Skip to main content

Τι ελπίζουμε τη νέα χρονιά για την Εκπαίδευση

Πολλά σχέδια έχουν στο υπουργείο Παιδείας και συνεχώς εξαγγέλλουν μεταρρυθμίσεις - Το θέμα μας είναι ότι πριν τις μεταρρυθμίσεις χρειαζόμαστε ρυθμίσεις

Η νέα χρονιά ξεκινά. Τι θα μας φέρει τη νέα χρονιά η Εκπαίδευση; Πολλές μεταρρυθμίσεις λέει ο υπουργός Παιδείας.

Το ΙΒ στα δημόσια σχολεία και ο τρόπος εισαγωγής στα δημόσια ΑΕΙ των κατόχων του, τα αθλητικά σχολεία (που επανέρχονται αφού καταργήθηκαν, διότι μας αρέσει το ράβε-ξήλωνε) και επιτέλους η ρύθμιση των κέντρων μελέτης, που τόσα χρόνια είναι στον αέρα. Δεν είναι δύσκολο· υπάρχουν τα κέντρα ξένων γλωσσών που λειτουργούν με παιδιά του Δημοτικού, πόσο δύσκολο είναι να θέσεις τους κανόνες για να διδάσκονται τα μαθήματα του σχολείου; Αναδιάρθρωση του χάρτη της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης και νέος τρόπος διορισμού των εκπαιδευτικών είναι μερικά από αυτά που περιμένουμε το 2025.

Πολλά σχέδια έχουν, λοιπόν, εκεί στο υπουργείο Παιδείας και συνεχώς εξαγγέλλουν μεταρρυθμίσεις. Το θέμα μας είναι ότι πριν τις μεταρρυθμίσεις χρειαζόμαστε ρυθμίσεις. Ας ξεκινήσουμε από τα στοιχειώδη που θα θέλαμε να δούμε τη νέα χρονιά.

Στις 11 Σεπτεμβρίου 2025 να είναι όλοι οι εκπαιδευτικοί στις θέσεις τους. Να μην έχουμε διορισμούς αναπληρωτών σε φάσεις μέχρι μετά τα Χριστούγεννα και να μετράμε· α΄ φάση αναπληρωτών, β΄ φάση αναπληρωτών και πάει λέγοντας. Να υποδεχθούν τους μαθητές τους και από την επόμενη να ξεκινήσουν τα μαθήματα. Να μη βλέπουμε στους δρόμους μαθητές Γυμνασίου και Λυκείου πριν τις 14:10 που τελειώνει το μάθημα της 7ης ώρας. Αφού έχουμε τους εκπαιδευτικούς στη θέση τους μόνο τότε μπορούμε να ασχοληθούμε αν κάνουν σωστά τη δουλειά τους.

Την 1η Οκτωβρίου 2025, που ξεκινούν περίπου τα μαθήματα στα ΑΕΙ, να γνωρίζουν όλοι οι φοιτητές σε ποια σχολή φοιτούν και να έχουν τα βιβλία τους στα χέρια τους. Το 2024 ανακοινώθηκαν τα αποτελέσματα των μετεγγραφών στις 5 Δεκεμβρίου και ουσιαστικά έχασαν το 1ο εξάμηνο 4.052 φοιτητές που πήραν μετεγγραφή ή μετακίνηση.

Στις 5 Νοεμβρίου ανακοινώθηκαν τα αποτελέσματα για την εισαγωγή διακριθέντων αθλητών στα ΑΕΙ. Άλλοι 661 φοιτητές που εισήχθησαν μ’ αυτή την κατηγορία κυνηγάνε να προλάβουν το εξάμηνο. Αρκετοί από όσους έμαθαν με καθυστέρηση τη σχολή που πέρασαν πρέπει να ψάξουν για σπίτι και να εγκατασταθούν σε νέα πόλη, εν μέσω μαθημάτων.

Για τα βιβλία των φοιτητών όλων των ετών ας μην συζητήσουμε. Η διανομή των συγγραμμάτων ξεκίνησε στις 22 Οκτωβρίου και θα ολοκληρωνόταν την Τετάρτη 8 Ιανουαρίου, αλλά δόθηκε παράταση μέχρι την Παρασκευή 31 Ιανουαρίου. Πότε θα διαβάσουν οι φοιτητές τα βιβλία τους; Μετά τις εξετάσεις προφανώς. Αυτό συμβαίνει κάθε έτος για όλους τους φοιτητές, όχι μόνο στους πρωτοετείς. Απίστευτη παραδοχή του κράτους μας ότι οι φοιτητές διαβάζουν μόνο στην εξεταστική περίοδο. Μετά απαιτούμε να τελειώσουν σε ν+2 έτη, αλλιώς τους διαγράφουμε.

