Skip to main content

Αυτές είναι οι αλλαγές στις Πανελλήνιες Εξετάσεις

Ανάλυση

Του Στράτου Στρατηγάκη
Mαθηματικού – ερευνητή
[email protected]

Πολλές και σημαντικές αλλαγές σημειώνονται φέτος στις εισαγωγικές εξετάσεις, δεύτερη χρονιά εφαρμογής του συστήματος εισαγωγής. Το πλήθος των αλλαγών προκαλεί πάντως προβληματισμό αναφορικά με τον σχεδιασμό του συστήματος.   

Η σημαντικότερη αλλαγή είναι η αναγγελία κατάργησης του συστήματος εισαγωγής, που απορρίφθηκε από τον Υπουργό Παιδείας ως σύστημα που ακυρώνει το Λύκειο. Η παρουσίαση του Νεότερου Λυκείου θα γινόταν τον Μάρτιο. Προφανώς η κατανόηση της δυσκολίας του εγχειρήματος έφερε την αναβολή των ανακοινώσεων μέχρι τον Ιούνιο. Το παρόν σύστημα εισαγωγής θα ισχύσει μέχρι και τις εισαγωγικές εξετάσεις του 2019, δηλαδή θα ισχύσει για όλους τους μαθητές που φοιτούν αυτή τη στιγμή στο Λύκειο. Το… νεότερο Λύκειο θα εφαρμοστεί στους μαθητές που φέτος φοιτούν στη Γ Γυμνασίου.

Μέχρι την κατάργησή του παρόντος συστήματος, που ξεκίνησε η εφαρμογή του το 2016, έχουμε αρκετές αλλαγές.

1η αλλαγή είναι η χρονική μετάθεση των εισαγωγικών εξετάσεων μετά τις απολυτήριες. Οι απολυτήριες εξετάσεις θα διεξαχθούν από 11 έως 26 Μαΐου και οι πανελλήνιες από 6 έως 20 Ιουνίου.

2η αλλαγή είναι η επαναφορά των επαναληπτικών εξετάσεων που δεν προβλέπονταν με το νόμο Αρβανιτόπουλου που νομοθέτησε αυτό το σύστημα εισαγωγής. Οι επαναληπτικές εξετάσεις επανήλθαν μετά από πολύμηνες διαμαρτυρίες των υποψηφίων, αλλά μετατέθηκαν για το Σεπτέμβριο και έχουν πολύ αυστηρές προϋποθέσεις εισαγωγής, που δίνουν μέγιστο μία θέση σε κάθε τμήμα.

3η αλλαγή είναι η προσθήκη τμημάτων και σε δεύτερο Επιστημονικό Πεδίο. Αυτή η αλλαγή έγινε από τον πρώην Υπουργό Παιδείας μία μόλις εβδομάδα μετά την ανακοίνωση των βάσεων, στην προσπάθεια του Υπουργείου να εξισορροπήσει την προσφορά των θέσεων στην Ανώτατη Εκπαίδευση με τη ζήτηση από τους υποψηφίους, που εκτίναξε τις βάσεις σε κάποιες σχολές και άφησε κενές θέσεις σε κάποιες άλλες. Αυτή ακριβώς η αλλαγή δείχνει τον κακό σχεδιασμό του συστήματος εισαγωγής, αφού οι δημιουργοί του δεν είχαν προβλέψει τι θα συμβεί, ως όφειλαν.

4η αλλαγή είναι η επαναφορά της κατηγορίας του 10% για δύο χρόνια μετά την τελευταία εξέταση, αντί ενός μόνο που προβλεπόταν. Οι υποψήφιοι, δηλαδή, μπορούν να υποβάλλουν μηχανογραφικό, χωρίς να εξεταστούν στις πανελλήνιες εξετάσεις, για δύο χρόνια μετά την τελευταία τους εξέταση, διεκδικώντας το 6% των θέσεων των εισακτέων την πρώτη χρονιά και το 4% των θέσεων τη δεύτερη χρονιά.

5η αλλαγή είναι η μεγάλη μείωση του αριθμού των εισακτέων που επιχειρήθηκε, αλλά τελικά θα γίνει σε δύο δόσεις, μία το 2017 και μία το 2018. Η μείωση δεν έγινε ξαφνικά φέτος. Γινόταν σιγά-σιγά και τα προηγούμενα χρόνια, απλά φέτος επιχειρήθηκε να γίνει σε μεγάλο αριθμό θέσεων που περικόπηκαν.

6η αλλαγή είναι η επαναφορά στο Μηχανογραφικό Δελτίο εννέα τμημάτων ΤΕΙ που είχαν κοπεί με το σχέδιο Αθηνά του κ. Αρβανιτόπουλου. Ακόμη έχουμε δύο νέα τμήματα στο Πανεπιστήμιο Πειραιά και το Πανεπιστήμιο Αιγαίου με αντικείμενο τον Τουρισμό, που ιδρύθηκαν στα χαρτιά το 2009, καταργήθηκαν το 2013 με το σχέδιο Αθηνά και επανέρχονται φέτος για να δεχθούν για πρώτη φορά φοιτητές. Παράλληλα έχουμε τη μετονομασία κάποιων τμημάτων και την ενοποίηση των σχολών υπαξιωματικών της Αεροπορίας.

7η αλλαγή είναι η δυνατότητα που δίνεται στους αποφοίτους των ΕΠΑ.Λ. να εισάγονται σε πανεπιστημιακές σχολές σε ποσοστό 1% του αριθμού των εισακτέων. Ανάλογα με τον τομέα αποφοίτησης του υποψηφίου έχουμε τον κατάλογο των πανεπιστημιακών τμημάτων για τα οποία μπορεί να είναι υποψήφιος.

8η αλλαγή είναι η προσθήκη νέων ασθενειών στην κατηγορία των υποψηφίων με σοβαρές παθήσεις και η αλλαγή του καταλόγου από τη μεθεπόμενη χρονιά.

Τι δεν γνωρίζουμε ακόμη

Ένα μήνα πριν την έναρξη των εισαγωγικών εξετάσεων δεν γνωρίζουμε ακόμη το οριστικό χρονοδιάγραμμα της διαδικασίας εισαγωγής. Δεν γνωρίζουμε, δηλαδή, πότε θα ανακοινωθούν οι βαθμοί, δεν γνωρίζουμε την προθεσμία συμπλήρωσης του μηχανογραφικού δελτίου και δεν γνωρίζουμε πότε θα ανακοινωθούν οι βάσεις. Δεν έχει ανακοινωθεί ακόμη το Μηχανογραφικό Δελτίο, που οριστικοποιεί την ένταξη των σχολών στα Επιστημονικά Πεδία. Είχαμε και κάποιες αλλαγές στις ενδοσχολικές εξετάσεις που δεν αφορούν, όμως, τις εισαγωγικές εξετάσεις.