Μία από τις χειρότερες μέρες της ζωής του χαρακτήρισε την 23η Ιουλίου 2018, ημέρα της φονικής πυρκαγιάς στο Μάτι, κατά την απολογία του στη δευτεροβάθμια δίκη, ο τότε υπαρχηγός της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας, Βασίλης Ματθαιόπουλος.
Ο κατηγορούμενος, αφού εξέφρασε τη θλίψη και την οδύνη του στους τραυματίες και τους συγγενείς των θυμάτων, υποστήριξε ότι ο ίδιος ασκούσε τον διοικητικό έλεγχο στο ΕΣΚΕ και πως «για το επιχειρησιακό μέρος υπήρχαν ειδικές υπηρεσιακές διαταγές».
Αναφέρθηκε αρχικά στη φωτιά στην Κινέτα, χαρακτηρίζοντας εφικτή και ασφαλή την απομάκρυνση των κατοίκων, σε αντίθεση με τη φωτιά στο Νταού, όπου εκεί «είχαμε μόνο τη Μαραθώνος και πεύκα που σε πολλά σημεία οι κορυφές τους είτε έσμιγαν, είτε ήταν πολύ κοντά…
Δεν ξέρω τι θα γινόταν, εάν θα είχαμε ή όχι περισσότερα θύματα. Πού θα πηγαίναμε όλον αυτόν τον κόσμο», διερωτήθηκε ο κατηγορούμενος, ο οποίος επισήμανε ότι δεν ήταν δική του αρμοδιότητα να διατάξει οργανωμένη απομάκρυνση, αλλά ευθύνη του αξιωματικού του πεδίου.
«Στις 22/7/2018 βρισκόμουν στο ΕΣΚΕ, διότι είχαμε αρκετές πυρκαγιές σε εξέλιξη και κυρίως στη Σκόπελο. Εγώ παρέμεινα άυπνος στο ΕΣΚΕ και το πρωί της 23ης άρχισαν πάλι οι εκδηλώσεις των συμβάντων. Ο αρχηγός ήρθε στο ΕΣΚΕ, έγινε σύσκεψη για πλήρη εφαρμογή β´ επιχειρησιακού σχεδίου. Στη σύσκεψη συμμετείχαμε ο αρχηγός, εγώ, ο τότε αρχηγός του ΕΣΚΕ Ιωάννης Φωστιέρης, ο διευθυντής του 199 Χρήστος Γκολφίνος, ο διευθυντής του Κέντρου Επιχειρήσεων Πολιτικής Προστασίας Φίλιππος Παντελεάκος, ο Αττικάρχης Αχιλλέας Τζουβάρας και άλλοι.
«Κατά την ημέρα της σύσκεψης διαβεβαιώθηκε πως θα υπάρχει και εναέρια επιτήρηση. Από ό,τι ενημερώθηκα πραγματοποιήθηκε απογευματινή επιτήρηση από σκάφος αερολέσχης», ανέφερε. Είπε επίσης πως παρών στο ΕΣΚΕ εκείνη την ημέρα ήταν και ο τότε υπουργός Νίκος Τόσκας, αλλά και ο τότε γενικός γραμματέας Πολιτικής Προστασίας, Ιωάννης Καπάκης, και επισήμανε ότι δεν ήταν στην αρμοδιότητά του τα ενάερια μέσα.
«Η διαχείριση των εναέριων μέσων ήταν υπό την έγκριση του αρχηγού. Ο υπαρχηγός δεν έχει καμία μορφή αρμοδιότητας στη διαχείριση των εναέριων μέσων. Όταν ήμουν αρχηγός, μόνο εγώ έκρινα πότε θα πετάξουν τα εναέρια».