Μετά τα Χριστούγεννα θα αρχίσει η διδασκαλία των ειδικών μαθημάτων που δεν διδάσκονται στο σχολείο, αλλά απαιτούνται για την εισαγωγή στα ΑΕΙ, όπως το ελεύθερο, το γραμμικό σχέδιο και τα μουσικά μαθήματα. Η προκήρυξη για την πρόσληψη αναπληρωτών εκδόθηκε στις 20/12/2024!  Ποιος θα περιμένει να προετοιμαστεί για τόσο δύσκολα μαθήματα που έχουν και δύσκολη ΕΒΕ από το Γενάρη και μετά; Δεν ξέρω, πάντως το Υπουργείο Παιδείας μπορεί να λέει ότι προσφέρει και αυτά τα μαθήματα, άσχετα αν στην ουσία χαντακώνει όσους υποψηφίους εμπιστευτούν για την προετοιμασία τους στην ενισχυτική διδασκαλία των ειδικών μαθημάτων.

Όλα αυτά και πολλά άλλα παρόμοια είναι τα στοιχειώδη, που θα έπρεπε να μην είναι καν υπό συζήτηση, να μην υπάρχουν ρεπορτάζ για τα κενά των εκπαιδευτικών στα σχολεία. Όλα αυτά δείχνουν ότι υπάρχει σημαντικό πρόβλημα διοίκησης στο Υπουργείο Παιδείας. Δεν είναι δουλειά του Υπουργού να τα κάνει όλα αυτά· δουλειά του είναι να απαιτεί από τους υφισταμένους του να είναι όλα έτοιμα στην ώρα τους και να τους αξιολογεί γι’ αυτό. Η αξιολόγηση πρέπει να είναι για όλους και για όλα. Αν δεν είναι όλα έτοιμα στην ώρα τους υπεύθυνος είναι ο εκάστοτε Υπουργός. Δεκαετίες τώρα δεν είναι στην ώρα τους, που σημαίνει ότι κάποιος πρέπει να το βάλει στόχο και να προσπαθήσει γι’ αυτό.

Πέρα από αυτά τα στοιχειώδη θα θέλαμε να δούμε στις 11 Σεπτεμβρίου του 2025 να ξεκινά από την Α΄ Λυκείου η εφαρμογή του Εθνικού Απολυτηρίου, που αγνοείται από το 2019 που εξαγγέλθηκε, αλλά δεν σχεδιάστηκε ποτέ για να προχωρήσουν στην εφαρμογή του. Είναι απαράδεκτο να έχουμε Απολυτήριο Λυκείου τόσο ανεπαρκές που να χρειάζεται η ΕΒΕ για να μας πει ποιοι κάτοχοί του θα μπορούσαν να φοιτήσουν στα ΑΕΙ (σύμφωνα με τις δηλώσεις της πρώην Υπουργού Παιδείας). Αντί να θεσμοθετήσουν το Εθνικό Απολυτήριο έφτιαξαν το μπάλωμα που λέγεται ΕΒΕ και μετά όλα ξεχάστηκαν. Είναι, όμως, πια καιρός να τελειώνουμε με αυτό το άδικο σύστημα εισαγωγής στα ΑΕΙ που είναι οι Πανελλαδικές. Εκτός αν δώσουμε εργολαβία την εισαγωγή στα ΑΕΙ στο ΙΒ!

Υπάρχει και ένα καλό: η συνειδητοποίηση ότι το κινητό τηλέφωνο αποτελεί ένα πολύ μεγάλο πρόβλημα για τους νέους μας (και όχι μόνο), αφού οι εταιρείες των social media καταφέρνουν και κρατούν καθηλωμένους στην οθόνη τους εφήβους αλλά και τους μεγαλύτερους με αποτέλεσμα οι έφηβοι να καταστρέφουν το μέλλον τους (μερικές φορές και τη ζωή τους) και οι μεγαλύτεροι να σπαταλούν το παρόν τους. Όταν μιλάμε για social media ας μην μιλάμε μόνο για το Tik-Tok· αυτό είναι μόνο ένα από τα social media που χαλάνε τις ζωές των ανθρώπων, αφού σκοπός όλων τους είναι να κρατούν τους ανθρώπους κολλημένους στην οθόνη ανεξαρτήτως ηλικίας. Ειδικά για τα παιδιά που δίνουν Πανελλαδικές Εξετάσεις έχει γίνει πια σημαντικός παράγοντας επιτυχίας στις εξετάσεις η επιτυχής διαχείριση του χρόνου στο κινητό. Όσοι καταφέρνουν να ελέγξουν τη χρήση του πετυχαίνουν στις εξετάσεις. Όσοι δεν καταφέρνουν να το ελέγξουν δεν έχουν πιθανότητες επιτυχίας και όχι μόνο στις εξετάσεις.

Καλή χρονιά.

*Ο Στράτος Στρατηγάκης είναι μαθηματικός – ερευνητής.