Skip to main content

Πανεπιστήμια: Οταν οι φοιτητές είναι λίγοι αλλά… πιστοί

Τα παιδιά κυνηγούν τα όνειρά τους και καλά κάνουν. Αν μετά θελήσουν να κάνουν μία στροφή μπορούν να την κάνουν είτε με τις κατατακτήριες εξετάσεις είτε με κάποιο μεταπτυχιακό.

Το Τμήμα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών Πάτρας διέθετε 102 θέσεις το 2024. Πέτυχαν 23 υποψήφιοι και έμειναν 79 κενές θέσεις. Από τους 23 που πέτυχαν οι 5 είχαν ως πρώτη επιλογή το Τμήμα και οι 18 το είχαν δηλώσει ως δεύτερη επιλογή.

Λίγοι φοιτητές αλλά πιστοί. Εδώ υπάρχει η εξέταση στο Ελεύθερο και το γραμμικό σχέδιο, που δημιουργεί πρόβλημα διότι ο υποψήφιος πρέπει να περάσει το όριο 3 ΕΒΕ (του Τμήματος και των δύο σχεδίων).  

Στο Τμήμα Φυσικής Πάτρας εισήχθησαν 69 φοιτητές. Έμειναν 124 κενές θέσεις. Οι 51 από τους 69 εισαχθέντες είχαν δηλώσει το Τμήμα ως πρώτη επιλογή στο Μηχανογραφικό τους. Μάλιστα ο πρώτος εισαχθείς συγκέντρωσε 18.580 μόρια. Με αυτή τη βαθμολογία περνούσε σε οποιαδήποτε σχολή του Πεδίου του επιθυμούσε, αλλά προτίμησε το Τμήμα Φυσικής στην Πάτρα. Υποθέτουμε ότι είναι το κοντινότερο Τμήμα Φυσικής στην οικογενειακή του εστία· διαφορετικά ίσως να δήλωνε ένα Τμήμα Φυσικής σε άλλη πόλη. 

Στη Σχολή Ευελπίδων – Όπλα εισήχθησαν 77 υποψήφιοι εκ των οποίων οι 73 την είχαν μέσα στις 3 πρώτες επιλογές τους. Αποφασισμένοι αυτοί, αλλά έμειναν και 230 κενές θέσεις, γεγονός που δημιούργησε την ανάγκη λήψης μέτρων (που θα ισχύσουν από του χρόνου) ώστε να μην μείνει ο Στρατός μας χωρίς αξιωματικούς. 

Η καθιέρωση της ΕΒΕ

Όλες αυτές οι περιπτώσεις σχολών ήρθαν στο φως με αφορμή την καθιέρωση της ΕΒΕ το 2021. Από τότε, κάθε χρόνο, έχουμε κενές θέσεις στη σχολή Ευελπίδων, αλλά και σε πολλές άλλες σχολές. Με την ΕΒΕ ένας στους τρεις υποψηφίους μένουν εκτός ΑΕΙ. Αδειάζουν οι σχολές. Πρώτες την πληρώνουν οι σχολές που βρίσκονται σε ακριτικές περιοχές. Ακολουθούν οι σχολές που για κάποιους λόγους δεν είναι πια υψηλής ζήτησης. Μέσα σ’ αυτές αρκετές από αυτές που βλέπουμε στον πίνακα. Η διαφορά με τις σχολές του πίνακα είναι ότι έχουν αρκετούς υποψηφίους που τις προτιμούν παρότι δεν ανήκουν πια στις σχολές υψηλής ζήτησης. 

Τα παραδείγματα Τμημάτων που λίγοι τα επιλέγουν, αλλά αυτοί οι λίγοι τα έχουν ως σπουδές των ονείρων τους  είναι αρκετά. Τα Τμήματα Ιταλικής Φιλολογίας σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη είχαν 11 και 12 επιτυχόντες μόνο, αλλά οι 11 είχαν τα Τμήματα αυτά ως πρώτη τους επιλογή. Αντίστοιχα και στα Τμήματα Γαλλικής, Γερμανικής και Ισπανικής Φιλολογίας λίγοι επιτυχόντες με τους περισσότερους, όμως, να έχουν τα Τμήματα ως πρώτη επιλογή.  