Για τα πλωτά σκάφη
Ο κατηγορούμενος αναφέρθηκε στα πλωτά σκάφη της Πυροσβεστικής και τις βάρκες της ΕΜΑΚ που δεν κινητοποιήθηκαν για να σώσουν ανθρώπους που είχαν καταφύγει στη θάλασσα (κάτι το οποιο, όπως είπε, πληροφορήθηκε στις 20:30), λέγοντας ότι «η υπηρεσία στεγάζεται στον πέμπτο λιμενικό σταθμό με έδρα το λιμάνι του Πειραιά και είναι για την πυροπροστασία λιμανιού. Είναι υπηρεσία εκτός επιφυλακής. Δεν γνώριζα εάν είναι στελεχωμένα. Αν παίρναμε όλα τα πυροσβεστικά πλοιάρια, ίσως να μη λειτουργούσε το λιμάνι. Το πολύ να μπορούσε να φύγει ένα. Ο πλεύσιμος χρόνος για την επίμαχη περιοχή είναι γύρω στις τρεισήμισι ώρες. Οπότε θα έφταναν πολύ αργά… Οι βάρκες της ΕΜΑΚ χρησιμοποιούνται σε στάσιμα νερά μετά από πλημμύρες, σε νερά δηλαδή χωρίς κυματισμό. Επιπλέον δεν μπορούν να αξιοποιηθούν κατά τη διάρκεια της νύχτας. Ούτε το Λιμενικό, ούτε επικεφαλής μού ζήτησαν πλοιάρια».
«Βγάζατε φωτογραφίες την ώρα που καιγόταν η Κινέτα…»
Βροχή ερωτήσεων από την εισαγγελέα της έδρας για τη διάρθρωση των χώρων του ΕΣΚΕ δέχτηκε ο κατηγορούμενος, ο οποίος απάντησε πως εκείνη την ημέρα ήταν ο καθένας στο γραφείο του, με τον τότε υπουργό να βρίσκεται στο γραφείο του αρχηγού. Η εισαγγελέας έδειξε στον κατηγορούμενο φωτογραφία όπου απεικονίζονται οι επιτελικοι, η οποία έχει τραβηχτεί την ώρα που καίγεται η Κινέτα.
Κατηγορούμενος: Είναι τραβηγμένη στις 15.55, είμαστε όλοι μπροστά στην οθόνη.
Εισαγγελέας: Αυτή η φωτογραφία γιατί τραβήχτηκε;
Κατηγορούμενος: Δεν ξέρω γιατί τραβήχτηκε.
Εισαγγελέας: Αναμνηστική; Τώρα θα γίνω κακιά: Ο κόσμος καιγόταν και εσείς βγάζατε φωτογραφίες;
Ακούγοντας την εισαγγελέα, το ακροατήριο άρχισε να χειροκροτά, με τον Βασίλη Ματθαιόπουλο να λέει «μπορεί να την τράβηξε κάποιος δημοσιογράφος».
«Αν ήμουν αρχηγός δεν θα έκανα εκτροπή ελικοπτέρου»
Ο κατηγορούμενος επέρριψε στον τότε αρχηγό της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας την ευθύνη σχετικά με την απόφασή του να γίνει εκτροπή του ελικοπτέρου που επιχειρούσε στο Νταού για τη Motor Oil.
«Κατά την προσωπική μου άποψη, δεν μπορούμε να πάρουμε εναέριο μέσο από την περιοχή που επιχειρεί. Εγώ εάν ήμουν αρχηγός, δεν θα το έπαιρνα. Είναι ανήκουστο να λέει ο κ.Τερζούδης ότι “αφού ήξερε ο Ματθαιόπουλος, να πάει να το πει στον υπουργό”. Τι θα μπορούσα να πω εγώ στον υπουργό; Ότι είναι λάθος; Εντολή του κ. Τερζούδη είναι. Εγώ είμαι ο πρώτος που έδωσα την κατάσταση των τηλεφωνημάτων εκείνης της ημέρας. Είχα πει ότι έγιναν κάποια τηλεφωνήματα πως κινδυνεύει η Motor Oil και έτσι προέκυψε η εκτροπή», ανέφερε ο Βασίλης Ματθαιόπουλος.
naftemporiki.gr