Skip to main content

Prodexpo North: Γιατί η Θεσσαλονίκη χάνει μέχρι στιγμής το τρένο των logistics

Τα «αγκάθια» - «Δεν γίνεται να μιλάμε για logistics στα Βαλκάνια και να μην έχουμε ένα ικανό logistics hub στη Θεσσαλονίκη, η οποία είναι γεωγραφικά σε κομβικότατο σημείο»

Ισχυρή επενδυτική «όρεξη» για τον τομέα των logistics στη γεωγραφικά ευνοημένη Θεσσαλονίκη, η οποία όμως προσκρούει στην έλλειψη υποδομών, πολεοδομικού και χωροταξικού σχεδιασμού και του ζητούμενου κτηριακού αποθέματος, διαπιστώνουν εκπρόσωποι εταιρειών και φορέων του κλάδου, οι οποίοι συμμετείχαν σε συζήτηση για τη βαλκανική αγορά εφοδιαστικής αλυσίδας, στο 8ο συνέδριο Prodexpo North.

«Κάναμε μια συνάντηση στην ελληνική πρεσβεία στην Κωνσταντινούπολη και εγώ βλέπω πως υπάρχει από την πλευρά των Τούρκων έκδηλο ενδιαφέρον για επένδυση στα τρένα, θέλουν να επενδύσουν για να κάνουν γραμμή από την Κωνσταντινούπολη μέχρι την Ηγουμενίτσα, με κόμβο τη Θεσσαλονίκη. Χθες έγινε το πρώτο δρομολόγιο με τρένα από την Ιαπωνία στην Κωνσταντινούπολη, 4.250 χιλιόμετρα και εμείς δεν μπορούμε να κάνουμε 500!» είπε χαρακτηριστικά ο πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Logistics (ΕΕL), Κωνσταντίνος Παπαγεωργίου, συνιδιοκτήτης και γενικός διευθυντής της PTL.

Ενδεικτικά ως προς τη διασυνδεσιμότητα του σιδηροδρόμου με τα λιμάνια στην Ευρώπη ανέφερε το παράδειγμα του Κόπερ στη Σλοβενία, όπου «με το που μπαίνεις στο λιμάνι υπάρχουν πέντε διάδρομοι με διαφορετικά τρένα. Το 2023 είχαν πει ότι θα ήθελαν να φτιάξουν ένα hub (με σιδηροδρομική σύνδεση) στα 30 χλμ πιο μέσα, με το 80% των γραμμών σε αυτά τα 30 χιλιόμετρα υπογειοποιημένο και τελειώνουν σε έναν-δύο μήνες».

Ο κ.Παπαγεωργίου αναφέρθηκε ακόμα στην παλαιότητα του στόλου των φορτηγών. Όπως είπε, η Ελλάδα έχει τον γηραιότερο στόλο μεταξύ των ευρωπαϊκών χωρών, με μέσο όρο ηλικίας 22,6 ετών (έναντι 14,1 για την Ευρώπη). Πρόσθεσε ότι στην ΕΕ δεν επιτρέπεται βάσει νόμου η επιδότηση για αγορά φορτηγών με καύσιμο πετρέλαιο, αλλά το κόστος για «πράσινα» οχήματα είναι απαγορευτικό και ανέρχεται σε περίπου 250.000 ευρώ (έναντι περίπου 120.000 ευρώ για το πετρέλαιο) για το Υγροποιημένο Φυσικό Αέριο και στα 300.000 ευρώ για τα ηλεκτρικά φορτηγά με μπαταρία, ενώ απογειώνεται στα 650.000 ευρώ για όσα «καίνε» υδρογόνο.

Όταν …δεν συντρέχουν οι προϋποθέσεις

«Δεν γίνεται να μιλάμε για logistics στα Βαλκάνια και να μην έχουμε ένα ικανό logistics hub στη Θεσσαλονίκη, η οποία είναι γεωγραφικά σε κομβικότατο σημείο, όχι μόνο για τα Βαλκάνια αλλά και γενικότερα για τη Νοτιοανατολική Ευρώπη» είπε χαρακτηριστικά από την πλευρά του ο Γεώργιος Θεοδωρόπουλος της Trastor REIC, η οποία -με το πλάνο κατασκευών και νέων επενδύσεων που έχει σε εξέλιξη στον Ασπρόπυργο Αττικής- θα προσεγγίσει τα 300.000 τμ σε χώρους υπό την ιδιοκτησία της και είναι πρωτοπόρα στις πράσινες αποθήκες, ενώ τώρα «χτίζει τη μεγαλύτερη αποθήκη στην Ελλάδα “κάτω από μια στέγη”».