Τα Τμήματα Μουσικών Σπουδών αποτελούν επίσης τις σπουδές των ονείρων τους για αρκετούς φοιτητές. Στο Τμήμα της Αθήνας από τους 83 επιτυχόντες και οι 83 είχαν το Τμήμα ως πρώτη επιλογή στο Μηχανογραφικό. Αντίστοιχα και στα άλλα Μουσικά Τμήματα συμβαίνουν τα αντίστοιχα· λίγοι επιτυχόντες, που όμως έχουν ως πρώτη επιλογή αυτές τις σχολές. 

Το Τμήμα Γραφιστικής στο ΠΑΔΑ έχει και αυτό φοιτητές που το προτίμησαν έναντι οποιουδήποτε άλλου Τμήματος. Από τους 100 επιτυχόντες, χωρίς να μείνει καμία κενή θέση, οι 77 είχαν το Τμήμα ως πρώτη τους επιλογή. Το Τμήμα Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης δήλωσαν ως πρώτη επιλογή το 83,56% των επιτυχόντων. Το Τμήμα Θεάτρου Θεσσαλονίκης το 78,12%. 

Τα Τμήματα Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού της Αθήνας και Θεσσαλονίκης είχαν το 93,75% και 79,65% αντίστοιχα των επιτυχόντων τους να έχουν δηλώσει τα Τμήματα ως πρώτη επιλογή. 

Στο Εμπορικό Ναυτικό από τους 477 επιτυχόντες στη σχολή Πλοιάρχων οι 430 την είχαν ως πρώτη επιλογή και στους Μηχανικούς από τους 132 επιτυχόντες οι 122 είχαν τη σχολή ως την πρώτη του επιλογή. 

Στον πίνακα βλέπουμε τα Τμήματα που τουλάχιστον το 80% των φοιτητών τους δήλωσαν το Τμήμα μέσα στις 3 πρώτες επιλογές τους και ταυτόχρονα είχαν κενές θέσεις. 

sxoles

Βλέπουμε ότι αρκετοί φοιτητές δεν ακολουθούν τις επιλογές σπουδών που είναι υψηλής ζήτησης λόγω του κύρους του πτυχίου ή λόγω της μόδας ή λόγω των ελπίδων για εύρεση εργασίας. Ακολουθούν το δρόμο της καρδιάς τους και σπουδάζουν αυτό που ονειρεύονται. Δεν πρόκειται για νεανική απερισκεψία. Μπορεί κάποιος να σπουδάσει κάτι και επαγγελματικά να ασχοληθεί με κάτι άλλο. Δεν υπάρχει πια η στενή σύνδεση σπουδών και επαγγέλματος που υπήρχε παλαιότερα. Τα παιδιά, λοιπόν, κυνηγούν τα όνειρά τους και καλά κάνουν. Αν μετά θελήσουν να κάνουν μία στροφή μπορούν να την κάνουν είτε με τις κατατακτήριες εξετάσεις είτε με κάποιο μεταπτυχιακό. Το να σπουδάζουν αυτό που θέλουν είναι πολύ σημαντικό, διότι ένας χαμογελαστός και ευτυχής φοιτητής είναι υπέροχο πράγμα για τον εαυτό του και τους δικούς του.  

Επαγγελματική αποκατάσταση

Το θέμα της λεγόμενης επαγγελματικής αποκατάστασης είναι υπερτονισμένο και σχετίζεται περισσότερο με τα άγχη εμάς των γονιών, που αγωνιούμε να έχουν εργασία τα παιδιά μας, για να τα βγάλουν πέρα στη ζωή τους. Επαγγελματική αποκατάσταση υπήρχε όταν οι άνθρωποι έκαναν μία εργασία σε όλη τους τη ζωή. Έβρισκαν δουλειά και ένιωθαν ότι καθάρισαν για το υπόλοιπο του επαγγελματικού τους βίου. Τώρα δεν ισχύει κάτι τέτοιο. Νέα επαγγέλματα δημιουργούνται και άλλα εξαφανίζονται με μεγάλη ταχύτητα. Πολλές δουλειές θα αλλάξουν στη ζωή τους οι τωρινοί φοιτητές. Ας τους αφήσουμε να σπουδάσουν αυτό που θέλουν, γνωρίζοντας, όμως, ότι μπορεί να μην εργαστούν ποτέ πάνω στο αντικείμενο που σπούδασαν, αλλά οι σπουδές τους μπορεί να τους βοηθήσουν να κάνουν καλά μία εργασία που δεν φαντάζονται όταν επιλέγουν σπουδές.