Δύο πρωτοβουλίες για την ενίσχυση των σχολείων και των εκπαιδευτικών που θα συμμετάσχουν στη μεγαλύτερη εκπαιδευτική έρευνα παγκοσμίως PISA 2025 αναλαμβάνει για πρώτη φορά το υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού.
Όπως ανακοινώθηκε, οι πρωτοβουλίες στοχεύουν στην υποστήριξη με τεχνολογικό εξοπλισμό των σχολικών μονάδων που θα συμμετάσχουν αλλά και στην οικονομική ενίσχυση των εκπαιδευτικών που θα συμβάλουν στην υλοποίηση της έρευνας σε κάθε σχολείο, ως αναγνώριση της σημαντικής συμβολής τους.
Ειδικότερα:
- Σύγχρονος εξοπλισμός: Κάθε σχολική μονάδα που θα συμμετάσχει στο PISA2025 θα ενισχυθεί περαιτέρω με τεχνολογικό εξοπλισμό προκειμένου να εξασφαλιστεί η απρόσκοπτη και κατά το δυνατόν ταχύτερη υλοποίηση της έρευνας. Έχει ήδη προκηρυχθεί διαγωνισμός για τον εξοπλισμό των σχολικών μονάδων με 4.500 φορητούς ηλεκτρονικούς υπολογιστές (laptops) και 2.500 ενσύρματα ακουστικά.
- Αποζημίωση εκπαιδευτικών: Οι εκπαιδευτικοί οι οποίοι θα συνδράμουν στη διεξαγωγή της έρευνας, πρόκειται να λάβουν αποζημίωση ανάλογα με τον αριθμό των μαθητών που θα ολοκληρώσουν την εξέταση στο σχολείο, σύμφωνα με σχετική πρόβλεψη που περιλαμβάνεται στον Ν. 5128/2024. Έχει ήδη υπογραφεί η σχετική ΚΥΑ των Υπουργών Παιδείας, Θρησκευμάτων, Αθλητισμού και Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, με την οποία θα καθορίζεται το ύψος της αποζημίωσης.
Σύμφωνα με τη σχετική ανακοίνωση, οι πρωτοβουλίες αυτές εντάσσονται στον συνολικό σχεδιασμό του ΥΠΑΙΘΑ για τη βελτίωση των όρων συμμετοχής των μαθητών/τριών στην έρευνα. Όπως ανακοινώθηκε στις 4/12 η συγκεκριμένη έρευνα θα διεξαχθεί το διάστημα 17/3-11/4/2025. Από την Ελλάδα θα συμμετάσχουν συνολικά 245 σχολεία, εκ των οποίων 230 είναι δημόσια και 15 ιδιωτικά. Το σύνολο των μαθητών και των μαθητριών που αναμένεται να λάβουν μέρος ξεπερνούν τις 9.000, ενώ τα σχολεία του δείγματος επιλέχθηκαν με αυστηρές μεθόδους δειγματοληψίας, ώστε να εξασφαλιστεί η αντιπροσωπευτικότητά τους σε επίπεδο μαθητών/μαθητριών και σχολείων ανά τη χώρα.
Στην έρευνα PISA2025 θα αξιολογηθούν γνώσεις και κυρίως δεξιότητες των 15χρονων μαθητών και μαθητριών σε περισσότερες από 80 χώρες στην κατανόηση κειμένου, τα μαθηματικά και τις φυσικές Επιστήμες (πεδίο έμφασης στον παρόντα κύκλο), καθώς σε νέα πεδία όπως τα Αγγλικά (Foreign, Language Assessment) και η μάθηση στον ψηφιακό κόσμο (Learning in Digital World). Η έρευνα παρέχει πολύτιμα δεδομένα όχι μόνο για το επίπεδο των μαθητών και των μαθητριών που συμμετέχουν αλλά και για την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών συστημάτων.