Βορρά με τον Νότο στην Ευρώπη αναφέρθηκε στην συνέχεια ο Mathieu Grosch, Συντονιστής του Διαδρόμου Ανατολή-Ανατολική Μεσόγειος, των Διευρωπαϊκών Δικτύων Μεταφορών.

 Ο κ. Grosch, Επικεφαλής Κλιμακίου, ήρθε στην Ελλάδα προκειμένου να διαπιστώσει την πορεία των έργων που βρίσκονται σε αυτόν το διάδρομο και να εξετάσει τα προβλήματα και τους τρόπους που αντιμετωπίζονται.

 Η διατροπικότητα είναι το μέλλον και χρειαζόμαστε αποδοτική πολυτροπικότητα ανέφερε χαρακτηριστικά.  Από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχουν εγκριθεί 23 δισ., εκ των οποίων 19 έχουν ήδη διατεθεί με το 80% από αυτά να έχει δοθεί για τον εκσυγχρονισμό των σιδηροδρόμων. Μάλιστα, 2 δισ. έχει πάρει με απευθείας χρηματοδότηση για 78 έργα η Ελλάδα, ενώ σε άλλα 50 έργα υπάρχει προέγκριση. Ο κ. Grosch παρότρυνε την ηγεσία του Υπουργείου Μεταφορών να αναλάβει  πρωτοβουλία προχωρώντας τα έργα ακόμη και αν δεν τα υλοποιούν γειτονικές χώρες. Τέλος, εκτίμησε ότι το 2030 θα έχει ολοκληρωθεί ο διάδρομος που θα ενώνει το Βορρά με το Νότο κατά 95%

Μιλώντας στην ημερίδα ο διευθύνων σύμβουλος της ΤΡΑΙΝΟΣΕ Φίλιππος Τσαλίδης, αναφέρθηκε στη συνεργασία της  εταιρείας με τον ΟΛΠ η οποία πρόκειται να ενισχυθεί, προσθέτοντας πως με τον ΟΛΘ βρίσκονται σε εξέλιξη συζητήσεις.

«Βρισκόμαστε σε συζητήσεις με τον ΟΛΘ για μια αμοιβαία εποικοδομητική συνεργασία, με αντικείμενο τη μεταφορά φορτίων από Θεσσαλονίκης προς Ειδομένη και ΠΓΔΜ», υπογράμμισε ο κ. Τσαλίδης, επισημαίνοντας ότι, και στον Πειραιά, θα ενισχυθούν τα εμπορευματικά δρομολόγια.

Μάλιστα, ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας εκτίμησε ότι, τα επόμενα 2 χρόνια, με την ολοκλήρωση του σιδηροδρομικού δικτύου, θα σημειωθεί σημαντική αύξηση των εμπορευματικών μεταφορών.

Σε επιχειρησιακό επίπεδο, ο κ. Τσαλίδης συμπλήρωσε ότι, η εταιρεία θα λειτουργήσει ένα σύγχρονο κέντρο Logistics στις αποθήκες Κ1 και Κ2 του Θριασίου Ε/Κ και ότι το επενδυτικό πλάνο των 500 εκατ. θα δρομολογηθεί με την ολοκλήρωση του βασικού σιδηροδρομικού άξονα.

Στις επενδύσεις 180 εκατ. ευρώ που πρόκειται να πραγματοποιήσει η κοινοπραξία ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ – Goldair στο Θριάσιο εμπορευματικό κέντρο, αναφέρθηκε ο εκτελεστικός αντιπρόεδρος του ομίλου Goldair Καλλίνικος Καλλίνικος, στην ημερίδα.

Στο Θριάσιο πρόκειται να κατασκευαστούν 235.000 τ.μ. κτηρίων, 250.000 παλετοθέσεις επί 210.000 τ.μ. αποθηκών, 4.000 θέσεις για αυτοκίνητα και 120 θέσεις για φορτηγά.

Η περίοδος κατασκευής περιλαμβάνει 120.000 τ.μ. αποθηκευτικών χώρων από την ημέρα υπογραφής της σύμβασης παραχώρησης, και παράλληλα η κοινοπραξία έχει την υποχρέωση, σε ορίζοντα 5ετίας, να κατασκευάσει επιπλέον 120.000 τ.μ.

Σχολιάζοντας την κατασκευή του Θριασίου Ε/Κ, ο κ. Καλλίνικος ανέφερε ότι, θα αποτελέσει την «καρδιά» των συνδυασμένων μεταφορών, με την ελπίδα προσέλκυσης διερχόμενων φορτίων, έπειτα από την ολοκλήρωση των βασικών οδικών και σιδηροδρομικών αξόνων.

Επίσης, ο κ. Καλλίνικος αναφέρθηκε στην Rail Cargo Logistics Goldair, η οποία θα δρομολογήσει, με δικές της μισθωμένες μηχανές, τα πρώτα εμπορευματικά δρομολόγια στις 27 Ιουνίου από τη Θεσσαλονίκη.

Τέλος, υπογράμμισε την ανάγκη εφαρμογής ενός στρατηγικού σχεδίου για τα logistics, το οποίο θα πρέπει να στηρίζεται στην αξιοποίηση των υποδομών σε λιμάνια, αεροδρόμια και σύνορα, στην οδική και σιδηροδρομική σύνδεση με γειτονικές χώρες και την ολοκλήρωση σύγχρονων εμπορευματικών κέντρων.