Όπως το έθεσε ο κ.Θεοδωρόπουλος, «έχουμε τεράστια όρεξη να επενδύσουμε και στη Θεσσαλονίκη, αλλά δυστυχώς αυτή τη στιγμή δεν συντρέχουν οι προϋποθέσεις για κάτι τέτοιο». Εξήγησε πως ό,τι υπάρχει σήμερα στη Θεσσαλονίκη δεν αρκεί για να προσελκύσει μεγάλους «παίκτες» της αγοράς των logistics και να ανεβάσει τα ενοίκια, ώστε να έχει νόημα για την εταιρεία να επενδύσει. Επιπλέον, το στοκ των κτηρίων στη Θεσσαλονίκη, στο Καλοχώρι και τη Σίνδο, δεν είναι επαρκές, αφού μιλάμε για «παλαιωμένα κτήρια, χαμηλά, πολύ μικρά, χωρίς καμία πράσινη πιστοποίηση».

Δευτερευόντως, πρόσθεσε, δεν υπάρχει πολεοδομικό πλαίσιο και χρειάζεται να δημιουργηθεί νέο, με καθορισμένες χρήσεις γης και οι υποδομές, «ώστε να μπορούμε να έρθουμε εμείς, να χτίσουμε τις νέες μεγάλες, ψηλές βιοκλιματικές αποθήκες των 20.000-30.000 τμ και άνω, που θέλουν να έχουν στη Θεσσαλονίκη οι tenants (ενοικιαστές) μας, για να δημιουργηθεί αυτό το hub στην πόλη. Υπάρχει μεγάλη όρεξη από την Trastor και το ευρύ φάσμα των θεσμικών επενδυτών όπως εμείς, κι αυτό πρέπει να το εκμεταλλευτεί η πόλη (…), να φτιαχτεί το λιμάνι, το πολεοδομικό και οι προσβάσεις» συνόψισε ο κ.Θεοδωρόπουλος.

Τα «αγκάθια»

Την ανάγκη να υλοποιηθούν άμεσα τα απαραίτητα έργα, γιατί δεν υπάρχει άλλο χρονικό περιθώριο για καθυστερήσεις, υπογράμμισε και ο Γεώργιος Ζαγκλιβερινός, γενικός γραμματέας του Συνδέσμου Εξαγωγέων-ΣΕΒΕ, ενώ χαρακτήρισε ως επιτακτική τη δημιουργία νέων κέντρων logistics, ώστε η Θεσσαλονίκη να κεφαλαιοποιήσει το γεωγραφικό της πλεονέκτημα.

«Τα “αγκάθια” (ως προς τις υποδομές logistics) είναι ότι αυτή τη στιγμή έχουν ειπωθεί και προταθεί διάφορα, αλλά ακόμα δεν έχουμε ξεκινήσει. Μειονεκτούμε στο timing και τους χρόνους υλοποίησης όλων αυτών των προσπαθειών, είτε θεσμικά είτε σε επίπεδο εταιρικών και διοικητικών πράξεων. Οι καιροί ου μενετοί και αν χάσουμε το timing και πάμε για την επόμενη πενταετία- εξαετία, το πλεονέκτημα της Θεσσαλονίκης δεν θα υφισταται τόσο έντονο όσο σήμερα» σημείωσε, συμπληρώνοντας ότι ακόμα και σήμερα δεν έχει προχωρήσει το έργο της επέκτασης της 6ης προβλήτας ή η σύνδεση του λιμανιού με τον με ΠΑΘΕ και τον σιδηρόδρομο, που αν ολοκληρωθούν θα αναβαθμίσουν την προοπτική για την ανάπτυξη του εξωτερικού εμπορίου και την εξωστρέφεια της ελληνικής οικονομίας.

Πρόσθεσε ότι μέσα στο 2025 θα πρέπει να γίνει η ανάληψη του έργου από τον μειοδότη, ώστε να ξεκινήσουν τα έργα για το κέντρο logistics στο πρώην στρατόπεδο Γκόνου, εφόσον προκρίθηκαν οι τέσσερις ενδιαφερόμενοι. Όπως είπε, αν η υλοποίηση του έργου αυτού ξεκινήσει άμεσα, θα προσελκύσει ενδιαφέρον από επενδυτές και μεγάλες μεταφορικές εταιρείες, που σιγά-σιγά θα αλλάξουν το τοπίο στη Θεσσαλονίκη, σε συνεργασία με τα έργα υποδομών. Απαραίτητη φυσικά είναι η αναβάθμιση του ελληνικού σιδηροδρόμου. «Όσο πιο γρήγορα υλοποιηθούν οι υποδομές στην πόλη, τόσο πιο γρήγορα θα υπάρξει επενδυτική άνοιξη» τόνισε.